مقالات

روش های چاپ تصاویر پزشکی

توسط 2 خرداد 1402 بدون نظر

روش چاپ تصاویر پزشکی :ممکن است تا کنون برای شما اتفاق افتاده باشد که به مراکز تصویر برداری پزشکی مراجعه کرده و با روش های مختلف تصویربرداری پزشکی مواجه شوید. روش های چاپ تصاویر پزشکی چیست  و چرا پزشک از بیمار می خواهد تا تصویربرداری را به چند روش متعدد انجام دهد؟ چه تفاوت هایی در بین روش های تصویربرداری پزشکی وجود دارد؟ در ادامه به این موارد و پرسش­های مشابه پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید.

انواع روش های چاپ تصاویر پزشکی

برای دریافت خدمات چاپ تصاویر پزشکی در شرق تهران

روش های تصویربرداری در دنیای پزشکی بر اساس تکنولوژی های پیشرفته انجام می گیرد تا شرایطی را برای پزشک و بیمار فراهم سازد ال بتوانند اجزای داخلی بدن را مشاهده کنند. هر یک از روش های چاپ تصاویر پزشکی، برای  تصویربرداری از مجموعه ای خاص از اعضای بدن بیمار به کار می روند و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار پزشک معالج قرار می دهند.  به طور مثال؛ داده های حاصل از تصویر برداری ام آر ای قطعا با آنچه که از طریق سی تی اسکن به دست می آید، کاملا متفاوت است.

همچنین، اطلاعاتی که پاتوبیولوژی در اختیار پزشک می گذارد، مامو گرافی نمی تواند، ارائه بدهد.  به همین علت در برخی موارد، پزشک ترجیح می دهد  که چندین حالت تصویربرداری را برای تشخیص بهتر بیماری، تجویز کند.

روش چاپ تصاویر پزشکی

روش های چاپ تصاویر پزشکی سونوگرافی

روش تصویر برداری سونوگرافی به این صورت است که مبدلی را روی قسمتی از بدن بیمار، می گذارند و شروع به چرخش آن می کنند. مبدل، به واسطه امواج با فرکانس بالا، شروع به تصویربرداری از نقطه مورد نظر می کند. بدون اینکه بیمار دردی را حس کند یا عواقبی برای او در آینده داشته باشد.  سونوگرافی، روش خوبی برای دیدن لحظه ای جریان خون در رگ های بدن است.

روش های چاپ تصاویر پزشکی ام آر ای

تصویربرداری به روش ام آر ای که اصطلاحا تصویر برداری مغناطیسی نیز گفته می شود، هیچگونه دردی برای بیمار ایجاد نمی کند. روش انجام کار به این صورت است که ابتدا باید تمامی لوازم جانبی شخص، مانند ساعت، جواهرات و … بیرون آورده شده و بیمار بر روی تخت مخصوص، دراز بکشد. در ادامه، بیمار  به محل مخصوص تصویربرداری منتقل می شود.

برای دریافت خدمات تبدیل عکس ام ار ای به سی دی کلیک کنید

جالب است بدانید که دستگاه تصویربرداری ام آر ای با ارسال امواج رادیویی و مغناطیسی، همچنین با استفاده از پروتون های معلق در آب و چربی، عملیات تصویربرداری از بدن بیمار را انجام می دهد.

یکی از مزیت های مهم استفاده از روش های چاپ تصاویر پزشکی ام آر ای این است که توده های سرطانی را تشخیص می دهد و به پزشک کمک می کند تا اطلاعات دقیق از بافت آسیب دیده بدن پیدا کند.

روش های چاپ تصاویر پزشکی رادیوگرافی

در این روش از اشعه ایکس برای تصویر برداری استفاده می کنند. تصاویر به دست آمده از تصویربرداری به روش رادیوگرافی، سیاه و سفید است زیرا میزان جذب اشعه ایکس توسط قسمت های مختلف بدن متفاوت است.

برای مثال استخوان ها بدلیل اینکه مقدار بیشتری اشعه ایکس دریافت می کنند، به رنگ سفید هستند. این در حالی است که بافت ها و عضله های بدن به دلیل اینکه در معرض سطح کمتری از اشعه ایکس قرار می گیرند، به رنگ خاکستری دیده می شوند.

از این نوع تصویر برداری بیشتر برای دیدن شکستگی استخوان یا بیماری های خاصی مانند ذات الریه استفاده می شود.

روش های چاپ تصاویر پزشکی آنژیوگرافی

برای تصویربرداری از سیستم عروقی بدن در قسمت های حساس مانند کبد، ریه، مغز و … از روش آنژیوگرافی استفاده می شود. پزشکان معمولا در مواردی که بیمار دچار تنگی های عروقس است  و یا احتمال آمبولیزاسیون وجود دارد، این روش را تجویز می کند.

روش چاپ تصاویر پزشکی

بیشتر بخوانید: تبدیل عکس ام آر آی به سی دی چگونه انجام می شود؟

سخن پایانی

پیشرفت علم و فناوری، تجهیزات و دستگاه های مدرنی را روانه بیمارستان ها و مراکز درمانی می کند تا در روند بهبودی افراد، تاثیرگذار باشند. امروزه پزشکان با استفاده از انواع روش های چاپ تصاویر پزشکی به خوبی متوجه نقاط آسیب دیده در بدن افراد می شوند. از این رو، بهتر می توانند علت بیماری را تشخیص داده و روند درمان صحیح را در پیش بگیرند.

انواع دیگری از فناوری های پزشکی نیز در جهان امروز وجود دارند که برای تصویربرداری از اجزای داخلی بدن مورد استفاده قرار می گیرند. در این مطلب، تنها موارد محدودی از این فناوری های پیشرفته و مدرن، ارائه گردید.

ارسال نظر