مقالات

سی تی اسکن چیست؟

توسط 31 اردیبهشت 1402 بدون نظر

تبدیل سی تی اسکن :سی تی اسکن یک روشی جدید در علم پزشکی برای عکس برداری اندام های داخلی بدن است، برای انجام این کار از اشعه ایکس به کار گرفته می شود، این روش یکی از روش های امروزی و مدرن عکس برداری از اندام های داخل بدن است که با استفاده از تصاویر آن پزشک می تواند بیماری فرد مورد نظر راتشخیص دهد. امروزه این فناوری در تمامی مراکز پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای دریافت خدمات چاپ تصاویر پزشکی کلیک کرده و با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تبدیل سی تی اسکن

تبدیل سی تی اسکن

دستگاه سیتی اسکن چگونه است:

این دستگاه دارای سه جزء اصلی: تخت، سیستم گنتری و سیستم های کامپیوتری است. که دو جزء اول در اتاق اسکن هستند. و سیستم های کامپیوتری در اتاق دیگر به نام اتاق کنترل قرار می گیرند. بخش گنتری شامل تیوب و پرتو های ایکس و قسمت های دیگر است. از مهم ترین اجزای آن تیوب پرتو های ایکس است که تابیدن پرتو های ایکس توسط این بخش انجام می شود.

تخت بخش دیگری از این دستگاه می باشد که بیمار بر روی آن می خوابد، و سپس موقعیت گنتری دستگاه تنظیم می شود. بخش دیگر این دستگاه یعنی سیستم های کامپیوتری در اتاق کنترل قرار دارند و وظیفه اصلی آن ها دریافت اطلاعات پرتوهای ایکس وتبدیل اطلاعات دریافت شده به عکس است.

برای تبدیل سی دی ام ار ای به کلیشه چه روش های لازم است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نحوه کارکرد دستگاه سی تی اسکن:

کار این دستگاه با تابیدن پرتو ایکس (پرتوهایی که در طیف الکترومغناطیسی قرار داردو قابل دیدن نیست) به اندام مورد نظرآغاز شده و اشعه به بدن بیمار برخورد کرده و خارج می شود.

اشعه خارج شده اطلاعاتی را که همراه دارد توسط دتکتور دریافت می شود. (دتکتور ها میتوانند پرتو را به جریال الکتریکی تبدیل کنند). سپس اطلاعات دریافت شده توسط دتکتور به کامپیوتر های سی تی اسکن ارسال می شود.

این اطلاعات به عکس هایی تبدیل شده و سپس به سی دی انتقال داده می شوند، که می توان با استفاده از تبدیل کردن اطلاعات سی دی  عکس های اصلی رامشاهده کرد.

دلایل چاپ سی دی های سیتی اسکن:

استفاده از CD برای دیدن عکس هایی که با استفاده از سی تی اسکن یا ام آر ای تهیه شده مشکلاتی مثل :پاک شدن اطلاعات روی سی دی، خراب شدن سی دی، و لود نشدن عکس های روی سی دی و مشکلاتی مثل آن،  بهتر است برای مراقبت از تصاویر تهیه شده با ام آر ای یا سی تی اسکن بوسیله کلیشه استفاده نمود.

تبدیل سی دی سی تی اسکن به عکس در تهران

تبدیل سی تی اسکن به عکس یا تبدیل سی دی ام آر ای به عکس

برای تبدیل سی دی سی تی اسکن به عکس از کلیشه استفاده می شود.

تصاویر پزشکی باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. به همین دلیل باید از روش ها و دستگاه هایی برای چاپ عکس استفاده نمود که کیفیت بالایی به آن ها بدهد. برخی ازدستگاه ها به علت استفاده زیاد موجب آسیب زدن به آن ها شده و برای درست کردن آن ها باید هزینه زیادی را پرداخت کرد.

کلیشه روشی برای چاپ تصاویر پزشکی است که نسبت به سایر دیگر روش ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، مانند: تبدیل سی دی سی تی اسکن به تصویر سیاه سفید که جنس آن پلاستیک شفاف یا سلوفانی است تصاویری که از اجزای داخلی بدن مثل ریه کبد و غیره با استفاده از سی تی اسکن تهیه شده اند.

نحوه تبدیل سی دی سی تی اسکن به عکس با کلیشه

  • اول از همه تصاویر اماده شده سی تی اسکن را روی کلیشه قرار می دهند.
  • سپس کلیشه ای که عکس روی آن قرار داده شده را روی سیلندر دستگاه چاپ قرار می دهند.
  • بعد سیلندر را درون سینی رنگ( مخصوص) می گذارند.
  • سینی رنگ که کلیشه داخل آن قرار دارد رادر دستگاه چاپ قرار می دهند و چهار عکس چاپ می شود.

بیشتربخوانید: چاپ تصاویر پزشکی در شرق تهران

تبدیل سی تی اسکن

تبدیل سی تی اسکن

مزایای تبدیل سیدی سی تی اسکن به عکس باکلیشه

به دلیل سبک بودن کلیشه ها نسبت به بقیه تصاویر چاپ شده می توان آن را راحت ترحمل، نگهداری نمود.

می توان تصاویر چاپ شده توسط کلیشه را باز تولید کنند و دوباره از آن استفاده کرد.

درچاپ به روش کلیشه امکان چاپ کردن تصاویر روی چند دستگاه وجود دارد درصورتی که در بقیه روش ها این کار قابل انجام نیست.

جوهرهایی که درکلیشه استفاده می شوند مشتقاتی از آب هستند، این جوهرها از نظر آسیب شیمیایی هستند و به محیط زیست آسیب نمی رسانند.

سرعت چاپ در روش کلیشه بسیار بالا است وهم ازهدر رفتن زمان جلوگیری می کنند هم می توان تعداد عکس های بیشتری را در واحد زمان چاپ نمود.

و همچنین تصویر های چاپ شده در این روش نسبت به روش های دیگر ماندگاری بیشتری دارد.

ارسال نظر