مقالات

سی تی اسکن در کودکان

توسط 31 مرداد 1401 بدون نظر

سی تی اسکن در کودکان :سی تی اسکن (تومو گرافی کامپیوتری) از اشعه ایکس برای تهیه تصاویر دقیق از ساختارهای داخل بدن کودک شما استفاده می کند. سی تی اسکن قفسه سینه می تواند اطلاعاتی در مورد ریه ها، قلب و سایر ساختارهای قفسه سینه فرزندتان به پزشک شما بدهد.

در طول آزمایش، کودک شما روی یک میز متحرک که به دستگاه سی تی اسکن متصل است و باید دراز بکشد. سی تی اسکنر یک دستگاه بزرگ به شکل دونات است و جدول در حین اسکن به داخل و خارج مرکز دستگاه حرکت می کند.

اگر باردار نیستید، می توانید در طول آزمایش با فرزندتان در اتاق بمانید، شما یک پیش بند می پوشید که از بدن شما در برابر اشعه ایکس محافظت می کند.

رادیولوژیست کیست و چه کاری انجام می دهد؟ بیشتربخوانید

چرا این آزمایش انجام می شود؟

سی تی اسکن می تواند به یافتن مشکلاتی مانند موارد زیر کمک کند:

جراحت قفسه سینه

توده ای در قفسه سینه

عفونت ریه

یک نقص قلبی

اگر آزمایش اولتراسوند جزئیات کافی در مورد علت مشکل را نشان نداد، ممکن است پزشک شما سی تی اسکن را تجویز کند.

چگونه می توانید کودک خود را  برای آزمایش آماده کنید؟

به کودک خود بگویید که سی تی اسکن ضرری ندارد. اگر کودک شما در فضاهای تنگ عصبی می شود، از پزشک بپرسید که آیا کودک شما به آرامبخش قبل آزمایش نیاز دارد یا خیر.

آزمایش چگونه انجام می شود؟

کودک شما روی میزی که به دستگاه سی تی اسکن متصل است دراز می کشد و میز به دهانه گرد اسکنر می لغزد و جدول در طول اسکن حرکت می کند. اسکنر درون محفظه دونات شکل اطراف بدن کودک شما حرکت می کند و از فرزند شما خواسته می شود که خود را در طول اسکن ثابت نگه دار و یا ممکن است از تسمه یا وسیله ایمنی استفاده شود. همچنین ممکن است از کودک شما خواسته شود که نفس خود را برای مدت کوتاهی حبس کند. ممکن است لازم باشد به فرزندتان در انجام این کارها کمک کنید و در این صورت کودک شما در طول آزمایش ایمن و راحت نگه داشته می شود. ممکن است بتوانید با فرزندتان در اتاق بمانید. یک تکنسین از پنجره نگاه می کند و در طول آزمایش با فرزند شما صحبت می کند.

چه چیز دیگری باید در مورد آزمایش بدانید؟

سی تی اسکن ضرری ندارد. اگر رنگ کنتراست از طریق IV تزریق شود، کودک شما ممکن است با شروع تزریق وریدی احساس سوزش یا سوزش سریع داشته باشد. رنگ ممکن است به کودک شما احساس گرما و سرخی بدهد و ممکن است طعم فلزی در دهان کودک شما ایجاد کند. برخی از افراد احساس ناراحتی در معده یا سردرد می کنند. معمولا تکنسین مراقب این موضوع بوده و در صورت نیاز کمک خواهد کرد.

آزمایش چقدر طول می کشد؟

این آزمایش حدود 30 تا 60 دقیقه طول خواهد کشید. بیشتر این زمان صرف آماده شدن برای اسکن می شود و اسکن واقعی فقط چند دقیقه طول می کشد.

خطرات آزمایش چیست؟

احتمال اینکه سی تی اسکن مشکل ایجاد کند اندک است. احتمال واکنش آلرژیک به ماده حاجب وجود دارد. مزایای تصویربرداری پزشکی بسیار بیشتر از خطر کم مشکلات مربوط به مقادیر کم تشعشع با این آزمایشات است. در بیشتر موارد در طول تصویربرداری پزشکی دیگر نیازی به پوشاندن لگن (ارگان های تولید مثل) با محافظ نیست. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه با سطوح پایین تشعشعات استفاده شده در حال حاضر آسیبی به این اندام ها یا سلول ها وارد شده است، یافت نشده است.

اگر فرزند شما شیرده است و نگران بی خطر بودن رنگ مورد استفاده در این آزمایش است، با پزشک فرزندتان صحبت کنید. اکثر متخصصان بر این باورند که رنگ بسیار کمی وارد شیر مادر می شود و حتی کمتر به نوزاد منتقل می شود. اما اگر نوجوان شما ترجیح می دهد، ممکن است مقداری شیر مادر قبل از زمان ذخیره شود و یک یا دو روز بعد از آزمایش استفاده شود.

بعد از آزمایش چه اتفاقی می افتد؟

بسته به دلیل انجام آزمایش و نتایج، فرزند شما ممکن است بتواند فوراً به خانه برود و به فعالیت های معمول خود بازگردد. اگر از رنگ استفاده شده است، از کودکتان بخواهید تا 24 ساعت پس از آزمایش مایعات زیادی بنوشد، مگر اینکه پزشکتان نگوید. مراقبت های بعدی بخش مهمی از درمان و ایمنی کودک شما است. حتماً همه نوبت هایی که از دکتر می گیرید را بروید و اگر فرزندتان مشکل داشت با پزشک یا پرستار تماس بگیرید. همچنین بهتر است از نتایج آزمایش کودک خود مطلع شوید و فهرستی از داروهایی که کودکتان مصرف می کند، داشته باشید.

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه تخصصی چاپ تصاویر رازان طب همواره سعی می کنیم با صحبت درباره سی تی اسکن و آگاهی سازی درباره آن به سوال های بی پاسخ تان پاسخ دهیم، شما مخاطبان عزیز می توانید برای دریافت خدماتی مانند چاپ عکس mri با بهترین کیفیت، تبدیل کلیشه به سی دی و تبدیل ام آر آی (MRI)  به کلیشه با ما در تماس باشید.

ارسال نظر