مقالات

تفاوت دستگاه های تصویربرداری  CT-Scan و MRI

توسط 27 مهر 1399 بدون نظر

بسیاری از بیماران برای تشخیص بهتر بیماریشان نیاز به تصویربرداری با یکی از دستگاه های CT-Scan یا MRI را پیدا می کنند. سوالی که پیش می آید آن است که تفاوت دستگاه های تصویربرداری CT-Scan و MRI در چیست؟

ابتدا باید ببینیم هرکدام برای چه کاری مناسب هستند.

دستگاه MRI چیست؟

دستگاهی است که از داخل بدن تصویربرداری می کند. این دستگاه برای تصویربرداری از درون بدن از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی استفاده می کند. دستگاه MRI بیشتر

به جزئیات بافت های نرم بدن می پردازد. برای تشخیص بیماری هایی مانند: آسیب های مغزی و یا نخاعی, مشکلات قلبی و یا عروقی, انواع تومورها, انواع آسیب های رحمی

در خانم ها, انواع بیماری های کبدی و یا … از این دستگاه استفاده می شود.

در مقاله ای جداگانه درباره این روش تصویربرداری و مزایا و معایب ان به طور مفصل توضیحاتی داده ایم.

دستگاه CT-Scan چیست؟

از این دستگاه به کمک سیستم های کامپیوتری و اشعه X با جزئیات دقیق از تمام بدن, مخصوصا بافت های سخت و استخوان ها تصویربرداری می شود. برای تشخیص بیماری

هایی مانند: سکته ها مغزی, شکستگی استخوان ها, برخورد ضربات به سر, انواع تومور, سرطان و … استفاده می شود.

تفاوت دستگاه های تصویربرداری  CT-Scan و MRI

به طول کلی هر دوی این دستگاه ها از درون بدن تصویربرداری می کنند اما شامل تفاوت هایی نیز هستند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

  • یکی از تفاوت دستگاه های تصویربرداری  CT-Scan و MRI نوع پرتوی تابیده شده است. نوع اشعه ای که دستگاه CT-Scan می تاباند از جنس اشعهX است. اما دستگاه MRI توسط امواج رادیویی تصویربرداری می کند.
  • از دیگر تفاوت دستگاه های تصویربرداری  CT-Scan و MRI مدت زمان انجام تصویربرداری است. تصویربرداری با CT-Scan تقریبا 5 دقیقه و تصویربرداری با MRI حدودا 15 دقیقه به طول می انجامد.
  • از تفاوت دستگاه های تصویربرداری  CT-Scan و MRI می توان به ناحیه تصویربرداری هرکدام اشاره کرد. دستگاه CT-Scan از کل ساختار بدن و اسکلت ها تصویربرداری می کند و دستگاه MRI از بافت های نرم بدن تصویربرداری می کند.
  • به دلیل سرعت بالا در تصویربرداری CT-Scan در مواقع اورژانسی ابتدا از این روش تصویربرداری می کنند. به علاوه هزینه MRI نسبت به CT-Scan بالاتر است. این موضوع یکی از دلایلی است که از CT-Scan به نسبت MRI بیشتر استفاده می کنند.
  • هر دو دستگاه غیرتهاجمی و بدون درد هستند و شاید برایتان جالب باشد که بدانید صدای دستگاه MRI بسیار بیشتر از دستگاه CT-Scan است.
  • بهتر است خانم های باردار از CT-Scan استفاده نکنند مگر در مواقع بسیار ضروری, به دلیل آن که اشعه X برای هم نوزاد و هم مادر خطرناک است. اما استفاده از MRI مشکلی ندارد.
  • به دلیل آسیب هایی که ممکن است اشعه X بر بدن انسان وارد کند, استفاده زیاد و مکرر و با فاصله های کوتاه از دستگاه CT-Scan می تواند اثرات جبران ناپذیری بر بدن انسان بگذارد.
  • موضوعی به اسم آن که کدام دستگاه بهتر است غیر منطقی است. هر دستگاه برای کار خاصی استفاده می شود و بهتر و بدتر معنایی ندارد. استفاده از این دستگاه ها حتما باید با تجویز پزشک صورت گیرد.

 

مطالب مفید خواندنی: تبدیل mri به عکس و چاپ آن بر روی کلیشه

ارسال نظر