مقالات

سی تی اسکن کامل بدن

توسط 9 دی 1402 بدون نظر

سی تی اسکن کامل بدن چیست؟ توموگرافی کامپیوتری که به آن سی تی اسکن نیز گفته می‌ شود. نوعی شیوه عکس برداری از قسمت‌ های مختلف بدن است. که به صورت ترکیبی از فناوری کامپیوتر و اشعه ایکس قابل انجام می‌ باشد. یعنی تصاویر دریافت شده از بدن بیمار در ابتدا با کامپیوتر مورد بررسی قرار می گیرد. سپس بر روی سی دی ذخیره شده و به بیمار تحویل داده می‌ شود.

گاهی اوقات پزشک معالج کلیشه را مورد بررسی قرار می‌ دهد که در این حالت تبدیل سی‌دی سی تی اسکن به کلیشه انجام می‌ شود. طی سی تی اسکن کامل بدن از قسمت‌ های مختلف مانند ماهیچه‌ ها، استخوان‌ ها، رگ‌ های خونی و دیگر اندام‌ ها تصویربرداری می‌ شود.‌ در این مقاله سی تی اسکن کامل بدن را بررسی می‌ کنیم.

 

سی تی اسکن کامل بدن

 

آشنایی با سی تی اسکن کامل بدن

گفتیم که توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن شیوه‌ ای از تصویربرداری محسوب می‌ شود. که به صورت ترکیبی از فناوری‌ های جدید کامپیوتری و اشعه ایکس می‌ باشد. در این روش تشخیصی تصاویر از قسمت‌ های مختلف بدن بر روی صفحات کامپیوتر ثبت می‌ شود، سپس کاربر می‌ تواند این تصاویر را تجزیه و تحلیل کرده و آن ها را بر روی سی دی چاپ و در نهایت به چاپ کلیشه تبدیل کند.

از سی تی اسکن می‌ توان جهت تشخیص دادن بیماری‌ های مختلف در قسمت‌ های مختلف بدن مانند ماهیچه‌ ها، استخوان‌ ها، رگ‌ های خونی، قلب، معده، مری، ریه و حتی بسیاری از تومورهای خوش خیم یا بدخیم استفاده کرد. این شیوه از تشخیص ایمن و بدون درد می‌ باشد که گاهی مواقع نیز به تشخیص پزشک نیاز به استفاده از ماده حاجب به صورت خوراکی و یا تزریقی می‌ باشد. که در این حالت تشخیص دادن مشکل به وجود آمده آسان‌ تر خواهد شد.

در برخی موارد در بیماری‌ های حاد مانند انواع تومورهای بدخیم وقتی پزشک احتمال می‌ دهد تومور در قسمت‌ های مختلف بدن گسترش پیدا کرده باشد سی تی اسکن کل بدن را پیشنهاد می‌ دهد.

به این ترتیب سی تی اسکن از کلیه قسمت‌ های بدن انجام شده پزشک با بررسی کردن تمامی آن ها روند پیشرفت بیماری را مورد ارزیابی قرار می‌ دهد. البته با توجه به مضراتی که اشعه ایکس می‌ تواند برای بیمار داشته باشد. این شیوه تنها مختص به بیماری‌ های حاد است و حتماً باید با توجه به تشخیص پزشک معالج انجام شود.

اطلاعات بیشتر: چاپ عکس رادیولوژی و ام آر آی

فواید سی تی اسکن از کل بدن

رادیولوژیست با مشاهده کردن تصاویر دریافتی از سی تی اسکن بسیاری از دردها و آسیب‌ های مختلف را با دقت بالایی بررسی می‌ کند. سپس آن ها را از کامپیوتر بر روی سی‌ دی انتقال می‌ دهد. که در صورت نیاز نیز تبدیل سی‌ دی سی تی اسکن به کلیشه انجام می‌ شود. چاپ کلیشه نیز همان نتایج را نشان می‌ دهد. این روش تشخیصی بسیار سریع است و در بیش تر مواقع با انجام دادن آن هیچ نیازی به دیگر روش‌ های تهاجمی و اضافی نیست.

وقتی درد به وجود آمده ناشی از التهاب و عفونت باشد، سهولت و سرعت بالا در انجام سی تی اسکن برخی از خطرات و عوارض احتمالی را نیز کاهش می‌ دهد. که این عوارض ممکن است ناشی از گسترش یافتن عفونت، جمع شدن مایع عفونی و یا ترکیدن آپاندیس باشد.

 

سی تی اسکن کامل بدن

 

نتیجه‌ گیری

در این مطلب به سی تی اسکن کامل بدن اشاره شد. پس سی تی اسکن را می‌ توان یک راه تشخیصی بسیار سریع دانست. که با انجام به موقع آن نیازی به استفاده از دیگر شیوه‌ های تشخیصی نخواهد بود. سی تی اسکن بدون درد است. از دیگر مزیت‌ های مهم آن این است که می‌ توانیم تصویربرداری را به صورت همزمان از قسمت‌ های مختلف مانند عروق خونی، بافت نرم و استخوان انجام دهیم.