مقالات

آمادگی قبل از MRI نحوه آماده شدن برای ام ار ای

توسط 12 آبان 1400 بدون نظر

همانطور که می دانید ام ار ای روشی برای بررسی اندام های داخلی بدن می باشد و با انجام ام ار ای از سلامت بافت اندام خود اطمینان حاصل می کنید. با انجام ام ار ای می توان میزان پیشرفت بیماری را نیز بررسی کرد. در ادامه قصد داریم به آمادگی قبل از MRI  بپردازیم و توضیحاتی در زمینه چگونگی انجام ام ار ای و انواع MRI  داده می شود.

آمادگی قبل از MRI

گاهی لازم است طبق تجویز پزشک خود قبل از انجام MRI ناشنتا باشید. بدین صورت که چهار ساعت قبل از انجام MRI  از خوردن و آشامیدن اجتناب کنید.

قبل از انجام ام ار ای بایستی تمامی اشیا خارجی که بر روی بدن قرار گرفته است، خارج کنید. برخی مواقع در صورت صلاح دید اپراتور رادیولوژی و یا بر طبق دستور پزشک به بیمار داروی آرامش بخشی داده می شود تا اضطراب و استرس او کاهش پیدا کند.

در طول اسکن بیمار بایستی بدون حرکت باشد تا نتیجه بدست آمده کیفیت و وضوح بهتری داشته باشد. بنابراین در زمان انجام MRI دراز بکشید ریلکس باشید و تحرکی نداشته باشید.

آرامش بیمار و ریلکس بودن او در زمان اسکن بسیار مهم است، بیمار درون یک محیط بسته مغناطیسی دراز می کشد و بایستی به حالت عادی نفس بکشد.

در زمان انجام MRI  با متخصص تعامل خواهید داشت. در صورت بروز هر گونه مشکلی می توان از زنگ استفاده کنید تا اپراتور مطلع شود.

 

در صورتی که صدای بلند و تکرارشونده ای شنیدید نگران نباشید و ترسی نداشته باشید دستگاه در حین انجام اسکن صدا تولید می کند.

آمادگی قبل از MRI و چگونگی انجام MRI

با نحوه آمادگی قبل از MRI  آشنا شدیم. در ادامه به چگونگی انجام MRI  با جزئیات می پردازیم. ابتدا پرسش نامه ای در اختیار شما قرار می گیرد. بیمار بایستی سبقه پزشکی خود را نوشته و تایید کند که هیچ گونه تراشه و ایمپلنت فلزی در بدن او وجود ندارد.

در مرحله بعد بایستی گان بپوشید. ممکن است برای اطمینان مجددا راجب شی فلزی در بدن شما سوال شود. و همانطور که اشاره شد در صورت نیاز و صلاح دید پزشک آرام بخشی به صورت وریدی به بیمار تزریق می شود تا در زمان انجام اسکن آرام و ریلکس باشد و عادی نفس بکشد.

در زمان انجام ام ار ای بیمار باید بر روی تخت  داخل اسکنر استوانع ای دراز بکشد. گاهی برای وضوح بیشتر تصویر یک کویل در قسمتی که نیاز به اسکن دارد، قرار می گیرد. اپراتور در یک اتاق جدا است اما امکان برقراری ارتباط با او وجود دارد. بیمار می تواند به وسیله اینترکال با اپراتور صحبت کند.

در زمان اسکن بدن ثابت بمانید و حرکت نکنید. همانطور که گفته شد دستگاه در انجام ام ار ای ممکن ایت صدا ببلندی ایجا کند به همین دلیل برخی از مراکز هدفون یا گوش گیر به بیمار می دهند تا در زمان تولید صدا احساس ترس نکنند.

ممکن است اپراتور رادیوگرافی از بیمار بخواهد تا نفس خود در نگه دارد. همکاری لازم را با او داشته باشید و در طول ام ار ای طبق گفته او چند بار نفس خود را حبس کنید.

آیا برای انجام ام ار ای حضور همراه الزامی است؟

در صورتی که به بیمار ارامبخش تزریق شده باشد بایستی یک همراه داشته باشد تا او را به منزل برساند. فرد بد از تزریق آرامبخش نباید رانندگی کند و نمی تواند با ماشین آلات سنگین کار کند.

ام ار ای برای بررسی کدام اندام های بدن انجام می شود؟

ام ار ای برای بررسی بافت ها و اندام های داخلی بدن است و ساختار بخش های مختلف به صورت دقیق مورد بررسی قرار می دهد.

معمولا ام ار ای برای بخش ها از بدن نظیر: مغز، قلب، رگ های خونی، استخوم و مفاصل، زانو ، شانه، کمر، نخاع مهره های گردنی و کمر استفاده می شود.

 

ام ار ای برای شش و ریه، مفصل هیپ، قوزک پا، مفصل لگن، اسکن پستان نیز تجویز می شود.

زمان MRI

زمان ام ار ای با توجه به عوامل مختلف متفاوت است. گاهی 10 دقیقه و گاهی تا 2 ساعت هم طول می کشد. اغلب زمان MRI 30 الی 60 دقیقه است.

عوامل تاثیرگذار بر زمان MRI  عبارتند از:

  • تعداد تصاویر
  • قسمتی از بدن که بایستی اسکن شود
  • استفاده از آرام بخش
  • استفاده از رنگ کنتراست

ارسال نظر