مقالات

آیا برای ام آر آی کمر باید ناشتا بود؟

توسط 15 مهر 1402 بدون نظر

MRI  یک روش پزشکی غیر تهاجمی است که از آهن ربا و امواج رادیویی برای گرفتن تصاویر از داخل بدن بیمار استفاده می کند. این تکنیک پزشکان را قادر می سازد تا بافت های نرم از جمله عضلات و اندام ها و همچنین استخوان ها را بررسی کنند. انجام MRI در هر قسمت از بدن از جمله ناحیه کمری ستون فقرات امکان پذیر است. حال سوال این است که آیا برای ام آر آی کمر باید ناشتا بود؟ جواب این است که بله اگر بیمار نیاز به تصویربرداری تزریقی دارد حداقل تا 4 ساعت نباید غذا بخورد و طبق دستور پزشک داروی خود را با مقدار کمی آب مصرف کند.

ام آر آی کمر

فرآیند انجام MRI روی دیسک کمر شامل استفاده از یک دستگاه بزرگ فلزی و پلاستیکی به شکل دونات با نیمکتی است که بیمار را به مرکز دهانه حرکت می دهد. تا زمانی که بیمار دستورات پزشک خود را دنبال کرده و تمام فلزات را خارج کرده باشد، در طول عمل در داخل دستگاه ایمن خواهند بود. در صورت نیاز به رنگ کنتراست، پرستار یا پزشک آن را از طریق لوله به یکی از وریدهای بیمار تزریق می کند. گاهی اوقات، بیمار ممکن است تا یک ساعت صبر کند تا رنگ از طریق جریان خون وارد ستون فقرات او شود.

 چاپ تصاویر ام آر آی

چاپ تصاویر MRI از طریق روش های مختلفی از جمله تبدیل نتایج به کلیشه یا سی دی امکان پذیر است. پزشکان می‌توانند نتایج MRI را بر روی صفحه کامپیوتر مشاهده کنند، اما بیماران ممکن است بر اساس توصیه پزشک، کپی فیزیکی از تصاویر را درخواست کنند. این آزمایشگاه بر اساس درخواست بیمار می تواند انواع چاپ عکس را ارائه دهد. متداول ترین روش چاپ بر روی کلیشه است که برای چاپ اشعه ایکس ساده و سونوگرافی نیز استفاده می شود.

ام آر آی کمر

مزایای چاپ تصاویر MRI با استفاده از کلیشه چیست؟

چاپ تصاویر MRI با استفاده از کلیشه ها چندین مزیت دارد. در مقایسه با روش های دیگر، کیفیت بالاتر و ماندگاری بیشتری را برای تصاویر ارائه می دهد. سرعت چاپ نیز سریعتر است که باعث صرفه جویی در وقت و هزینه مراکز تصویربرداری و بیماران می شود. جوهرهای مورد استفاده در این روش چاپ بر پایه آب بوده و فاقد مواد شیمیایی مضری است که به محیط زیست آسیب برساند. چاپ کلیشه ای همچنین امکان چاپ متن روی چندین دستگاه به طور همزمان را فراهم می کند و این فرآیند را سریعتر می کند.

راه های تبدیل تصاویر MRI به کپی های فیزیکی مانند کلیشه یا سی دی چیست؟

یکی از گزینه ها مراجعه به مراکز تصویربرداری یا بیمارستان هایی است که این خدمات را ارائه می دهند. پرسنل آموزش دیده مسئول چاپ و تبدیل تصاویر برای اطمینان از کیفیت بالا هستند.  همچنین، در مورد هزینه تبدیل سی دی های MRI به کپی فیزیکی، قیمت ثابتی وجود ندارد زیرا بسته به مرکز یا بیمارستان متفاوت است. با این حال، به طور کلی، بیمارستان های دولتی در مقایسه با بیمارستان ها و مراکز خصوصی، هزینه های تصویربرداری کمتری دارند.

نکاتی که باید قبل از انجام ام آر آی بدانید

قبل از انجام MRI، مقدمات خاصی باید انجام شود. بیمارانی که کمتر از یک ماه پیش کاشت حلزون، باتری قلب (پیس میکر) یا تعویض دریچه قلب دریافت کرده اند، نمی توانند MRI انجام دهند. بیماران دیابتی که متفورمین یا مشتقات آن مصرف می کنند باید 48 ساعت قبل و بعد از تزریق ماده حاجب مصرف دارو را قطع کنند، اما ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنند.

برای ام آر آی شکم و لگن، قرص آهن 24 ساعت قبل قطع شود و از مصرف غذاهای چرب و سنگین پرهیز شود. برای ام آر آی MRCP کیسه صفرا نباید 6 ساعت قبل مایعات مصرف شود و یک سیب زمینی آب پز بدون روغن و سس یا کمی سینه مرغ بدون روغن و سس به عنوان شام شب قبل میل شود.

بیماران مبتلا به آلرژی دارویی و غذایی باید از قبل به مرکز اطلاع دهند و زنان باردار یا احتمال بارداری نیز باید به مرکز اطلاع دهند. بیماران باید مدارک پزشکی و کارت ملی یا شناسنامه خود را به همراه داشته باشند و حداقل 2 ساعت فرصت انجام کار را داشته باشند زیرا شیفت های تعیین شده محدود است.

سخن پایانی

ناحیه کمری ستون فقرات جایی است که مشکلات کمر، مانند پارگی دیسک کمر، منشاء می گیرد. ستون فقرات لومبوساکرال از استخوان خاجی، دنبالچه و پنج مهره کمری (L1 تا L5) و همچنین اعصاب، تاندون ها، رباط ها، غضروف ها و رگ های خونی بزرگ تشکیل شده است.

ارسال نظر