مقالات

تبدیل رادیوگرافی های آنالوگ به دیجیتال چگونه است؟

توسط 1 اسفند 1401 بدون نظر

قبل از تبدیل کردن رادیوگرافی های آنالوگ به دیجیتال بهتر است، با رادیوگرافی و کاربرد آن آشنا شوید. رادیوگرافی در واقع هنر و علم استفاده از پرتوهایی می باشد، که از اشعه ایکس برخوردار است. از رادیوگرافی برای تصویربرداری داخل بدن شما همچون: اندام های بدن، بافت ها، رگ ها، مواقع بارداری، مواقع احتمال سرطان یا توده در بدن، آسیب دیدن و شکستگی استخوان ها، دندانپزشکی ها استفاده می کنند.

رادیوگراف ها همانطور که می دانید، جز متخصصان فناوری پزشکی محسوب می شوند، که تمامی آن ها، در استفاده از تصویربرداری هایی همچون: اشعه ایکس، ام آر آی وارد هستند و مهارت لازم را دارند. در مواقع رادیوگرافی تمامی بخش های بدن بیمار، باید به صورت شفاف و دقیق در عکس باید مشخص باشد. در مواقع انجام دادن رادیوگرافی، چرتو اشعه ایکس به راحتی باید از بدن عبور کند.

برای دریافت خدمات چاپ تصاویر پزشکی کلیک کنید….

تبدیل رادیوگرافی آنالوگ به دیجیتال

کاربرد درمانی رادیوگرافی:

رادیوگرافی در کل از دو کاربرد برخوردار می باشد که شامل: کاربرد های درمانی و کاربرد های تشخیصی هستند. از کاربرد های درمانی آن اصولا برای پرتودرمانی ها که برای تشخیص سرطان ها می باشد استفاده می شود. در این مورد از پرتوهایی که دارای انرژی های بالایی هستند باید استفاده کنند، تا با انهدام دی ان ای، بتواند تومور های موجود و سطول های سرطانی را از بین ببرد.

کاربرد تشخیصی رادیوگرافی:

در رابطه با کاربرد تشخصی هم می توان گفت که، این نوع کاربرد، شامل تصویربرداری های: سی تی اسکن، فلوروسکوپی، ماموگرافی، رادیوگرافی ایکس می باشد که هز یک از این تصویربرداری ها مختص شناسایی یک بیماری می باشد. به عنوان نمونه از تصویربرداری ماموگرافی برای تشخیص دادن سرطان سینه استفاده می کنند. ماموگرافی قابلیت این را دارد تا بتواند ذره های ریز کلسیم را هم به صورت واضح نشان دهد.

رادیوگرافی با اشعه ایکس هم نمونه از از کاربرد تشخیصی می باشد، که معمولا از این روش برای مشخص کردن شکستگی های استخوان ذات الریه، برخی از تومور ها در بدن استفاده می کنند.

تبدیل ام ار ای به عکس چگونه انجام می شود؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

سی تی اسکن هم نوعی تصویربرداری می باشد که، اشعه ایکس را با پردازش کامپیوتری ترکیب می کند تا بتواند از قسمت های برش مختلف بدن عکس برداری کند و یک تصویر سه بعدی را ایجاد سازد. این نوع تصویربرداری نسبت به رادیوگرافی ساده از جزئیات بسیاری برخوردار است و پزش از این قابلیت برخوردار است تا بتواند به راحتی قسمت های ساختار داخلی بدن را در زاویه های گوناگون مشاهده کند.

تبدیل رادیوگرافی آنالوگ به دیجیتال

فلوروسکوپی هم جز یکی دیگر از کاربرد های تشخیصی رادیوگرافی محسوب می شود. این تصویربرداری علاوه بر اشعه ایکس از صفحه ای برخوردار است که دارای نور فلورسنت هم می باشد. با کمک این نور می توانید به صورت زنده حرکات داخل بدن خود را مشاهده کنید.

تبدیل رادیوگرافی آنالوگ به دیجیتال

رادیوگرافی در دو دسته آنالوگ و دیجیتالی صورت می گیرد. نوع آنالوگ آن در واقع به این صورت است که، اشعه ایکس بعد از این که به کمک تیویب می تابد، از عبور کردن مقطع به کاست می رسد. سپس بعد از این کار تصویر مورد نیاز در کاست ثبت می شود. برای این که بتوانید این تصاویر را چاپ کنید، باید حتما از تاریک خانه و دستگاه پروسسور استفاده کنید.

اما رادوگرافی دیجیتالی نسبت به رادیوگرافی آنالوگ بهتر است. زیرا تصاویری که در دیجیتال مشاهده می کنید، به جای نقطه هایی که در نوع آنالوگ می بینید، به صورت پیکس ها نمایش داده می شوند. و یکی دیگر از مهم ترین ویژگی که نوع دیجیتالی از آن برخوردار است استفاده نکردن از مواد شیمیایی می باشد.

بیشتر بخوانید: همه چیز را درباره ام آر آی بدانید

برای تبدیل کردن رادیوگرافی آنالوگ به دیجیتالی، از سیستم سی آر استفاده می کنند. این نوع سیستم در واقع تصاویری را که به صوت آنالوگ ثبت شده اند را به دیجیتال تبدیل می کند. البته اصول ثبت کردن هر دو دستگاه با هم یکسان است و تفاوتی چندانی ندارد؛ تنها فرق ان ها این است که، دستگاه های دیجیتالی از کارتخوان برخوردار هستند. به همین خاطر برای تبدیل کردن نوع آنالوگ به دیجیتالی باید از دستگاه های نیمه دیجیتالی استفاده شود.

تبدیل رادیوگرافی آنالوگ به دیجیتالدستگاه های سی آر در واقع دستگاهی می باشد که، به جای کاست فیلم، از صفحه های فسفر که در آن وجود دارد استفاده می کند. صفحات فسفر تقریبا به صورت مقاوم ساخته شده اند، و یک لایه ای می باشد که در برابر ضربه محافظت می کند.

ارسال نظر