مقالات

ام آر آی پا چگونه انجام می‌شود؟

توسط 18 بهمن 1402 بدون نظر

در این مطلب به سوال ام آر آی پا چگونه انجام می‌شود؟ پاسخ داده شده است. آسیب به اندام تحتانی انسان اغلب اتفاق می‌افتد و اغلب با درد همراه است. در صورت مشاهده درد و تورم پا، تشخیص با کیفیت بالا برای تعیین علل مورد نیاز است. اغلب اولین معاینه عکس‌برداری با اشعه ایکس است که تصویری از استخوان‌ها را نشان می‌دهد؛ اما نه از مفاصل و بافت‌های نرم. در این مطلب ما بیشتر از ام آر آی پا و چگونگی انجام آن توضیح می‌دهیم.

 

ام آر آی پا چگونه انجام می‌شود؟

 

همچنین بخوانید: تبدیل سی دی سی تی اسکن به کلیشه

ام آر آی پا و مچ پا چیست؟

تشخیص بیماری‌ها و آسیب‌شناسی‌های مچ پا بسیار دشوار است؛ روش‌های ساده همیشه به تشخیص دقیق کمک نمی‌کنند. بنابراین جراحان، تروماتولوژیست‌ها و سایر پزشکان MRI را تجویز می‌کنند. شایان ذکر است فوراً این روش برای بررسی وضعیت بافت‌هایی که حاوی مایع هستند مؤثر خواهد بود. اینها رباط‌ها، مفاصل، بافت‌های نرم هستند؛ اما بافت استخوانی نیستند. توموگرافی تجسم دقیق ساختارها و تغییرات در آنها را فراهم می‌کند.

در صورت نیاز به تشخیص کوچک‌ترین تومورها و آسیب‌شناسی‌ها، ام آر آی را نمی‌توان با هیچ روش تشخیصی دیگری جایگزین کرد؛ اما موارد منع تجویز نیز وجود دارد. افرادی که از فضاهای بسته می‌ترسند، حرکات غیر قابل کنترل اعضای بدن دارند و کودکان کوچک برای انجام این آزمایش مشکل خواهند داشت.

در چنین مواردی داروهای آرام‌بخش و حتی بیهوشی تجویز می‌شود. توموگرافی نباید روی بیمارانی که عناصر فلزی در بدن دارند انجام شود؛ زیرا آنها تصاویر را مخدوش می‌کنند. به همین دلیل است که کلیه بیماران قبل از انجام ام آر آی بای حتماً طلا یا دیگر وسایل فلزی خود را دربیاورند.

ام آر آی پا و مچ پا چه چیزی را نشان می‌دهد؟

نتیجه معاینه عکس‌هایی در سطوح مختلف و برجستگی‌های بافت نرم، غضروف، ماهیچه‌ها، شریان‌ها، تاندون‌ها و سایر ساختارها است. شرح واضحی از آسیب‌شناسی‌ها و ناهنجاری‌های شناسایی شده ارائه شده است. توموگرافی حتی ترک‌ها و جراحات کوچکی را نشان می‌دهد که با اشعه ایکس قابل تشخیص نیستند. تصاویر به صورت چاپی یا دیجیتال برای درمان بیشتر (در صورت لزوم) منتقل می‌شوند.

ام آر آی پاها چگونه انجام می‌شود؟

هیچ آمادگی برای معاینه پا و مچ پا لازم نیست و بیمار می‌تواند در هر زمانی آن را انجام دهد. تنها استثنا تعیین یک اسکن کنتراست است که قبل از آن باید ناشتا باشید. این روش شامل مراحل زیر است:

  • بیمار تمام محصولات فلزی را حذف می‌کند.
  • روی میز توموگرافی دراز می‌کشد؛ در حالی که اندام‌ها بدون حرکت ثابت هستند.
  • میز وارد تونل دستگاه می‌شود، جایی که حلقه توموگراف در اطراف ناحیه مشکل می‌چرخد. دستگاه‌های باز شامل قرار دادن خود پا در داخل تونل است.
  • فرد معاینه شده احساس درد و ناراحتی نمی‌کند.
  • مدت زمان عمل حدود 30 دقیقه، با کنتراست یا گاهی هم بیش از یک ساعت است. پس از اتمام MRI، فرد می‌تواند به فعالیت‌های معمول خود ادامه دهد. نتایج و پرینت عکس‌های ام ار ای در کمتر از یک ساعت به پزشک تحویل داده می‌شوند.

فواید ام آر آی پا و مچ پا چیست؟

مزیت بدون شک این تکنیک عدم وجود کامل تشعشعات مضر است؛ بنابراین ام آر آی برای زنان باردار و کودکان خردسال تجویز می‌شود که می‌توان آن را هر تعداد دفعه در مدت زمان کوتاهی برای پایش وضعیت بیمار انجام داد. تصاویر در پیش‌بینی‌های مختلف گرفته می‌شود که به لطف آن فرایندهای التهابی تشخیص داده می‌شود.

توموگرافی کاملاً بدون درد است و نیازی به مداخله جراحی ندارد. MRI پا و مچ پا به وضوح ساختارهای بافت نرم را تجسم می‌کند. این روش بهترین راه برای آسیب‌های مختلط، آسیب‌شناسی و تشخیص پیچیده است.

 

ام آر آی پا چگونه انجام می‌شود؟

 

بخوانید: چاپ عکس mri

انجام ام آر آی مچ پا در رازان تصویر

رازان تصویر یکی از بهترین مراکز تشخیصی در تهران است که می‌توانید MRI از هر قسمت از بدن و اندام و تبدیل mri به عکس را انجام دهید. تجهیزات مدرن و متخصصان درجه یک، دقیق‌ترین نتایج معاینه را تضمین می‌کنند. کیفیت خدمات ما بالاترین است و هزینه آن برای شهروندان عادی کاملاً مقرون به صرفه است؛ بنابراین همه ساکنان و مهمانان پایتخت می‌توانند با مرکز تماس بگیرند.

سخن پایانی

در این مطلب به سوال ام آر آی پا چگونه انجام می‌شود؟ پاسخ داده شد. مچ پا به دلایل مختلفی ممکن است درد داشته باشد و شما را اذیت کند. این دلایل حتی برای پزشک هم مشخص نیستند و باید حتماً MRI مچ پا گرفته شود تا تشخیص و درمان به بهترین صورت انجام شود. در این مطلب گفته شده است که MRI مچ پا چطور انجام می‌شود.

ارسال نظر