دردهای زانو یکی از معضلاتی است که اغلب افراد دچار آن هستند. امروزه این موضوع فقط مربوط به افراد مسن نیست و شامل افراد جوان نیز می شود.

زانو به کمک مفصل ها به شما اجازه خم و راست شدن می دهد. وقتی یک تاندون زانو به دلایل مختلفی ملتهب و متورم می شود, زانو درد شروع می شود.

انواع دردهای زانو

ممکن است در طول زندگی مشکلات مفصلی متعددی تجربه کنید که در ادامه میخواهیم چند مورد از دردهای زانو را بررسی کنیم.

التهاب تاندون

یکی از دردهای زانو, درد تاندون زانو است. ممکن است هنگام انجام حرکات ورزشی یا حتی حرکت های عادی تاندون زانو دچار ورم و التهاب شود. که اغلب یک برجستگی یا برآمدگی در اطراف تاندون ایجاد می شود. یا ممکن است وقتی زانو را تکان می دهید درد زانو افزایش یابد. در این صورت می توان متوجه شد که تاندون زانو دچار مشکل شده است.

برای رفع درد ناحیه تاندون, میتوانید مدتی را استراحت کنید و کار سنگین و یا ورزش های زانو انجام ندهید. همچنین می توانید مقداری یخ را در پلاستیک بگذارید. سپس درون پارچه ای قرار دهید و بر روی ناحیه درد بگذارید.

بیو مکانیک

یکی دیگر از دردهای زانو وقتی به سراغتان می آید که هنگام انجام فعالیت ها, فرم بدی داشته باشید, آن وقت دچار درد های حاد و مزمن می شوید. این موضوع فقط شامل ورزش های سنگین نیست و شامل فعالیت های عادی حتی پیاده روی نیز می شود.

اگر در حالت عادی زانو درد ندارید و فقط هنگام ورزش درد زانو را حس می کنید باید بررسی کنید که درست انجام می دهید یا خیر.
برای رفع این درد می توانید بر روی یک صندلی بنشینید و سعی کنید یکی از زانوهایتان را تا سینه خود بالا بیاورید, رها کنید و سپس زانوی بعدی را تکرار کنید.

درد غضروف

درد غضروف یکی از شایع ترین دردهای زانو است. که معمولا این درد به منیسک پاره شده اشاره می کند. درد غضروف از شایع ترین دردها در بین افرادی است که فعالیت های زیادی در طول روز انجام می دهند.

از علائم این درد می توان به صدا کردن زانو اشاره کرد. هنگام حرکت زانو, صداهایی مانند تق تق کردن یا جیر جیر کردن می شنوید. معمولا این درد به خاطر تغییر ناگهانی وضعیت زانو به وجود می آید. استفاده زیاد از پله ها نیزمی تواند سبب این درد شود.

برای رفع این درد, پس  از متوجه شدن سریعا مقداری یخ روی آن بگذارید. بهتر است در این مواقع به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز از طریق MRI , از زانوی شما عکسبرداری شود.

کشیدگی رباط زانو

یکی از دردهای زانو که بیشتر در بین ورزشکاران شایع است پارگی رباط زانو است. پس از آن که رباط زانو پاره شود, حتی با درمان هم به شکل طبیعی اش باز نمی گردد. بنابراین مفصل زانو ناپایدار می شود. پارگی رباط زانو تورم زیادی ایجاد می کند که مانع از انجام فعالیت های بعضا عادی می شود.

برای درمان پارگی رباط ابتدا سریعا با یخ ناحیه درد را ماساژ دهید و سپس به پزشک مراجعه کنید.

درد عضله

گاها پیش می آید که در اطراف زانو عضله ای کشیده یا پاره شود. که این موجب درد زانو می شود.

برای درمان این درد ابتدا سرما درمانی و سپس کشش ملایم توصیه می شود.

آرتریت

به مرور زمان غضروف هیالین که استخوان های بلند پاها را می پوشاند فرسوده می شود. همین امر موجب ایجاد درد شدیدی در ناحیه زانو می شود. البته افرادی که چاق هستند, به دلیل فشاری که به زانوهایشان وارد می شوند نیز دچار درد آرتریت می شوند.
برای درمان درد آرتریت که یک از دردهای زانو است آب درمانی و ورزش های ملایم پیشنهاد می شود.

 

مطالب مفید خواندنی: تبدیل سی دی ام ار ای به کلیشه

ارسال نظر