مقالات

بعد از ام آر آی چی بخوریم؟

توسط 3 مهر 1402 بدون نظر

ام آر آی چیست و چگونه انجام می‌ شود؟ آیا با کاربردها، مزایا و عوارض ام آر آی آشنایی دارید؟ اگر تا کنون ام آر آی انجام داده‌ اید گاهی ممکن است با سوالات متعدد و مختلفی مواجه شوید از جمله این که بعد از MRI چی بخوریم یا این که عوارض احتمالی MRI چیست؟ MRI روشی غیر تهاجمی و نوین است که در آن از امواج رادیویی، مغناطیسی و یک دستگاه کامپیوتر جهت تولید تصاویر استفاده می‌ شود. حال این روش ممکن است مزایا، معایب و عوارضی به همراه داشته باشد که آشنایی با آن ها برای افرادی که این شیوه عکس برداری را انجام می‌ دهند، مفید است. در این مقاله به مراقبت‌ های غذایی بعد از انجام ام آر آی می‌ پردازیم.

بعد از ام آر آی چی بخوریم؟

اگر عکس برداری MRI را انجام داده باشید، قطعاً با سوالات متعددی در خصوص این شیوه نوین عکس برداری مواجه شده‌ اید، مانند این که بعد از MRI چه عوارض و معایبی دارد یا مثلاً پیش و بعد از بعد از MRI چی بخوریم؟ و… گفتیم که ام آر آی روشی جهت بررسی کردن اندام‌ های مختلف بدن است که در آن از امواج رادیویی، مغناطیسی و یک دستگاه کامپیوتر جهت تولید کردن تصاویر اندام‌ های داخلی بدن استفاده می‌ شود. اسکنر بعد از ام آر آی لوله ای می‌ باشد که به وسیله یک آهنربای بزرگ و دایره‌ ای شکل احاطه شده است.

برای این نوع عکس برداری بیمار به صورت درازکش بر روی یک تخت متحرک قرار می‌ گیرد و سپس وارد همین آهنربای بزرگ می‌ شود. اهنربا ایجاد یک میدان مغناطیسی بسیار قوی می‌ کند که موجب هم راستا شدن پروتون‌ های اتم هیدروژن می‌ شود. این پروتون‌ ها در معرض امواج رادیویی قرار خواهند گرفت در نهایت نیز پروتون‌ های بدن حرکت اسپینی را شروع کرده و سیگنال‌ های ضعیفی تولید می‌ کنند که قسمت گیرنده اسکنر MRI آن ها را شناسایی کرده و اطلاعات دریافتی را بر روی کامپیوتر پردازش و ضبط می‌ کند.

پس از این مرحله در بخش ام آر آی نتیجه آن را به صورت یک سی دی به شما تحویل می‌ دهند که جهت چاپ سی‌ دی سی تی اسکن به کلیشه نیز می‌ توانید اقدام کنید، چون برخی از پزشکان علاوه بر سی‌ دی آن، چاپ عکس MRI یا چاپ کلیشه را نیز از شما درخواست می‌ کنند‌.

بعد از ام آر آی

این روش عکس برداری به دو شیوه تزریقی و بدون تزریق انجام می‌ شود و انتخاب کردن هر کدام از این دو روش به تشخیص پزشک معالج و نوع بیماری بستگی دارد. پیش از آن که ام آر آی تزریقی را انجام دهید، بهتر است از غذاهای سبک استفاده کنید و تا حد امکان چهار ساعت قبل از MRI از خوردن و نوشیدن خودداری کنید. پس از آن که MRI را نیز انجام دادید به ویژه هنگامی که این کار را به صورت تزریقی انجام می‌ دهید، ممکن است پس از خارج شدن از داخل اهنربای دایره‌ ای شکل کمی احساس کسالت یا سرگیجه داشته باشید. در این حالت کمی سر جای خودتان بنشینید، شاید هم گاهی نیاز باشد مقدار نوشیدنی شیرین مانند آب قند مصرف کنید تا با افت فشار مواجه نشوید، اما اگر چنین مشکلاتی نداشتید پیشنهاد می‌ کنیم مدت کوتاهی بعد از انجام دادن MRI از خوردن و نوشیدن خودداری کنید تا بدن شما به حالت طبیعی خود بازگردد.

جمع‌ بندی

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که بعد از انجام دادن سی تی اسکن چه غذاهایی بخوریم و آیا نیاز است که از خوردن و آشامیدن پرهیز کنیم. در واقع مراحل عکس برداری به شیوه ام آر آی بسیار آسان است و هیچ گونه درد یا عوارض خاصی به همراه ندارد، یعنی شما می‌ توانید بعد از انجام دادن آن به روال عادی خود برگردید و هیچ محدودیتی برای خوردن و آشامیدن ندارید. تنها باید برخی نکات ایمنی را رعایت کنید. در سایت https://razantasvirteb.com/ بیش تر با نحوه انجام ام ار ای، نحوه چاپ تصاویر سیتی اسکن به کلیشه، تبدیل سی دی ام آر آی به کلیشه و بالعکس یعنی تبدیل کلیشه به سی دی و غیره آشنا شوید.

ارسال نظر