مقالات

درباره ام آر آی مغز بیش تر بدانید

توسط 19 شهریور 1402 بدون نظر

ام آر آی مغز چیست؟ این نوع از عکس برداری چه ویژگی‌ ها و کاربردهایی دارد؟ ام آر آی مغز یکی از روش‌ های عکس برداری است که در آن از امواج رادیویی و آهنرباهای قوی و یک دستگاه کامپیوتر جهت تصویربرداری از مغز و بافت‌ های عصبی آن استفاده می‌ شود. با انجام دادن چنین عکس برداری می‌ توان به بسیاری از مشکلات مغز و بافت‌ های عصبی آن پی برد. این شیوه در مراکز تصویربرداری و بیمارستان‌ ها انجام می‌ شود. برای انجام آن نیز باید بر روی تخت متحرک دراز بکشید، و سپس وارد میدان مغناطیسی آهنربایی شوید تا عکس برداری انجام شود. در این مقاله به بررسی ام‌ آر‌ آی مغز می‌ پردازیم.

درباره ام آر آی مغز بیش تر بدانید

گفتیم که جهت انجام دادن ام.آر.آی مغز ابتدا باید بر روی تخت متحرک دستگاه دراز بکشید، سپس این دستگاه به داخل تونلی وارد می‌ شود که شامل یک آهنربای دایره ای بسیار قوی است. با انجام دادن این شیوه از تصویربرداری بسیاری از مشکلات مغزی و حتی بافت‌ های عصبی پیرامون آن مشخص می‌ شود، پس از انجام دادن آن نیز نتیجه عکس برداری به صورت یک سی دی به بیمار تحویل داده می‌ شود که اگر نیاز باشد تبدیل cd ام آر آی به کلیشه نیز در همان مرکز عکس برداری انجام می‌ شود.

برای انجام دادن برخی از ام آر‌ آی‌ های مغزی به رنگ مخصوصی به نام کنتراست نیاز است. این رنگ معمولاً به داخل دست یا بازو تزریق خواهد شد و به رادیولوژیست‌ ها کمک می‌ کند، بتوانند قسمت‌ های مختلف مغز را با شفافیت بیش تری ببیند. تا زمانی که کار عکس برداری به پایان برسد، رادیولوژیست از اتاق دیگری با استفاده از یک دستگاه کامپیوتر شما را زیر نظر دارد. ام آر آی مغزی بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد، اما گاهی ممکن است بیش تر از این مقدار نیز طول بکشد. سپس چاپ عکس mri یا چاپ کلیشه آن برای شما انجام می‌ شود.

درباره ام آر آی مغز بیش تر بدانید

آمادگی‌ های لازم برای ام آر آی مغزی

برای انجام دادن ام آر آی مغزی احتمالاً پزشک از شما بخواهد ۴ تا ۶ ساعت پیش از آن ناشتا باشید، اگر هنگام وارد شدن به داخل تونل دستگاه ترس دارید، احتمالاً در چنین مواقعی دکتر به شما دارویی را تجویز کند که موجب خواب آلودگی شود، به این ترتیب اضطراب شما کاهش خواهد پیدا کرد.

برای انجام دادن آن نیز باید لباس مخصوص بیمارستانی بدون هیچ گونه بند فلزی بپوشید، علاوه بر آن که نباید اجسام فلزی و بدلیجات به همراه داشته باشید. قبل از انجام دادن ام.آر.آی مغزی اگر با مشکلات زیر مواجه هستید، باید موضوع را به رادیولوژیست و پزشک خودتان اطلاع دهید:

  1. مبتلا به کلیپ‌ های آنوریسم مغزی
  2. ایمپلنت‌ های قسمت گوش داخلی
  3. ضربان ساز قلب یا دفیبریلاتور
  4. دارای دریچه‌ های مصنوعی قلب
  5. بیماران کلیوی
  6. بیماران دارای مفصل مصنوعی
  7. استنت شریان خونی

برای داخل شدن به دستگاه و اتاقک ام آر آی نیز موارد زیر را هرگز نباید به همراه خود داشته باشید:

  1. هر گونه قطعات فلزی که در دندان پزشکی استفاده می‌ شود.
  2. سنجاق سر، سنجاق، اجسام فلزی مشابه با آن و زیپ‌ های فلزی
  3. اجسامی مانند ساعت‌ های مچی، زیور آلات، سمعک‌ ها و کارت اعتباری
  4. چاقوهای جیبی، خودکارها و عینک‌ ها

ام آر آی مغز بیش تر برای بیماری‌ های زیر کاربرد دارد:

  1. نواقص مادرزادی
  2. خونریزی‌ هایی در بافت مغز یا ساب آراکنوئید
  3. سابقه خانوادگی جهت گرفتگی عروق
  4. عفونت‌ هایی مانند آبسه مغزی
  5. تومورهای سرطانی و غیر سرطانی
  6. ام اس
  7. سکته مغزی

برخی از اختلالات هورمونی مانند سندروم کوشینگ، گالاکتوره و آکرومگالی

نتیجه‌ گیری

در این مقاله به بررسی ام‌ آر‌ آی مغز پرداختیم و بسیاری از موارد و نکات مهم در خصوص انجام دادن این شیوه از عکس برداری را بررسی کردیم. در واقع ام آر آی مغز جهت تشخیص دادن بسیاری از بیماری‌ های مغزی و هم چنین بافت‌ های عصبی پیرامون آن انجام می‌ شود و به پزشک کمک می‌ کند که به جهت درمان مشکل به وجود آمده تصمیم‌ های بهتری بگیرد در سایت https://razantasvirteb.com/ بیش تر با ام آر آی مغز، نحوه انجام دادن آن، نکات مهم هنگام انجام دادن و غیره آشنا شوید.

ارسال نظر