مقالات

ام آر آی در چه مواردی تجویز می‌شود؟

توسط 23 بهمن 1402 بدون نظر

امروزه بسیار از روش MRI در تصویربرداری از اندام‌های داخلی بدن برای تشخیص قبل از عمل استفاده می‌کنند. در این مقاله جواب سوال شما را در رابطه با ام آر آی در چه مواردی تجویز می‌شود؟ خواهیم گفت.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یکی از روش‌های مدرن تشخیص تشعشع است. که امکان گرفتن تصاویر غیرتهاجمی از ساختارهای داخلی بدن انسان را فراهم می‌کند. مهم‌ترین مزیت MRI در مقایسه با سایر روش‌های تشخیص رادیولوژی، عدم وجود اشعه یونیزان و در نتیجه اثرات سرطان‌زایی و جهش‌زایی است که خطر آن با قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس همراه است.

MRI تنها روش تشخیصی غیرتهاجمی است که حساسیت و ویژگی بالایی در تشخیص استخوان دارد. توسعه طیف‌سنجی MR و MRI انتشار و همچنین ایجاد عوامل کنتراست ارگانوتروپیک جدید، اساس توسعه «تصویربرداری مولکولی» است. که امکان مطالعات هیستوشیمیایی را در داخل بدن فراهم می‌کند. در مراکز درمانی چاپ سی دی سی تی اسکن به کلیشه هم انجام می‌شود.

مزایای ام آر آی نسبت به روش‌های دیگر تصویربرداری

اصل فیزیکی ام‌آرآی

MRI به عنوان یک روش تحقیق بر اساس اندازه‌گیری پاسخ الکترومغناطیسی هسته‌های اتمی واقع در یک میدان مغناطیسی ثابت قوی در پاسخ به تحریک آنها توسط ترکیب خاصی از امواج الکترومغناطیسی است. در MRI، این هسته‌ها هسته‌های اتم‌های هیدروژن هستند. که به‌عنوان بخشی از آب و سایر مواد به مقدار زیادی در بدن انسان وجود دارند.

هسته‌های اتم‌های هیدروژن – پروتون‌ها – دارای خواص مغناطیسی هستند که می‌توان از آنها برای ایجاد تصاویر استفاده کرد. حالا جزئیات بیشتر بدن انسان 80 درصد آب است. مولکول‌های آب از یک اتم اکسیژن و دو اتم هیدروژن تشکیل شده اند. همه اتم‌ها از هسته‌هایی تشکیل شده اند که تعداد معینی مدار الکترون در اطراف آنها وجود دارد. هسته اتم هیدروژن، پروتون، پالس‌هایی منتشر می‌کند که برای به دست آوردن تصاویر MR استفاده می‌شود.

پروتون‌ها خاصیتی به نام اسپین دارند که باعث می‌شود پروتون حول محور خود بچرخد و مانند یک آهنربای کوچک دو قطبی رفتار کند. در یک میدان مغناطیسی، محور چرخش می‌تواند در جهت خطوط نیرو یا در مقابل آن باشد، همان‌طور که قطب‌های آهنرباهای واقعی جذب یا دفع می‌شوند.

همچنین بخوانید: تبدیل سی دی ام آر آی

ام‌آرآی چه چیزی را نشان می‌دهد؟

پروسه گرفتن تصاویر با ام‌آرآی نسبت به سایر مطالعات (سونوگرافی، اشعه ایکس و سی تی) طولانی‌تر است؛ به طور متوسط ​​اسکن یک ناحیه حدود 20 دقیقه است که در این مدت بیمار باید بی‌حرکت دراز بکشد. سیستم‌های MR با میدان بالا (1.5T) در مقایسه با آهن‌رباهای میدان کم، قابلیت‌های نسبتاً سریعی در دریافت و پردازش تصویر دارند.

در طول اسکن طولانی، تابش فرکانس رادیویی می‌تواند احساس گرما را در بیمار ایجاد کند؛ برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد بافت‌ها، توموگراف‌های مدرن مجهز به محافظی هستند که قدرت پالس فرکانس رادیویی را مطابق با استانداردهای ایمنی بین‌المللی محدود می‌کند.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی با موفقیت برای تشخیص بیماری‌ها استفاده می‌شود و پرینت عکس های ام ار ای نیز در اختیار بیماران قرار می‌گیرد:

  • مغز
  • ستون فقرات
  • غده تیروئید
  • کبد
  • کیسه صفرا و مجاری
  • پانکراس
  • کلیه
  • طحال
  • مفاصل
  • نخاع
  • عروق سر، گردن، ناحیه شکم
  • اندام‌های لگنی
  • بافت‌های نرم

تمام ساختارهای آناتومیکی فوق کاملاً روی تصاویر MRI قابل مشاهده هستند. نتایج تشخیصی امکان شناسایی دقیق ناهنجاری‌ها در عملکرد اندام‌های مورد بررسی را فراهم می‌کند.

ام آر آی در چه مواردی تجویز شده  ضروری است؟

قابلیت‌های گسترده تشخیص رزونانس مغناطیسی استفاده از آن را در موارد زیر ضروری می‌کند:

  • نیاز به تشخیص اولی
  • انجام یک نظرسنجی جامع
  • آمادگی برای جراحی
  • نظارت بر اثربخشی روش‌های درمانی و درمانی مورد استفاده

در هر مورد فردی، انتخاب روش تشخیصی توسط پزشک معالج انجام می‌شود. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی بیشتر از روش‌های دیگر برای تشخیص بیماری‌ها و آسیب‌های بافت نرم استفاده می‌شود. تکنیک MRI برای تشخیص این موارد ضروری است:

  • نئوپلاسم‌ها

اسکن رزونانس مغناطیسی می‌تواند به وضوح مرزها و اندازه تومور و همچنین میزان تهاجم آن به بافت نرم را شناسایی کند. هیچ روش تشخیصی پرتوی دیگری قادر به ارائه چنین تصویر واضح و دقیقی از بیماری‌ها نیست.

MRI همچنین تعیین ماهیت تومور را با احتمال بالایی ممکن می‌سازد. نئوپلاسم‌های بدخیم مرزهای نامشخصی دارند و در بافت‌های اطراف رشد می‌کنند. نئوپلاسم‌های خوش‌خیم، به عنوان یک قاعده، به وضوح از بافت‌های سالم متمایز می‌شوند.

  • بیماری‌های مغزی

ام ار ای دقت بیشتر در تشخیص تشدید مغناطیسی امکان تجسم ساختارهای کوچک آناتومیکی مانند غده هیپوفیز و sella turcica را فراهم می‌کند. همچنین، MRI با کنتراست مغز برای تشخیص بیماری‌های دمیلینه کننده (مولتیپل اسکلروزیس، بیماری پارکینسون و غیره) بسیار مؤثر است؛ زیرا به شما امکان می‌دهد ساختار بافت‌های عصبی تغییر یافته را به وضوح مشاهده کنید.

تصاویر مغزی به‌دست‌آمده با MRI با کنتراست مغز به‌ویژه واضح هستند؛ زیرا امواج مغناطیسی برای تصویربرداری از ساختارهای تشریحی جامد دشوار است و هیچ اثری از جمجمه در تصاویر مغز وجود ندارد.

مزایای ام آر آی نسبت به روش‌های دیگر تصویربرداری

بخوانید: تبدیل ام آر آی به کلیشه

سخن پایانی

در این مطلب پاسخ سوال خود را در رابطه با ام آر آی در چه مواردی تجویز می‌شود؟ پاسخ دادیم. MRI می‌تواند با دقت بالا و بدون خطرات برای بیماران از درون اندام‌های داخلی بدن انسان تصاویر واضحی ارائه کند.

ارسال نظر