مقالات

رادیولوژیست کیست و چه کاری انجام می دهد؟

توسط 31 مرداد 1401 بدون نظر

رادیولوژیست نوعی متخصص است که در تصویربرداری پزشکی تخصص دارد. رادیولوژیست ها تصاویری مانند اشعه ایکس را برای کمک به تشخیص، نظارت و درمان شرایط یا آسیب های مختلف تجزیه و تحلیل می کنند.

انواع رادیولوژیست ها

چندین تخصص مختلف در زمینه رادیولوژی وجود دارد که عبارتند از:

رادیولوژی تشخیصی:

رادیولوژیست های تشخیصی از تصویربرداری پزشکی برای تشخیص و درمان بیماری ها استفاده می کنند. آنها می توانند از انواع روش های مختلف تصویربرداری استفاده کنند، مانند: اشعه ایکس، رادیونوکلئیدها، سونوگرافی ها و تابش الکترومغناطیسی.

رادیولوژی مداخله ای:

رادیولوژیست های مداخله ای از تصویربرداری پزشکی برای ارائه درمان به افراد مبتلا به شرایط غیر سرطانی استفاده می کنند. به عنوان مثال، یک رادیولوژیست مداخله ای ممکن است از تصویربرداری پزشکی برای تشخیص دقیق از یک روش جراحی استفاده کند. این تصویربرداری می‌تواند روش‌های جراحی را ایمن ‌تر کند و به زمان بهبودی سریع‌ تر منجر شود. رادیولوژیست های مداخله ای معمولاً روی جراحی های کلیدی کار می کنند. جراحی کلیدی شامل ایجاد برش های کوچک به جای برش های بزرگتر و استفاده از دوربین های کوچک برای دیدن داخل بدن است.

پرتو انکولوژی:

یک انکولوژیست پرتودرمانی از درمان مبتنی بر پرتو برای درمان سرطان استفاده می کند. این درمان شامل استفاده از پرتوهای انرژی بالا برای آسیب رساندن به سلول های سرطانی است که از گسترش بیشتر آنها جلوگیری می کند. این می تواند به کاهش علائم یا در برخی موارد به درمان کامل این بیماری کمک کند.

سی تی اسکن چیست و چگونه انجام می شود؟ بیشتربخوانید

فیزیک پزشکی: فیزیکدانان پزشکی از درک خود از فیزیک برای حمایت از عمل پزشکی به روش های مختلف استفاده می کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند در مورد جنبه های فنی تصویربرداری پزشکی برای اطمینان از ایمنی بیماران و اثربخشی نتایج مشاوره و ارائه دهند.برخی از فیزیکدانان پزشکی نیز محقق هستند و در توسعه فناوری جدید پزشکی نقش دارند. فیزیکدانان پزشکی دستگاه های بسیاری را ساخته اند که امروزه پزشکان معمولاً از آنها استفاده می کنند، مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی  (MRI).

رادیولوژیست ها چه کار می کنند؟

رادیولوژیست ها می توانند در مراکز بالینی، بیمارستان ها یا دانشگاه ها کار کنند. شغل رادیولوژیست ها بسته به تخصص آنها متفاوت است. همه رادیولوژیست ها با روش های تصویربرداری پزشکی کار می کنند که عبارتند از: اسکن توموگرافی کامپیوتری  (CT)، اسکن های ام آر آی، اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET)، اشعه ایکس، سونوگرافی ها، پزشکی هسته ای و تصویربرداری فیوژن.

بیشتر این تکنیک ها شامل استفاده از تابش است. رادیولوژیست ها برای ایمن نگه داشتن افراد از اثرات مضر اشعه بسیار آموزش دیده اند.

این متخصصان می توانند به سایر پزشکان کمک کنند تا در مورد روش تصویربرداری مناسب تصمیم بگیرند و بفهمند که نتایج برای درمان چیست. آنها همچنین می توانند به تفسیر تصاویر مختلف و سایر نتایج آزمایش برای تشخیص یا نظارت بر کارآمد بودن درمان های فعلی کمک کنند. دسته خاصی از رادیولوژیست ها، از جمله رادیولوژیست های مداخله ای، به طور فعال تری در روند درمان مشارکت دارند.

برخی از رادیولوژیست ها به ندرت با بیماران کار می کنند و در عوض در آزمایشگاه ها کار می کنند. به عنوان مثال، برخی از مطالعات بالینی ممکن است شامل یک رادیولوژیست برای کمک به تجزیه و تحلیل تصاویر پزشکی باشد.

تحصیلات رادیولوژیست ها

رادیولوژیست ها مسیری مشابه کسانی که در تخصص های دیگر کار می کنند را باید طی کنند. همه رادیولوژیست ها به مدرک رادیولوژی نیاز دارند که شامل 4 سال آموزش و تحصیل از دانشکده پزشکی است. پس از اتمام دانشکده پزشکی، رادیولوژیست ها یک سال آموزش بالینی انجام می دهند. آنها ممکن است یک سال مقدماتی را با تمرکز بر یک حوزه پزشکی مانند پزشکی داخلی بگذرانند و اگر تمایل داشته باشند می توانند در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل بدهند.

آیا رادیولوژیست ها پزشک هستند؟

رادیولوژیست هارا نمی توان پزشک دانست اما آنها برخی از وظایف مشابه یک پزشک خانواده مانند انجام تشخیص یا نظارت بر درمان را دارند، اما اکثر رادیولوژیست ها مستقیماً با بیماران کار نمی کنند.

رادیولوژیست ها با رادیوگراف ها متفاوت هستند. رادیوگراف ها از تجهیزات تصویربرداری پزشکی استفاده می کنند، اما نتایج را تفسیر نمی کنند.

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه تخصصی چاپ تصاویر رازان طب همواره سعی می کنیم با صحبت درباره سی تی اسکن و آگاهی سازی درباره آن به سوال های بی پاسخ تان پاسخ دهیم، شما مخاطبان عزیز می توانید برای دریافت خدماتی مانند چاپ کلیشه با بهترین کیفیت، تبدیل سی دی ام ار ای به کلیشه (MRI)  به کلیشه با ما در تماس باشید.

ارسال نظر