مقالات

چاپ MRI – هر آنچه که باید راجب MRI  بدانید

توسط 8 آبان 1400 بدون نظر

MRI  یک روش برای بررسی اندام های داخلی بدن می باشد. در این روش از امواج مغناطیسی و امواج رادیویی استفاده می شود. همچنین برای تولید تصویر از یک کامپیوتر کمک گرفته می شود. MRI  درد نداشته و نیازی به اشعه ایکس ندارد. در ادامه به نحوه انجام ام ار ای، علت انجام دادن و همچنین چاپ MRI و علت پاپ کردن ام ار ای می پردازیم.

چه کسانی نمی توانند MRI انجام دهند؟

لازم به ذکر است که امکان گرفتن MRI برای افرادی که ضربان ساز قلب و یا گیره فلزی در دور چشم یا داخل چشم دارند، وجود ندارد. آهن ربای موجود در آن ها برای روی نتیجه ام ار ای تاثیر گذاشته و تصویر واضحی ایجاد نمی شود.

همچنین افرادی که ترس از فضای بسته دارند نمی توانند MRI  انجام دهند.

با توجه به اینکه MRI  امواج مغناطیسی تولید می کند برای همه افراد مناسب نیست.

  1. افرادی که تراشه فلزی دارند
  2. افردای که کلاستروفوبیا دارند

1.افرادی که تراشه فیزیکی دارند

در صورتی که بیمار ماده فلزی در بدن خود دارد بایستی قبل از انجام ام ار ای با پزشک خود مشورت کند. از اپراتور ام ار ای نیز می توانید سوال کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که MRI یک آهنربای بزرگ بوده و با وجود شی فلزی در بدن نمی توانید ام ار ای انجام دهید.

تراشه های فلزی و مواد خارجی مفصل مصنوعی، صفحات استخوان فلزی و موارد این چنینی تصویر بدست آمده از اسکنر را مخدوش می کند و نتایج بدست آمده از ام ار ای را تحت تاثیر قرار می دهد.

2.افرادی که کلاستروفوبیا دارند

در زمان انجام ام ار ای بیمار وارد یک فضای بسته می شود. در نتیجه ممکن است فرد احساس ترس و وحشت کند. افرادی که فوبیا فضای بسته دارند بایستی با پزشک مشورت کرد و اپراتور رادیولوژی را مطلع کنند.

در صورت ضرورت یک آرام بخش ملایم به بیمار داده می شود. همچنین اپراتور در زمان انجام MRI حضور داشته تا در صورتی که مشکلی برای بیمار بوجود آمد با صدای زنگ متوجه شود و اقدامات لازم را انجام دهد.

نحوه تولید تصویر در MRI

در واقع MRI یک تکنیک اسکن رادیولوژی بوده که از از مغناطیس، امواج رادیویی و کامپیوتر استفاده می کند تا تصویر اندام های بدن را تولید کند.

اسکنر MRI لوله ای بوده و به وسیله یک آهنربا به شکل دایره احاطه شده است. برای انجام MRI بیمار بر روی تختی که متحرک است دراز می کشد و به داخل اهنربا می رود.

از آهنربا برای هم راستا کردن اتم هیدروژن میدان مغناطیسی استفاده می کنند. پرتون ها در معرض پرتویی امواج رادیویی قرار گرفته و پرتون مختلف بدن شروع به حرکت اسپینی می کنند. سپس سیگنال ضعیفی تولید کرده که این سیگنال به وسیله اسکنر MRI شناسایی می شود. در نهایت پردازش اطلاعات توسط کامپیوتر انجام می شود و در نهایت تصویر تولید می شود.

پس از انجام بررسی ها گزارشی از MRI تهیه می شود تا به پزشک خود ارائه دهید.

تصویر تولید شده توسط MRI بسیار واضح و دقیق است. امکان تشخیص تغییرات کوچک در ساختار بدن به وسیله این تصاویر وجود دارد. گاهی برای افزایش دقت تصاویر از عامل کنتراست (نظیر:یک گادولینیوم ) استفاده می شود.

در ادامه به چاپ MRI نیز اشاره می کنیم.

علت تجویز MRI

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که بصورت کلی علت تجویز ام ار ای چیست؟ به عبارت دیگر چرا پزشک ام ار ای تجویز کرده است؟

در واقع MRI به دلایل مختلفی تجویز می شود. هدف کلی از انجام MRI بررسی وضعیت سلامت بافت های داخلی بدن است. بافت های نظیر:استخوان ها، مغز یا بافت های نرم بدن مانند عضلات، رگ خونی و رباط ها.

ام ار ای برای تشخیص جراحت بیماری نیز استفاده می شود. تا پزشک از روند پیشرفت بیمار مطلع شود.

آیا ام ار ای عوارض جانبی دارد؟

همانطور که می دانید MRI  بدون درد است و اشعه ایکس ندارد. در نتیجه بیمار در معرض اشعه ایکس قرار نمی گیرد و به مشکلی بر نمی خورد.

از تصاویر ام ار ای برای تشخیص ناهنجاری های ساختار بدن استفاده می شود. تا کنون هیچ عارضه و خطری از ام ار ای شناخته نشده است.

چاپ MRI

امروزه چاپ تصاویر پزشکی جایگزین فیلم های قدیمی شده است. بدین صورت که عکس های رادیولوژِی و سی تی اسکن و ام ار ای را بر روی کاغذ گلاسه A3  یا A4 با کیفیت بالا پرینت می کنند. اینکار باعث می شود هزینه ها کاهش پیدا کند. همچنین کیفیت تصویر را افزایش می دهد.

ارسال نظر