مقالات

تصویربرداری CT-Scan بهتر است یا MRI

توسط 31 شهریور 1399 بدون نظر

تصویربرداری CT-Scan بهتر است یا MRI – در مقاله های گذشته در باره هر دو روش تصویر برداری CT-Scan  و MRI به طور کامل توضیح داده ایم. اما اگر برایتان سوال شده است که کدام روش تصویربرداری بهتر است, درادامه همراه ما باشید.

کدام روش تصویربرداری بهتر است؟

همان طور که پیش تر گفته ایم, دستگاه تصویربرداری MRI با استفاده از امواج مغناطیسی و خاصیت آهنربایی, تمام اتم های بداخل بدن را آهنربایی می کند. سپس تصویر این اتم ها به وسیله امواج ثبت می شود. مزیت دستگاه MRI  آن است که به کمک آن می توان تغییرات بیماری را در همان مراحل اولیه با دقت بالا مشاهده کرد.

بهترین دستگاه تشخیص

بسته به کارایی دستگاه ها هرکدام مزایایی نسبت به دیگری دارد.

مثلا توسط دستگاه MRI که با استفاده از امواج مغناطیسی عمل تصویربرداری را انجام می دهد می تواند چند دقیقه پس از سکته مغزی, با کمک DWI MRI محل دقیق سکته را شناسایی کند. تا سریعا تشخیص داده شود و به درمان پرداخته شود.

دستگاه MRI در مورد سرطان ها نیز, در تشخیص اولیه آن ها بسیار کمک کننده است. شاید بتوان گفت که MRI در آینده ای نه چندان دور, اساس تشخیص شود. تا کنون دقیقترین دستگاه در درمان و تصویربرداری MRI بوده است. و در آینده نیز همین خواهد بود.

 بررسی قلب به وسیله CT-Scan

کار CT-Scan اما ارائه تصویرهای برش خورده است. با دستگاه های دیگر فقط می توان از کل و روی بدن تصویربرداری کرد, اما به کمک CT-Scan می توان داخل بدن را به طوری که انگار بدن برش عرضی خورده باشد نشان دهد. برای تصویربرداری CT-Scan  باید داروی حاجب مصرف کنید. که به کمک ماده حاجب می توان حتی ناهنجاری های عروقی را مشاهده و بررسی کرد.

با وجود CT-Scan برای تصویربرداری از قلب و عروق, دیگر نیازی به آنژیوگرافی نیست. اغلب بیمارانی که مشکل قلب و عروق دارند به کمک این دستگاه قابل تشخیص خواهد بود.

به کمک این دستگاه می توان نقشه کاملی از تنگی های به وجود آمده در عروق به دست آورد. پس از تشخیص پزشک می تواند اقدام به آنژیوپلاستی, بای پس عروقی و … کند. در نتیجه می توان باعث کاهش خطرات احتمالی آنژیوگرافی به میزان خوبی شد.

علاوه بر مواردی که گفته شد به وسیله دستگاه تصویربرداری CT-Scan می توان از کبد اسکن های چند فازی گرفت و به کمک نتایج توده های کبدی را دسته بندی کرد.

میزان اشعه MRI چقدر خطرناک است؟

میزان اشعه MRI به قدری ضعیف است که به لحاظ علمی ضرر آن از یک لامپ مهتابی کمتر است. در نتیجه خطری برای انسان وجود ندارد و برای تکرار تصویربرداری محدودیتی وجود نخواهد داشت.

یکی از مزایایی که دستگاه MRI نسبت به دستگاه های دیگر دارد آن است که خانم های باردار هم می توانند در صورت لزوم و نیاز از آن استفاده کنند. همچنین می توان به کمک این دستگاه از جنین تصویربرداری کرد.

مدت زمانی که تصویربرداری طول می کشد بین 10 الی 15 دقیقه است.

 

مطالب مفید خواندنی : برای تبدیل ام ار ای به کلیشه می توانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

میزان اشعه CT-Scanچقدر خطرناک است؟

درباره دستگاه CT-Scan می توان گفت که این دستگاه به میزان اشعه ای که از بدن عبور می کند تصویربرداری انجام می دهد. در این دستگاه از یک سمت اشعه تابانده می شود و از سمت دیگر اشعه جذب می شود. سپس بعد از آن, بر طبق الگوها و فرمول هایی میزان اشعه ضعیف شده محاسبه می شود و تصویر به دست می آید.

دستگاه CT-Scan با استفاده از اشعه X تصویربرداری می کند. هر میزان از اشعه X می تواند برای سلامتی انسان خطرناک باشد. بنابراین هرچقدر اشعه ای که دریافت می کنیم کمتر باشد, برای سلامتی بهتر است.

نکاتی راجع به MRI

هنگام تصویربرداری با دستگاه MRI نباید هیچ جسم فلزی همراهتان باشد. وجود اجسام فلزی با توجه به اندازه ای که دارند موجب اختلال در ناحیه تصویربرداری می شوند.

اما اگر فردی در کمر و یا در پای خود پلاتین داشته باشد, تصویر آن ناحیه کاملا اعوجاج پیدا خواهد کرد. افرادی که دارای دستگاه ضربان ساز قلب هستند و … نباید از MRI استفاده کنند. MRI در مدارهای الکترونیکی دستگاه های داخل بدن اختلال ایجاد می کند که این بسیار خطرناک است.

افرادی که دارای مفصل مصنوعی فلزی یا دریچه مصنوعی قلب هستند نیز نمی توانند از MRI استفاده کنند.

حتی خالکوبی هایی که از رنگ های فلزی در آنها استفاده شده است نباید MRI کنند.

 

ارسال نظر