مقالات

سی تی اسکن چیست و چگونه انجام می شود؟

توسط 25 مرداد 1401 بدون نظر

شاید برای شما هم سوال باشد که سی تی اسکن چیست و چگونه انجام می شود؟

معمولا پزشکان برای تشخیص دسته ای از بیماری ها از این تکنولوژی استفاده می کنند. اگر کنجکاو هستید که بدانید که سی تی اسکن چگونه کار می کند و چرا از آن استفاده می شود، بهتر است که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

سی دی ام آر آی را چگونه باز کنیم بیشتر بخوانید

سی تی اسکن چیست؟

سی تی اسکن به متخصصان این اجازه می دهد تا بتوانند اجزای داخلی بدن شما را ببینند. این تکنولوژی از ترکیبی از اشعه ایکس و کامپیوتر برای ایجاد تصاویری  واضح از اندام ها، استخوان ها و سایر بافت ها استفاده می کند و معمولا جزئیات بیشتری را نسبت به اشعه ایکس معمولی نشان می دهد. از سی تی اسکن می توان در همه جای بدن استفاده کرد و انجام آن اصلا دردی ندارد.

سی تی اسکن چگونه کار می کند؟

آنها یک پرتو باریک اشعه ایکس استفاده می کنند که این اشعه در اطراف یک قسمت از بدن شما نشانه گذاری می شود و سپس مجموعه ای از تصاویر را از زوایای مختلف آن ناحیه ارائه می دهد. یک کامپیوتر پیشرفته از این اطلاعات برای ایجاد یک تصویر مقطعی استفاده می کند.

این فرآیند برای به دست آوردن تعدادی عکس از ناحیه مورد نظر استفاده می شود..کامپیوتر این اسکن ها را یکی روی دیگری قرار می دهد تا تصویری دقیق از اندام ها، استخوان ها یا رگ های خونی شما ایجاد کند. به عنوان مثال، یک جراح قلب ممکن است از این نوع اسکن برای مشاهده تمام زوایای قلب بیمار قبل از جراحی از این عکس ها استفاده کند.

سی تی اسکن چگونه انجام می شود؟

اغلب بیماران در بیمارستان یا کلینیک های رادیولوژی سی تی اسکن می گیرند. این امکان وجود دراد که پزشک به شما بگوید تا چند ساعت قبل از عمل غذا نخورید یا نوشیدنی ننوشید. همچنین ممکن است لازم باشد لباس بیمارستان بپوشید و هر گونه اشیاء فلزی مانند جواهرات و پرسینگ را بردارید.

معمولا یک تکنسین رادیولوژی کار سی تی اسکن را برای شما انجام خواهد داد. در طول آزمایش، روی یک میز در داخل یک دستگاه سی تی اسکن بزرگ به شکل دونات دراز خواهید کشید و همانطور که میز به آرامی در اسکنر حرکت می کند، اشعه ایکس در اطراف بدن شما می چرخد. شنیدن صدای وزوز طبیعی است. شما نباید حرکت کنید زیرا حرکت کردن می ‌تواند عکس های شما را تار کند، بنابراین از شما خواسته می شود در طول فرآیند کاملا بی حرکت بمانید و گاهی اوقات لازم است نفس خود را حبس کنید.

مدت زمان اسکن بستگی به قسمت هایی از بدن شما دارد که دارد اسکن می شود. این فرآیند ممکن است از چند دقیقه تا نیم ساعت طول بکشد و در اغلب موارد، همان روز کارتان تمام می شود.

از سی تی اسکن برای چه کاری استفاده می شود؟

پزشکان به دلایل زیادی سی تی اسکن از شما می خواهند:

سی تی اسکن می تواند مشکلات استخوان و مفاصل مانند شکستگی های پیچیده استخوان و تومورها را تشخیص دهد.

اگر شرایطی مانند سرطان، بیماری قلبی، آمفیزم یا توده های کبدی دارید، سی تی اسکن می تواند آن را تشخیص دهد یا به پزشکان کمک کند تا تغییراتی را مشاهده کنند.

آنها جراحات داخلی و خونریزی، مانند موارد ناشی از تصادف رانندگی را نشان می دهند.

آنها می توانند به شناسایی تومور، لخته خون، مایع اضافی یا عفونت کمک کنند.

پزشکان از آنها برای هدایت طرح‌ها و روش‌های درمانی مانند بیوپسی، جراحی و پرتودرمانی استفاده می‌کنند.

پزشکان می توانند سی تی اسکن ها را با هم مقایسه کنند تا دریابند که آیا درمان های خاصی موثر هستند یا خیر. به عنوان مثال، اسکن یک تومور در طول زمان می تواند نشان دهد که آیا به شیمی درمانی یا پرتودرمانی پاسخ می دهد.

عوارض جانبی سی تی اسکن چیست؟

برخی از افراد به مواد سی تی اسکن حساسیت دارند. بیشتر اوقات، واکنش بدن نسبت به آنها خفیف است و می تواند منجر به خارش یا بثورات پوستی شود.

در موارد بسیار کمی، رنگ ممکن است یک واکنش تهدید کننده زندگی را ایجاد کند. به همین دلیل، تکنسین رادیولوژی ممکن است بخواهد شما را برای مدت کوتاهی پس از سی تی اسکن تحت نظر داشته باشد.

در مورد هر گونه حساسیتی که به داروها، غذاهای دریایی یا ید دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

پزشک شما نیز باید بداند که دیابت دارید و داروی متفورمین مصرف می کنید. او به شما اطلاع خواهد داد که آیا باید مصرف داروی خود را قبل یا بعد از عمل متوقف کنید یا خیر. همچنین قبل از سی تی اسکن اگر مشکل کلیوی دارید بهتر است که به پزشک خود اطلاع دهید.

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه تخصصی چاپ تصاویر رازان طب همواره سعی می کنیم با صحبت درباره سی تی اسکن و آگاهی سازی درباره آن به سوال های بی پاسخ تان پاسخ دهیم، شما مخاطبان عزیز می توانید برای دریافت خدماتی مانند چاپ کلیشه با بهترین کیفیت، تبدیل سی دی ام ار ای به کلیشه و تبدیل ام آر آی (MRI)  به کلیشه با ما در تماس باشید.

ارسال نظر