مقالات

تفاوت عکسبرداری رادیولوژی و سی تی اسکن در چیست؟

توسط 4 دی 1400 بدون نظر

عکسبرداری رادیولوژی چیست و چه کاربردی دارد؟ عکسبرداری سی تی اسکن چیست و چه کاربردهایی؟تفاوت عکسبرداری رادیولوژی و عکسبرداری سی تی اسکن چیست؟

شاید کمتر کسی باشد که تا به حال دست و یا قسمتی از بدنش دچار شکستگی نشده باشد و یا برای یکبار عکسبرداری با اشعه را امتحان نکرده باشد.

در سالهای قبل پزشکان برای اطلاع از اندام های داخلی بدن انسان باید اندام یک فرد مرده را مورد بررسی قرار می دادند و به این طریق می توانستند از درون بدن ما اطلاع کسب کنند ولی با پیشرفت تکنولوژی و عکسبرداری های پزشکی این امکان فراهم شده است تا بدون نیاز به شکافتن بدن از اندام های داخلی اطلاع پیدا کرد.

در ادامه این مقاله شما را با برخی از انواع عکسبرداری های پزشکی آشنا و درباره هر کدام و تفاوت های آنها توضیح مختصری خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله را مطالعه بفرمایید.

مرکز تصویربرداری رازان طب انواع خدمات تصویر برداری،تبدیل ام آر آی به کلیشه و غیره را در مرکز درمانی خود را به بهترین شکل ممکن انجام میدهد.

عکسبرداری رادیولوژی چیست؟

رادیولوژی به نوعی از عکسبرداری پزشکی گفته می شود که با استفاده از موج تابشی مانند اشعه ایکس گرفته می شود و تشخیص برخی بیماری ها مانند سرطان و بیماری های قلبی و عروقی و همچنین شکستگی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

این اشعه از مایعات و گاز و هر آنچه که به اصطلاح نرم هستند و عدد اتمی آنها پایین هستند عبور می کنند و به همین علت در تصویر برداری از استخوان ها و شکستگی ها بسیار کارآمد هستند زیرا از استخوان ها عبور نمی کنند و قسمت های استخوانی بدن را توپر تر نشان می دهند که باعث می شود که در صورت شکستگی استخوان،عکس به وضوح آن را نشان دهد.

با استفاده از این تصویربرداری می توان وجود تومورهای مختلف در بدن را شناسایی و به موقع درمان کرد. البته این تصویربرداری با اشعه بی خطر هم نیست و باید با دستور دکتر و تحت نظر تکنسین ها انجام شود تا میزان خطر آن به حداقل برسد.

عکسبرداری سی تی اسکن چیست؟

سی تی اسکن ها نوع پیشرفته تری از عکسبرداری پزشکی هستند که می توانند اعضای داخلی بدن را به صورت اسلایس شده به تصویر بکشند.

دستگاه های اسلایس کردن کالباس را در نظر داشته باشید که چگونه کالباس را اسلایس می کنند تصاویر سی تی اسکن نیز به همین روش تصاویری اسلایسی از اندام های داخلی و استخوان ها و بافت های بدن و در 360 درجه بدن می گیرند و تصاویر سی تی اسکن می توانند به پزشکان در تشخیص و درمان بیماری ها بسیار کمک کنند.

از این نوع عکسبرداری می تواند به پزشک در روند پرتودرمانی،جراحی و تشخیص بیماری ها و همچنین تشخیص خونریزی های داخلی و بیماری های قلبی ،ریوی و روند بهبود آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت عکسبرداری رادیولوژی و عکسبرداری سی تی اسکن  چیست؟

رادیولوژی و سی تی اسکن هر دو عکسبرداری پزشکی هستند و هر دو در تشخیص بیماری ها بسیار موثر هستند اما سی تی اسکن ها نوع پیشرفته تری از عکسبرداری رادیولوژی ها دارند.

در رادیولوژی ها دوز و مقدار کمتری از اشعه ایکس استفاده می شود و زمان عکسبرداری آن نیز کمتر است و خیلی سریع نیز آماده می شوند.در عکسبرداری به روش سی تی اسکن میزان دقت در تصویر برداری بیشتر از رادیولوژی می باشد و مدت زمان 20 تا 30 دقیقه را برای عکسبرداری نیاز است.

تصاویر رادیولوژی به ما اطلاعاتی را از وضعیت استخوان ها و صدمات وارد شده و شکستگی آنها می دهند و به دلیل مقدار کم اشعه و در صورت عدم عکسبرداری مکرر تقریبا بی خطر هستند ولی عکسبرداری های سی تی اسکن نه تنها اطلاعاتی از استخوان ها بلکه از رگ های خونی و بافت های نرم تر مانند قلب و ریه نیز در اختیار پزشک قرار می دهد و همین امر باعث می شود تا پزشک تشخیص دقیق تر و درمان مناسب تری را برای بیمار تجویز کند.

عکس های رادیولوژی هزینه کمتری نسبت به عکس های سی تی اسکن برای بیماران در بر خواهند داشت که با توجه به دقت بیشتر آن در تصویربرداری کاملا منطقی می باشد.شما می توانید برای انواع خدمات مانند عکسبرداری سی تی اسکن ،ام آر آی و یک مرکز تخصصی چاپ تصاویر پزشکی بر روی کلیشه های مخصوص می باشد.

 

 

ارسال نظر