مقالات

آیا رادیوگرافی در دوران بارداری ضرر دارد؟

توسط 15 مهر 1399 بدون نظر

یکی از سوالاتی که خانم های باردار طی دوره بارداری برای شان پیش میاید موضوع رادیوگرافی در این دوره است. قصد داریم درباره موضوع رادیوگرافی در دوران بارداری خدمتتان توضیحاتی ارائه دهیم.

رادیوگرافی در دوران بارداری

ممکن است مادری در طی دوره بارداری دچار برخی بیماری هایی شود که برای تشخیص و درمان, نیاز به رادیوگرافی باشد. رادیوگرافی با تابش اشعه X به بافت های بدن, از داخل بدن عکسبرداری می کند.

بیمای هایی همچون عفونت ریه که نیاز به اسکن ریه است, دندان درد و نیاز به عکسبردای از فک و دندان, عکسبرداری از ستون مهره ها به علت کمر درد, رادیولوژی از لگن به دلیل وجود سنگ کلیه و یا بیمای هایی از این دست از جمله مواردی هستند که در طی دوره بارداری مادر را تحت تابش اشعه X قرار می دهند.

قانون ده روزه چیست؟

در رادیولوژی قانونی به نام, “قانون ده روزه” وجود دارد که می گوید: خانم هایی که در سن بارداری قرار دارند, بهتر است در 10 روز ابتدای دوره قاعدگی که احتمال آزاد شدن تخمک زیاد است, تحت تابش اشعهX قرار نگیرند.

البته این قانون برای پیشگیری از آسیب های احتمالی است. چرا که اگر تخمک ها تحت تابش اشعه X قرار بگیرند آسیب می بینند و نمی توانند باروری انجام دهند و یا در رحم جایگزین شوند.

نگران نباشید

اگر مادر از بارداری خود بی اطلاع بوده و تصویربرداری رادیوگرافی انجام داده است, پس از اطلاع به بارداری باید با پزشک خودش مشورت کند تا هم میزان اشعه تابیده شده و هم سن بارداری در زمانش تابش را محاسبه کند.

مادر باید با آسیب ها و خطرهای احتمالی بارداری توسط پزشک آگاه شود و پس از انجام چندین آزمایش, تا زمان زایمان تحت مراقبت های بیشتری باشد.

اصولا برای انجام رادیوگرافی در دوران بارداری, میزان اشعه تابیده شده به قدری نیست که باعث آسیب شود. و اغلب بیشتر اضطراب و نگرانی مادران باعث ایجاد خطر می شود.

حتما با پزشکتان مشورت کنید

به مدت 25 هفته در ابتدای دوران بارداری, مغز و نخاع جنین در حال شکل گیری است, بنابراین به اشعه حساس تر است. میزان تابش اشعه حداکثر می تواند 100 واحد باشد. در غیر این صورت ممکن است آسیب هایی به جنین برسد و بهره هوشی آن کاهش یابد.

معمولا بهتر است که در رادیوگرافی در دوران بارداری, مخصوصا اندام های لگن, شکم و ستون فقرات در ابتدای بارداری انجام نشود. اما در صورت لزوم پزشکان سعی میکنند میزان اشعه را طوری قرار دهند تا کمترین آسیب به جنین وارد شود.

اگر مادران باردار به دلیل بیماری هایی همچون سرطان پرتودرمانی می شوند و یا بعد از پرتودرمانی متوجه بارداری خود شده اند باید حتما با پزشک انکولوژیست و متخصص زنان مشورت کنند.
خانم هایی که بعد از دوران پرتو درمانی قصد بارداری دارند باید با متخصص ژنتیک صحبت کنند زیرا ممکن است تخمک ها بر اثر تابش دچار تغییرات ژنتیکی شده باشند.

رادیوگرافی در دوران بارداری و سرطان

از بین عکسبرداری های مختلف, تجربه نشان داده است که فقط رادیولوژی است که باعث آسیب به جنین نمی شود. اما باید به این نکته توجه کنیم که هرچند میزان این اشعه کم باشد ولی ممکن است موجب آسیب ها سلولی شود که د دراز مدت منجر به ایجاد سرطان شود.

آیا در سونوگرافی اشعه به جنین هم می رسد؟

رادیوگرافی توسط اشعه ها صورت می گیرد. بنابراین رادیوگرافی در دوران بارداری خطرناک است و توصیه نمی شود و بهتر است که اگر لزومی برای انجام آن نیست انجام نشود. اما سونوگرافی همان طور که از نامش پیدا است توسط امواج صوتی انجام می شود و هیچ گونه ضرری نه برای مادر و نه برای جنین ندارد.

بی خطرترین روش در دوران بارداری همان سونوگرافی است.

بنابر این در پاسخ به سوال اولیه که آیا رادیوگرافی در دوران بارداری ضرر دارد باید بگوییم که بله!

 

مطالب مفید خواندنی: تبدیل سی دی ام ار ای به کلیشه

ارسال نظر