مقالات

کلیشه رادیوگرافی چیست؟

توسط 26 دی 1400 بدون نظر

کلیشه رادیوگرافی یکی از رایج ترین تکنیک های پزشکی است که می توان از آن برای بررسی داخل بدن افراد و تشخیص برخی از بیماری ها استفاده کرد. این روش می تواند با اعمال تابش اشعه ایکس (X-ray) به قسمتی از بدن انسان، تصویر مورد نظر را به دست آورد. انواع مختلفی از رادیوگرافی وجود دارد. مهمترین نوع آن به سادگی رادیوگرافی نامیده می شود. رادیوگرافی Simple اولین نوع تصویر یا اشعه ایکس است که ساخته دست بشر است و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کلیشه رادیوگرافی تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

کلیشه رادیوگرافی چیست؟

یک عکس ساده رادیوگرافی معمولاً یک صفحه پلاستیکی شفاف یا سلوفان است که یک تصویر سیاه و سفید به بالای آن نقش بسته است. عکس رادیولوژی یا فیم رادیولوژی نیز نامیده می شود. پزشک معمولاً ورقه را جلوی لامپ می گذارد و به تصویر نگاه می کند. دستگاهی که نور مورد نیاز برای این کار را دریافت می کند نگاتوسکوپ پزشکی است. تصاویر رادیویی را می توان تقریباً از هر قسمتی از بدن انسان تهیه کرد. در سال های اخیر نوع جدیدی از رادیوگرافی یا تصویر به نام عدد رادیوگرافی معرفی شده است. این نوع رادیوگرافی از تصاویر استفاده نمی کند و تصویر گرفته شده توسط بیمار را می توان روی مانیتور کامپیوتر مشاهده کرد. با این حال، این تصاویر را می توان روی فیلم نیز چاپ کرد.

رادیوگرافی یا عکس برداری چطور عمل می کند؟

مهم ترین مدل پزشکی که می توان از آن برای مشاهده برخی از اندام داخل بدن و تشخیص برخی از بیماری های آن استفاده کرد، تصویر برداری آسان یا کلیشه رادیوگرافی است. برای عکس برداری با اشعه ایکس، بخشی از بدن بیمار را که می خواهند معاینه کنند، روی تصویر قرار می گیرد تا از اشعه ایکس در آن ناحیه استفاده شود. اشعه ایکس از پوست و ماهیچه ها عبور می کند و به صفحه ظریف برخورد می کند. رنگ این نواحی پس از سیاه شدن ظاهر می شود. از سوی دیگر، استخوان مسیر اشعه ایکس را مسدود می کند و از آنجایی که تابش به قسمت پایین استخوان نمی رسد، پس از قرار گرفتن در معرض آن سفید به نظر می رسد. در واقع، عکسبرداری با اشعه ایکس شبیه انداختن تصویر روی دیوار است. وقتی جلوی خورشید مقابل دیوار می ایستید، قسمت هایی از بدنتان که راه نور خورشید را روی دیوار می بندد تاریک می شود و می بینید که سایه شماست.

کلیشه رادیوگرافی ساده

کلیشه رادیوگرافی یک مطالعه سایه ای ساده از عضلات انسان در مقایسه با اشعه ایکس است. البته، این شرایطی نیست که اشعه ایکس را مسدود کند یا اجازه دهد از آن عبور کند. گرمای زیاد و کم وارد ریشه می شود، مانند شیشه ای که می تواند درجات مختلف پوسیدگی را ببیند. با مشاهده یک عکس رادیوگرافی، می توان دید که برخی از استخوان‌ ها که قدرت بیشتر داشته و نیز ضخامت زیادی دارند، سفید تر بوده در حالی که برخی دیگر سفید کمی  دارند. برخی از اجسام عبوری (مانند هوا یا گاز به معده) کاملاً سیاه هستند، در حالی که برخی دیگر دارای ماسک های پرتوهای کوتاه هستند که شبیه عضلات خاکستری هستند.

کلیشه رادیوگرافی ساده ابزار بسیار مهمی برای بررسی استخوان ها، شکستگی ها و بیماری های مختلف است. در سال های اخیر نوع جدیدی از کلیشه رادیوگرافی ساده به نام رادیوگرافی دیجیتال معرفی شده است. در این روش به جای تصویر پلاستیکی از صفحه برقی استفاده می شود. روی این صفحه نمایش میلیون ها نیمه رسانای کوچک وجود دارد که به اشعه ایکس حساس هستند. تابش اشعه ایکس در نیمه هادی ها باعث بار الکتریکی می شود. هر قسمت مختلف از صفحه نمایش یا پیکسل های آن مقدار مشخص و متفاوتی از اشعه ایکس دریافت می کند و بسته به میزان تابش، مقدار متفاوتی الکتریسیته تولید می شود. معمولاً جمع آوری می شود و به رایانه ارسال می شود تا اطلاعات پیکسلی را برای ایجاد یک تصویر کنار هم قرار دهد.

رادیولوژی مداخله ای چیست؟

مداخله رادیولوژی (به اختصار IR) یکی از تخصص های رادیولوژی است که با استفاده از سی تی اسکن، سونوگرافی، فلوروسکوپی، تجهیزات MRI و روش های خاص و مهارت های لازم پزشک مورد نیاز برای تشخیص و درمان بیماری است. بسیاری از بیماری هایی که قبلاً نیاز به جراحی باز و بهبودی طولانی مدت داشتند، اکنون به راحتی با کمک این تکنیک بدون نیاز به جراحی درمان می شوند. تقریباً تمام مداخلات رادیولوژی با یک برش کوچک در پوست انجام می شود که باعث کاهش عوارض می شود.

ارسال نظر