مقالات

آشنایی با اکوکاردیوگرافی قلب

توسط 12 شهریور 1399 بدون نظر

آشنایی با اکوکاردیوگرافی قلب

احتمالا تا به حال در باره اکوی قلب از آشنایان خود شنیده اید . اکوی قلب که نام علمی آن اکوکاردیوگرافی است , معمول ترین روش تشخیص ناهنجاری های قلبی و عروقی است . به کمک تصاویر اکوکاردیوگرافی پزشک می تواند شکل و اندازه قلب شما را ببیند و مشکلات ماهیچه ها و یا هر گونه نارسایی یا هنجاری قلبی و عروقی را تشخیص دهد .

اکوکاردیوگرافی در واقع نوعی سونوگرافی داپلر است . با تاباندن امواج صوتی فرکانس بالا به سمت قلب ,که این امواج هیچ گونه ضرری برای انسان ندارند , می توان تصاویر مربوط به قلب و عروق را بر روی مانیتور مشاهده کرد. همچنین در صورت نیاز می توانید تصاویر را چاپ کنید .

برای اطلاع از چاپ تصاویر اکو می توانید بر روی کلمه “چاپ کلیشه ” کلیک کنید .

جالب است بدانید که پزشک می تواند تصاویر قلب در حال حرکت را توسط اکوکاردیوگرافی مشاهده کند . برای آشنایی با اکوکاردیوگرافی قلب همراه ما باشید .

در چه زمانی انجام اکاردیوگرافی قلب ( TTE ) ضروری است ؟

پس از مراجعه به متخصص قلب , هر زمان که پزشک متوجه هرگونه ناهنجاری در معاینه عمومی شود , مانند نامنظم بودن صدای قلب و یا این که بیمار در قفسه سینه احساس درد داشته باشد و موارد و … , درخواست انجام اکوی قلب می کند .

آمادگی قبل از انجام اکوکاردیوگرافی

به طور کلی آمادگی خاصی قبل از انجام اکوکاردیوگرافی نیاز نمی باشد .

یکی از سوالاتی که بسیاری از بیماران می پرسند آن است که آیا باید قبل از انجام اکو داروی خاصی مصرف کنند و یا باید ناشتا باشند یا خیر ؟ برای انجام اکوکاردیوگرافی نیازی به مصرف هیچ گونه دارویی نمی باشد . همچنین نیازی به ناشتا بودن نیست و میتوان قبل از انجام اکو به صورت عادی و همیشگی غذا مصرف کرد .

فقط در مواردی که قرار است اکو از طریق مری انجام شود ممکن است پزشک بخواهد که فقط تا چند ساعت قبل از انجام اکو چیزی نخورید .

نحوه انجام اکوکاردیوگرافی قلب ( TTE )

انجام اکوکاردیوگرافی حتما باید توسط پزشک متخصص قلب و عروق انجام شود . برای انجام اکوی قلب باید بر روی تخت به پهلو یا گاهی به پشت بخوابید . ابتدا الکترود ها بر روی سینه قرار داده می شوند . سپس دکتر نوعی ژل مخصوص را به دستگاه پروب آغشته می کند و سپس به آرامی دستگاه را بر روی قفسه سینه حرکت می دهد و می تواند به راحتی تصاویر قلب را بر روی مانیتور مشاهده کند .

به طور معمول انجام اکوکاردیوگرافی به مدت  15 دقیقه طول می کشد .

نتایج اکوکاردیوگرافی

مواردی مانند تغییر اندازه حفره های قلب یا دیواره های آن که احتمالا به خاطر حمله قلبی یا فشار بالا ایجاد شده است , قدرت پمپاژ خون , اندازه دقیق قلب , وجود لخته های خون در قلب , بیماری های مربوط به دریچه های قلب , حجم گردش خون و … می تواند از نتایج اکوکاردیوگرافی باشد .

بعد از اکوکاردیوگرافی

پس از انجام اکو نیاز به ریکاوری و یا مراقبت خاصی نیست و بیمار می تواند به فعالت های خود بازگردد .

اکوکاردیوگرافی قلب از طریق مری (TEE) چیست؟

در مواردی که نیاز به تصاویر دقیق و واضح تر از قلب باشد , پزشک درخواست اکوکاردیوگرافی قلب از طریق مری می دهد .

در اکو مری پروب توسط یک آندوسکوپ ( لوله ) به داخل مری فرستاده می شود . برای انجام اکوی مری , بیمار  باید تا حداقل 6 ساعت قبل مواد غذایی مصرف نکرده باشد و حداقل 2 ساعت قبل آبی ننوشیده باشد . همچنین ممکن است برای پیشگیری از درد هنگام عبور پروب از مری , پزشک دارو تجویز کند .

نحوه انجام اکوکاردیوگرافی از طریق مری ( TEE )

ابتدا الکترود ها بر روی سینه قرار می گیرند . سپس بازوبند فشار خون و یک دستگاه سنجش میزان اکسیژن به بدن شما متصل می کنند . باید به پهلو بخوابید و سپس آندوسکوپ ( لوله) نازک و منعطفی وارد مریتان می شود .

پزشک از اسپری بی حس کننده موضعی هنگام انجام اکو استفاده می کند . بنابراین اکوی مری بدون درد خواهد بود و جای نگرانی برای بیماران عزیز وجود ندارد .

اکوکاردیوگرافی از طریق مری تقریبا بین 1 الی 1:30 ساعت به طول می انجامد .

به دلیل مصرف مسکن , بیمار بعد از انجام اکو نمی تواند رانندگی کند . اما بعد از 24 ساعت پس از اکو می تواند به فعالیت های خود بازگردد .

انجام اکوکاردیوگرافی توسط چه کسی انجام می شود ؟

اکوکاردیوگرافی باید حتما توسط پزشک متخصص قلب و عروق و در مطب انجام پذیرد .

 

ارسال نظر