مقالات

ام آر آی – روش انجام ام آر آی

توسط 3 شهریور 1399 بدون نظر

ام آر آی چیست ؟

می توان گفت که تصویربرداری به روش ام آر آی تحولی عظیم در علم پزشکی به وجود آورد . در این روش , تصویربرداری با تشدید میدان مغناطیسی انجام می پذیرد .

دستگاه شامل یک حفره تونل مانند و یک تخت متحرک است . که بیمار پس از دراز کشیدن بر روی تخت به آرامی وارد تونل می شود . و عمل عکس برداری آغاز می شود .

هنگام عکس برداری ممکن است صداهای ناهنجاری بشنوید . که این صدای دستگاه است . اگر این صدا برای بیمار آزار دهنده باشد می تواند از تکنسین درخواست کند . تا یک گوشی مخصوص بر روی گوش هایش قرار دهند تا صدا کم تر شود .

روش کار

امواج ام آر آی از جنس امواج رادیویی و امواج مغناطیسی هستند . بنابراین ضرری برای بدن انسان ندارند .

در تصویر گرفته شده , آن قسمت هایی از بدن که موج رادیویی بیشتری از خود ساطع کرده است نشان داده می شود . هرچقدر که آن قسمت موج بیشتری ساطع کند و شدت موجی که دستگاه دریافت می کند بیشتر باشد , به این معنی است که در آن نقطه از بدن پروتون بیشتری وجود دارد . چون بیشترین اتم موجود در بدن پروتون است ( هیدروژنی که در مولکولهای آب وجود دارد ) در هر نقطه از بدن که موج بیشتری ساطع کرده , آب بیشتری وجود دارد .

در اصل می توان گفت که ام آر آی نشان دهنده آب موجود در نقاط مختلف بدن است . پس با بیمار شدن فرد و کم شدن غلظت آب در بافت های مختلف , می توان متوجه بیماری یا مشکلاتی در آن ناحیه شد .

ام آر آی  روشی دقیق برای تشخیص بیماری و مشکلات در بافت های بدن انسان است .

مواد حاجب در این آزمایش

مواد حاجب به دارویی گفته می شود که بیمار قبل از انجام تصویر برداری آن را مصرف می کند . اگر به داروی خاصی حساست دارد باید حتما قبل از خوردن حاجب به پزشک اطلاع دهد . این دارو اطلاعات و دقت جزئیات تصویر را افزایش می دهد . هر تغییر بافتی که توسط دارو صورت بگیرد در تصویر به نمایش در می آید . این تصویر به دو صورت دیجیتال و چاپی صورت می گیرد . تصویر دیجیتال به صورت CD در اختیار شما قرار می گیرد . شما می توانید از موسسه خدمات درمانی که مراجعه کردید , با تبدیل CD به کلیشه عکس خود را درخواست کنید .

در صورتی که ماده حاجب تزریق نشود , اغلب تعداد زیادی از ضایعات پاتولوژیکی کم رنگ تر دیده می شوند . یا اصلا دیده نمی شوند . با مصرف ماده حاجب می توان ضایعات کوچک تر را زودتر تشخیص داد . به عنوان مثال فرق بین تومور عود کرده از بافت فیبروز زودتر مشخص می شود .

تفاوت ام آر آی با سی تی اسکن

ام آر آی اطلاعات دقیقی از بافت های بدن انسان در اختیار پزشکان قرار می دهد . درحالی که سی تی اسکن اطلاعات دقیقی از استخوان ها و مفاصل بدن در اختیار پزشکان می گذارد .

آیا این آزمایش خطرناک است ؟

یکی از بی خطر ترین و امن ترین روش های تصویربرداری مستقیم از بدن این روش می باشد . در صورتی که با رعایت اصول انجام شود . تصویربرداری به این روش بدون درد است . همچنین عوارض کوتاه مدت یا بلند مدت ندارد .

تنها در صورتی که بیمار اشیاء فلزی به اتاق انجام تصویربرداری حمل کند , به دلیل نوع امواج مغناطیسی امکان آسیب به وی وجود دارد .

مدت زمان انجام تصویربرداری به این شیوه ممکن است کمی طولانی باشد . تقریبا بین 15 الی 45 دقیقه کار عکس برداری طول می کشد که این مدت با توجه به ناحیه بدن متفاوت است .بعضا پیش می آید تا یک ساعت و نیم هم طول بکشد . که بیمار باید در این بین بی حرکت باشد . هرگونه تحرک موجب محوی و تاری در عکس می شود .

تا الان هیچ آثار بیولوژیکی منفی , مبنی بر استفاده از این روش در خانم های باردار و یا حتی جنین گزارش نشده است . اما پزشکان توصیه می کنند که برای هر نوع تصویر برداری از خانم های باردار تا پایان سه ماه اولیه تولد نوزاد , ام آر آی انجام نگیرد .

 

ارسال نظر