مقالات

سی تی اسکن اسپرال چیست؟

توسط 9 مرداد 1401 بدون نظر

آیا میدانید سی تی اسکن اسپرال چیست؟آیا درباره سی تی اسکن اسپرال آشنایی دارید؟آیا اکنون درباره سی تی اسکن اسپیرال چیزی شنیده اید؟ امروزه افراد زیادی هستند که در رابطه با این موضوع می خواهند اطلاعات زیادی را جمع آوری کند و ما نیز سعی داریم اطلاعات کافی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به دنبال اطلاعات درباره این موضوع هستید تا انتهای مطالب همراه ما بمانید.

چاپ عکس رادیولوژی و ام آر آی بیشتربخوانید

سی تی اسکن اسپیرال

همانطور که می دانید امروزه بخاطر پیشرفت در جامعه ما سی تی اسکن اسپیرال تصاویر را با دقت بیشتری از رادیوگرافی  ساده نشان می دهد سی تی اسکن اسپیرال از تمام شکل واستخوان ها و حتی بسیاری از بافت های دیگر اندام را نشان داده است.وبا استفاده از این روش می توان داخل استخوان ها روهم مشاهده کرد.بیشتر سی تی اسکن های امروزی اسپیرال یا مارپیچی هستند.به این منظور که منبع اشعه ایکس مانند یک مارپیچ به دور بدن بیمار حرکت کرده و از جهات مختلف تصویر برداری میکند لازم به ذکر است که بدانید سرعت دستگاه های امروزی بیشتر از دستگاه های قبل شده است به گونه ای که انجام سی تی اسکن چند دقیقه طول می کشد تصاویر سی تی اسکن های امروزی بسیار دقیق تر از قبل شده است.

مراقبت های لازم قبل سی تی اسکن اسپیرال؟

لازم است که بدانید زمان مشخص شده بین سی تی اسکن مشخص نمی باشد فقط حداکثر دز مجاز اشعه مشخص می باشد.و برای عکس هایی که با تعداد بالا و در حالت عادی برای افراد مشخص می باشد هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. گاهی یک فرد ممکن است درسال هشت بار سی تی اسکن انجام داده شود بدون اینکه دچار هیچ مشکلی شده باشد. اما باید بدانید تعداد افرادی که در سال هشت بار نیاز به سی تی اسکن داشته باشند بسیار کم است و اگر هم اینگونه باشد هیچ عوارضی برای فرد نخواهد داشت فقط اشعه ایکس برای خانم های باردار بسیار مضر می باشد و برای خانم های باردار مناسب نمی باشد. و برای خانم های شیرده مشکل آنچنانی نخواهد داشت جالب است که بدانید در اینجا وجود از اجسام فلزی مانند پلاتین، جواهرات ،سمعک و غیره حین استفاده از دستگاه سی تی اسکن خطری را متوجه بیمار نمی کند اما ممکن است عکس را خراب کند.

سی تی اسکن درچه مواردی انجام میشود؟

برای تشخیص بیماری های استخوانی  بیماری های انواع داخلی مشکلات موجود در جریان خون برای تشخیص سکته مغزی و انواع سرطان مشکلات موجود در روده لخته خون بیماری های قلبی وغیر …استفاده میشود. پزشکان نیز از طریق سی تی اسکن می توانند تمام اندام ها و بافت ها را در اشعه ایکس مشاهده کنند. اما اگر در اشعه ی ایکس ساختارهای بدن باهم مطابقت داشته باشد. باعث میشود دیدن هرچیزی سخت ترشود.باکمک سی تی اسکن می توان انواعی از سرطان ها توده ها، شکستگی ها ،وغیره …را مشاهده کرد.

انواع سی تی اسکن ها عبارت است ازآنژیوگرافی؛ که از این نوع سی تی برای بررسی سلامت عروق استفاده میشود.

اسکن مقدار کلسیم ؛از این سی تی برای جستجوی تجمع پلاک های سرشار از کلسیم در شریان های قلب انجام میشود.

سی تی کولونو گرافی ؛جالب است بدانید از این نوع سی تی برای بررسی روده ی بزرگ برای پولیپ (توده هایی)که می توانند سرطانی باشند مورد استفاده قرار بگیرد.

سی تی اسکن ( اسپرال )  ایزو توپی ؛ برای بررسی دقیق استخوان ها از سی تی ایزوتوپی استفاده می شود. برخی از متخصصان از این سی تی برای بررسی وجود تومور در استخوان استفاده می کنند.

سی تی اسکن اورو گرافی؛ پزشکان از این نوع سی تی برای سیستم ادراری که شامل کلیه ها، مثانه و لوله های میزنای از سی تی اوروگرافی استفاده می کنند.

اسکن عکس ام‌آر‌آی چه روشی دارد؟

سخن آخر؛

همانطور که در مطالب بالا خوانده اید امروزه در جامعه ما تجزیزات پزشکی بسیار پیشرفت داشته هست که سی تی اسکن انواع گوناگونی دارد و در موارد ضروریی دکتر برای بیمار سی تی اسکن تجویز می کند. و سی تی اسکن هیچ ضرری برای افراد نخواهد داشت مگر اینکه خانم باردار باشد. وپزشکان امروزه نیز می توانند با این دستگاه های پیشرفته به راحتی ازبیماریی های فرد آگاه شوند.

ارسال نظر