مقالات

سی تی اسکن شکم

توسط 30 آذر 1399 بدون نظر

سی تی اسکن شکم یکی از روش های تصویربرداری از نواحی شکم برای تشخیص ناهنجاری ها و بیماری های این ناحیه است. در ادامه قصد داریم که با این تصویربرداری  بیشتر آشنا شویم و در ادامه نکاتی را که هنگام انجام سی تی اسکن باید با پزشک در میان بگذارید, بررسی خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که بدانید سی تی اسکن یک روند کلی یا فرآیند تصویربرداری برای پزشکی است که از اشعه ایکس و فناوری کامپیوتری برای ایجاد تصاویری از داخل بدن استفاده می کند این روش می تواند تصاویر دقیقی از هر قسمت از بدن مانند استخوان ها، ماهیچه ها، چربی ها و رگ های خونی را نمایش دهد سی تی از اشعه ایکس معمولی دقیق تر است.

بیشتر بخوانید: ام آر آی با تزریق چگونه انجام میشود؟

سی تی اسکن شکم

سی تی اسکن شکم چیست؟

همانطور که از نامش پیدا است, به تصویربرداری پزشکی از نواحی شکم, سی تی اسکن شکم گفته می شود.

هرگاه فردی احساس دردی غیرعادی در نواحی شکم داشته باشد باید به پزشک مراجعه کند. اگر پس از معاینات, پزشک در تشخیص درد شک داشته باشد و یا نتواند منبع درد را پیدا کند از بیمار می خواهد که سی تی اسکن شکم انجام دهد.

موارد زیر از جمله مواردی است که نیاز به تصویربرداری از شکم دارند:

  • درد های شکمی
  • احساس وجود توده در شکم
  • سنگ کلیه (برای بررسی اندازه و محل سنگها)
  • انواع عفونت ها، مانند آپاندیس
  • بررسی انسداد روده
  • التهاب روده مانند بیماری کرون
  • برای تشخیص خونریزی داخلی پس از ضربه یا تصادف
  • تشخیص سرطان های روده

روش انجام تصویربرداری از شکم مانند دیگر تصویربرداری ها است. بیمار باید بر روی تختی به حالت معمولی بخوابد. سپس تخت به داخل دستگاه رفته و دستگاه تصویربرداری, شروع به عکسبرداری از نواحی مختلف شکم بیمار می کند.

بیشتر بخوانید: چاپ عکس رادیولوژی و ام آر آی

سی تی اسکن شکم چگونه انجام می شود؟

در این تصویربرداری برای آن که تصاویری با کیفیت خوب و جزئیات بهتر به دست بیاید, بیمار باید یک ماده خوراکی که پزشک به او می دهد را بخورد. با مصرف این ماده خوراکی دستگاه سی تی اسکن, تصاویر بهتری را ثبت می کند.

برای رسیدن به تصویر نهایی, بیمار چندین بار و هر بار به حالت های مختلف وارد دستگاه سی تی اسکن می شود تا از تمام نواحی شکم عکسبرداری دقیق انجام شود.

سی تی اسکن شکم

در نهایت هر زمان که رادیولوژیست احساس کند که تصویری مناسب به ثبت رسیده است انجام عکسبرداری پایان می یابد.

نکاتی که برای انجام سی تی اسکن شکم باید به آن ها توجه کنید!

برای تصویربرداری از شکم باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به این نکات اشاره خواهیم کرد:

  • حداقل 4 ساعت پیش از انجام تصویربرداری از ناحیه شکم باید ناشتا باشید.
  • اگر داروی خاصی مصرف می کنید باید با پزشک خود درمیان بگذارید, زیرا برای انجام تصویربرداری شکم باید مصرف برخی از داروها برای مدتی قطع شود.
  • پیش از رفتن به اتاق اسکن باید تمامی اشیاء فلزی که دارید را در کمد مخصوص به خود بگذارید. اگر پلاتین در بدنتان دارید حتما باید به رادیولوژیست اطلاع دهید. اگر فلزی همراهتان یا در بدنتان داشته باشید, فلز کیفیت تصاویر را خراب می کند.
  • این تصویربرداری بدون هیچ گونه عارضه ای بوده و هیچ مشکلی برای بیمار نخواهد داشت.

مواردی که باید حتما به پزشک اطلاع دهید!

همه افراد با هر شرایطی نمی توانند سی تی اسکن شکم انجام دهند. اگر یکی از موارد زیر را دارید باید حتما به پزشک خود اطلاع دهید:

  • اگر دیابت دارید به دلیل آن که نمی توانید ناشتا بمانید باید حتما با پزشک در این باره صحبت کنید.
  • اگر باردار هستید باید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر به ماده خوراکی که قبل انجام سی تی باید بخورید آلرژی دارید, حتما به پزشک اطلاع دهید.

شایان ذکر است که بدانید در رادیولوژی های ساده یک پرتو انرژی به بخشی از بدن وارد می شود که باید مورد بررسی قرار بگیرد بنابراین یک مانیتور در پشت بدن، تغییرات انرژی تابیده شده را هنگام عبور از پوست، استخوان ها، ماهیچه ها و سایر بافت ها ثبت می کند اگرچه اطلاعات زیادی را می توان از رادیوگرافی های معمولی به دست آورد، جزئیات بسیاری از اندام های داخلی و سایر قسمت های بدن در دسترس نیست.

در سی تی اسکن، اشعه ایکس در سراسر بدن حرکت می کند این امکان را برای نظرات مختلف اعضا فراهم می کند و جزئیات بیشتری را نشان می دهد اطلاعات مربوطه به رایانه ای ارسال می شود که این اطلاعات را به صورت دو بعدی بر روی صفحه نمایش می دهد.

جالب است که بدانید سی تی اسکن می تواند بدون کنتراست انجام شود و ماده حاجب ماده ای است که به صورت خوراکی یا وریدی داده می شود که می تواند معاینه یک اندام یا بافت خاص را بیشتر نمایان می کند برای آزمایش حاجب، باید 4 ساعت قبل از عمل ناشتا باشید پزشک این نکات را قبل از شروع عمل به شما می گوید.

سی تی اسکن شکم چیست؟

شکم شامل اندام های گوارشی، ادراری، غدد درون ریز و تناسلی است در کل می توان گفت سی تی اسکن شکم اصولا برای برای ارزیابی شکم و اندام‌های آن از نظر تومورها و سایر ضایعات، آسیب‌ها، خونریزی داخل شکمی، عفونت‌ها، درد مبهم شکم، انسداد یا سایر شرایط استفاده شود، به‌ویژه زمانی که انواع دیگر بررسی‌ها، مانند رادیوگرافی یا معاینه فیزیکی، مثمر ثمر نبوده است.

همچنین ممکن است از سی تی اسکن شکم برای ارزیابی اثرات درمان بر روی تومورهای شکمی استفاده شود یکی دیگر از کاربردهای سی تی شکم، ارائه دستورالعمل برای نمونه برداری یا آسپیراسیون بافت شکمی است بنابراین پزشک شما همچنین ممکن است به دلایل دیگر سی تی اسکن شکم را توصیه کند.

چاپ تصاویر پزشکی چگونه انجام می شود؟ برای کسب اطلاعات کیلیک کنید

سی تی اسکن شکم

سی تی اسکن شکم چگونه انجام می شود؟

زمانی که فرد در قسمت های داخلی بدن خود مانند شکم درد غیرعادی احساس می کند، به متخصص مراجعه می کند پس از انجام معاینات مربوطه، در صورتی که پزشک نتواند بیماری فرد را به درستی تشخیص دهد، سی تی اسکن شکم را تجویز می کند سی تی اسکن شکم نیز مانند سایر سی تی اسکن ها انجام می شود، یعنی فرد روی دستگاه مربوطه در وضعیت خلفی دراز می کشد و دستگاه سی تی با اشعه های مخصوص از قسمت های داخلی شکم عکس می گیرد او انجام می دهد.

سی تی اسکن شکم به شرح زیر انجام می شود:

قبل از انجام این کار توسط رادیولوژیست، بیمار باید مواد لازم را به صورت خوراکی مصرف کند تا دستگاه سی تی بتواند تصاویر با کیفیتی را برای تشخیص بیماری در اختیار پزشک قرار دهد.

قرار دادن شما در موقعیت های مختلف با استفاده از بالش یا تسمه توسط رادیولوژیست.

همانطور که می دانید مرحله خیلی مهم در اینجا انجام سی تی اسکن شکم است که باید انجام دهید زیرا در این حالت دستگاه توموگرافی کامپیوتری چندین بار وارد دستگاه می شود تا زمانی که فرآیند تصویربرداری به طور کامل و دقیق انجام شود، سپس زمانی که رادیولوژیست احساس کرد که تصاویر دارای کیفیت لازم برای تشخیص توسط پزشک هستند، سی تی اسکن کامل می شود.

تبدیل سی دی سی تی اسکن به عکس چگونه انجام می شود؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

چگونه برای سی تی اسکن شکم آماده می شوید؟

احتمالا پزشک به شما دستور خواهد داد که دو تا چهار ساعت قبل از آزمایش ناشتا باشید (چیزی نخورید) بهتر است قبل از معاینه از او بپرسید چه داروهایی را باید قطع کنید اگر پزشک شما این توضیحات را ارائه نکرد، یک روز قبل از مراجعه به محل معاینه با پزشک تماس بگیرید و از او بخواهید که شما را راهنمایی کند ممکن است لازم باشد لباس های راحتی و مناسب بپوشید زیرا روی سطح کار قرار است دراز بکشید و احتمالا مجموعه ای از لباس های بیمارستانی را برای پوشیدن به شما می دهند.

ارسال نظر