مقالات

آمادگی های لازم قبل از تصویربرداری

توسط 31 شهریور 1399 بدون نظر

آمادگی های لازم قبل از تصویربرداری – قبل از انجام انواع تصویربرداری ها پزشکی نیاز است که اصولی را رعایت کنید . گاهی باید قبل از تصویربرداری مواد داروئی به نام “حاجب”  با تجویز پزشک مصرف کنید که در باره آن , در مقاله ای جداگانه توضیحاتی داده ایم .در این مقاله قصد داریم نکاتی در رابطه با آمادگی های لازم قبل از تصویربرداری را برای شما توضیح دهیم .

آمادگی‌های عمومی

آمادگی های لازم قبل از تصویربرداری به صورت زیر است :

  • یکی از مواردی که برای اکثر تصویربرداری ها باید رعایت کنید آن است که حداقل به مدت 6 ساعت قبل از تصویربرداری ناشتا باشید تا مشکلی در روند تصویربرداری صورت نگیرد . توجه داشته باشید که مقدار قند خون در زمان تصویربرداری باید از 200 گرم بر دسی لیتر باشد . اگر از این مقدار بیشتر باشد , تصویربرداری انجام نخواهد شد .
  • آب جزء مواد ناشتا به حساب نمی آید . می توانید هر زمان که نیاز داشتید آب بنوشید .
  • به مدت 24 ساعت یا ترجیحا 48 ساعت قبل از تصویربرداری فعالیت سنگین ورزشی انجام ندهید .
  • لباسی بپوشید که احساس راحتی با آن دارید . برای برخی تصویربرداری ها نیاز است که لباس خود را تعویض کنید . بنابراین نیاز است که لباسی بپوشید که به راحتی بتوانید از تن دربیاورید و بپوشید . البته لباس شما نباید قطعات فلزی مانند “دکمه فلزی” داشته باشد .
  • 24 ساعت قبل از تصویربرداری , از مصرف غذاهای پروتئینی و یا قند و نشسته بالا اجتناب کنید . مانند آجیل , نوشابه , شیرینی و … .
  • مصرف مرغ , گوشت , ماهی , تخم مرغ , کره و لبنیات مجاز است .
  • از مصرف الکل , قلیان , سیگار و مواد کافئین دار مثل قهوه , به مدت 12 ساعت قبل از تصویربرداری اجتناب نمایید .
  • اگر دارو مصرف می کنید , داروهای غیر از داروی دیابت را طبق روال همیشه مصرف کنید و داروهای مربوط به دیابت را با پزشک خود مشورت کنید .
  • اگر پیش تر هم مراجعه کرده اید , تمامی عکس های قبلی اعم از MRI , CT-Scan و … , به علاوه دارو ها و نسخه پزشک را همراه خود داشته باشید .

مطالب مفید خواندنی : تبدیل سی دی ام آر آی به کلیشه

دستور لازم برای بیماران دیابتی

اگر بیمار فقط با رژیم غذایی قند خونش را کنترل می کند , باید تمامی موارد بالا را عینا اجرا نماید .

بیماران غیر وابسته به انسولین

اگر وقت عکس برداری شما 12 ظهر است , می توانید تنها 12 ساعت قبل از مراجعه ناشتا باشید . اما همچنان نباید قرص های ضد دیابت را در وعده صبحانه مصرف کنید . اما اگر وقت تصویربرداری شما بعد از ساعت 12 است , می توانید وعده صبحانه را میل نموده و قرص ضد دیابت را نیز مصرف کنید . وتنها به مدت 6 ساعت تا وقت تعیین شده ناشتا باشید .

توجه : داروهای ضد دیابت “متفورمین” , “گلوکوفاژ” , “گلای وانس” , “سینورپیا” , “زیپ مت” تا 72 ساعت قبل از تصویربرداری نباید مصرف شوند .

بیماران وابسته به انسولین

پیشنهاد می شود که بیماران انسولینی برای تصویربرداری وقت های قبل از 12 را رزرو کنند یا از مرکز تصویربرداری بخواهند که در ساعات قبل از 12 ظهر به آن ها وقت بدهد . پس از مصرف غذا و استفاده از انسولین طبق روال همیشه , فقط برای 4 الی 6 ساعت تا وقت تعیین شده ناشتا بمانید . اما اگر وقت شما برای بعد از ساعت 12 ظهر است , حتما انسولین خود را همراه داشته باشید . می توانید وعده صبحانه را نیز میل کنید . فاصله زمانی بین استفاده از انسولین و تصویربرداری باید حداقل 4 ساعت باشد .

ارسال نظر