مقالات

ام ار ای چه چیزی را نشان می‌دهد؟

توسط 8 آذر 1402 بدون نظر

ام آر آی چه چیزی را نشان می‌دهد؟ امروزه از ام ار ای جهت تشخیص دادن آسیب‌های مغزی و گسترش آنها طی برخی از بیماری‌ها از جمله سکته‌های مغزی استفاده می‌کنند. همچنین این شیوه از تشخیص می‌تواند صدمات به وجود آمده در نخاع و مغز ناشی از برخی بیماری‌ها مانند مولتیپل اسکلروزیس را نشان دهند. در واقع می‌توان گفت یک شیوه پیشرفته است که در حال حاضر در حوزه پزشکی ‌کمک های شایان توجهی را جهت تشخیص بیماری و درمان آن ارائه کرده‌ است. در این مقاله ام آر آی و موارد کاربرد رایج آن را بررسی می‌ کنیم.

ام ار ای چه چیزی را نشان می‌دهد؟

ام آر آی در واقع تصویربرداری رزونانس مغناطیسی می‌باشد. این روش جهت بررسی کردن اندام‌های داخلی بدن به کار برده شده که طی آن امواج رادیویی و مغناطیسی پس از تصویربرداری به کامپیوتر انتقال پیدا کرده و می‌تواند مشکل به وجود آمده و همچنین روند پیشرفت آن را به پزشک نشان دهد. نتیجه به صورت یک سی‌دی به مریض ارائه می‌شود که در صورت نیاز می‌توان تبدیل سی دی ام ار ای به کلیشه یا همان چاپ کلیشه را نیز برای آن انجام داد. اما ام آر آی معمولاً برای موارد زیر انجام می‌شود:

  • ام ار ای مغز

ام آر آی مغز جهت تشخیص دادن آسیب‌های مغزی که معمولاً بر اثر برخی بیماری‌های عصبی و یا سکته به وجود می‌آید، کاربرد دارد. همچنین این شیوه می‌تواند میزان صدمات نخاعی و مغزی ناشی از برخی بیماری‌ها مانند مولتیپل اسکلروزیس و یا حتی پیشرفت برخی از تومورها را نشان دهد. در نهایت نیز با تبدیل سی دی سی تی اسکن به کلیشه این مشکل توسط پزشک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • ام آر آی قلب و عروق

برای تشخیص دادن برخی از بیماری‌های قلبی نیز که معمولاً پس از حملات قلبی به وجود می‌آید، از ام ار ای استفاده می‌شود، مثلاً اگر بیمار به برخی بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی یا گرفتگی عروق مبتلا باشد، ام آر آی به خوبی آن را نشان داده و به پزشک کمک می‌کند جهت درمان آن اقدام کند.

  • ام ار ای

  • ام آر آی مفاصل و استخوان

یکی دیگر از موارد استفاده از ام ار ای تشخیص دادن عفونت و سرطان استخوان می‌باشد. همچنین ام آر آی می‌تواند بیماری‌های روده، مثانه، پانکراس، کلیه و کبد را نیز تشخیص دهد. گاهی اوقات نیز جهت ارزیابی سلامت در پروستات مردان و پستان و تخمدان زنان کاربرد دارد و مشکلات به وجود آمده در این قسمت‌ها را تشخیص خواهد داد.

  • ام ار ای زانو

ام آر آی زانو برای تشخیص دادن تورم، ضعف و خونریزی در قسمت مفصل زانو کاربرد دارد. این نوع از ام ار ای ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان لازم دارد تا انجام شود، سپس می‌توان با دستگاه‌های کوچکی که دور زانوها قرار می‌گیرد و حاوی کویل هستند، تصاویر واضحی از این قسمت‌ها به وجود آورد.

  • ام آر آی شانه

این شیوه جهت بررسی کردن مشکلات به وجود آمده در شانه انجام می‌شود که حدود ۱۵ تا ۴۵ دقیقه زمان لازم دارد. گاهی اوقات در موارد جزئی تنها به ۱۵ دقیقه زمان نیاز خواهید داشت.

  • ام ار ای مهره‌ های نخاعی و کمری

یکی از موارد بسیار رایج استفاده از ام ار ای تشخیص دادن مشکلات به وجود آمده در مهره‌ های کمری و نخاعی می‌ باشد. در نهایت می‌ توان با  تبدیل سی دی ام آر آی به کلیشه پزشک را در جریان مشکل به وجود آمده قرار داد.

حتی جهت دیدن مهره‌های گردنی ام‌آر‌ آی کاربرد دارد. برای انجام آن نیز یک کویل پلاستیکی در قسمت بالای گردن قرار می‌گیرد، سپس تصاویر دریافت شده از این قسمت بر روی کامپیوتر ثبت شده و به صورت سی دی یا در نهایت چاپ کلیشه آماده می‌شود.

  • ام آر آی شکم

برای تشخیص دادن و مشخص کردن مشکلاتی مانند تورم شکمی، رشد جنین و یا جریان خون انجام می‌شود.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله ام ار ای، کاربردهای آن و موارد و بیماری‌هایی که می‌توان با استفاده از ام ار ای تشخیص داد را بررسی کردیم. در واقع ام آر آی یک شیوه رایج جهت مشخص کردن و نشان دادن بیماری‌های مختلف در قسمت‌هایی مانند مغز، مهره‌های کمری، نخاع، قلب و عروق، ناحیه شکم، زانو و غیره می باشد. تصاویر ام‌ آر‌ آی ابتدا از دستگاه آن به کامپیوتر ارسال شده و به صورت چاپ سی‌دی یا چاپ کلیشه در اختیار پزشک قرار داده می‌شود. در سایت جای خالی بیشتر با موارد کاربرد، نحوه استفاده و غیره ام آر آی آشنا شوید.

ارسال نظر