مقالات

چاپ تصاویر پزشکی در شرق تهران

توسط 1 اسفند 1401 بدون نظر

امروزه تمام تصاویر پزشکی به صورت اترونیک برای پزشکان مربوطه ارسال می شود. چاپ تصاویر پزشکی در شرق تهران یکی از دغدغه های ساکنین این منطقه است. رادیولوژی یک از راه تصویر برداری در علم پزشکی می باشد. پزشکان با استفاده از تصاویر مختلف می توانند بیماری شما را راحت تر تشخیص دهند. در رادیولوژی اشعه ایکس به ناحیه مورد نظر تابانده می شود. با توجه به این که این اشعه قابلیت عبور از پوست و عضلات را دارد، می تواند تصاویر دقیقی در اختیار پزشک قرار دهد.

در تصاویر رادیولوژی قسمت هایی که اشعه از آن ها عبور می کنند ، صورت خاکستری مشخص می شوند. در قسمت استخوان با توجه به این که اشعه از آن ها عبور نمی کند، تصاویر استخوان ها به صورت سفید مشخص می شود.

برای دریافت خدمات تبدیل کلیشه به سی دی کلیک کنید

چاپ تصاویر پزشکی

انواع روش های چاپ تصاویر پزشکی

برای شناخت انواع روش های چاپ تصاویر پزشکی در شرق تهران ابتدا باید انواع تصویر برداری پزشکی را توضیح دهیم. در رشته پزشکی به روش های مختلفی از بدن افراد تصویر برداری می شود.

سونوگرافی:

در سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می شود. این امواج کمک می کند تا تصاویری از درون بدن نمایان شود. سونوگرافی دقیقا تصاویر حال بدن را نشان می دهد. با توجه به این موضوع می توان از آن برای مشاهده حرکت جریان خون و اعضای بدن را به راحتی دید. بعد از انجام سونوگرافی با استفاده از پرینتر های مخصوص تصاور مشاهده شده چاپ می شود و در اختیار پزشک قرار می گیرد.

ام آر ای:

نام دیگر ام آر ای، تصویر برداری تشدید مغناطیسی است. اسکنرهای ام آر ای از امواج رادیویی و مغناطیسی برای تولید تصاویر داخل بدن استفاده می کنند. در ام آر آی تصاویری که به دست می آید از پروتون های معلق در آب و چربی بدن تولید می شود. در این روش بیمار بدون حرکت وارد دستگاه می شود و تصویر برداری انجام می شود. با استفاده از ام آر آی و چاپ تصاویر دقیق بیماریی هایی مانند: ضایعات بدن، سرطان و روند توسعه آن مشخص می شود. در این روش تصویر برداری بیمار هیچ گونه دردی را احساس نمی کند.

اشعه ایکس:

رادیو گرافی و پرتو نگاری از روش های تصویر بردایی هستند که در آن ها از اشعه ایکس استفاده می شود. اشعه بر روی اعضای بدن و قسمت مورد نظر تابیده می شود. در چاپ این تصویر پزشکی، اشعه از پوست و عضلات عبور می کند و به استخوان می رسد. به همین دلیل در تصاویر چاپ شده، قسمت استخوان ها سفید رنگ و بقیه قست ها به صورت خاکستری می باشند. از این روش برای تشخیص شکستگی استخوان، نرمی استخوان، ذات الریه و پنومونی استفاده می شود.

چاپ سی تی اسکن چگونه انجام می شود؟ برای کسب اطلاعات بیشنر کلیک کنید

چاپ تصاویر پزشکی

انواع کاربردهای رادیوگرافی در پزشکی

فلوروسکوپی: در این روش می توان ارگان ها را در حال حرکت مشاهده کرد. از این روش بیشتر برای مشاهده حرکت مواد غذایی در مسیر گوارش استفاده می شود و امکان تشخیص بیماری های گوارشی را ساده می کند.

توموگرافی یا سی تی اسکن: در این روش بدن به صورت لایه لایه اسکن می شود. توموگرافی در فیزیک پزشکی و علوم های تشخیصی کاربرد فراوانی دارد. تمام اعضای داخلی بدن قابل مشاهده هستند. در این روش یه قطعه حلقه مانند به طور چرخشی در اطراف بیمار در حال گردش است. این گردش باعث می شود تا تصاویر کامپیوتری از اعضای داخلی بدن ایجاد و چاپ شود.

آنژیوگرافی: از این روش برای بررسی سیستم عروقی قسمت های مختلف بدن استفاده می شود. این قسمت ها می تواند شامل: قلب، مغز، کبد، ریه و رحم باشد. برای تشخیص گرفتگی عروق بسیار کاربرد دارد. مواد کنتراست به صورت وریدی به بدن تزریق می شود. بعد از تزریق یک کتتر کوچک( لوله باریک) از طریق رگ های قسمت ران وارد عروق می شود و به سمت قلب و مغز حرکت می کند، تا صحت آن ها را بررسی کند.

بیشتر بخوانید: روش های بارگذاری Cd های Mri روی سیستم شخصی

در علم پزشکی روش های دیگیر نیز برای تصویر برداری وو چاپ تصاویر مختلف از بدن وجود دارد. در این مقاله سعی کردیم موارد مهم را بررسی کنیم. نکته قابل توجه این است که برای چاپ این تصاویر از پرینتر های مخصوص استفاده می شود و چاپ تصاویر به گونه ای است که پزشک با تجه به اطلاعات وسیعی که دارد می تواند بیماری را تشخیص دهد.

ارسال نظر