مقالات

تکنیک های چاپ کلیشه

توسط 6 شهریور 1402 بدون نظر

امروزه از انواع تکنیک های چاپ کلیشه برای بر روی انواع کارتن، جعبه، مقوا و… استفاده می کنند. هر کدام از این تکنیک ها و روش های ساخت از مراحل مختلفی تشکیل شده اند. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم.

کلیشه چیست؟

کلیشه ها ورق های انعطاف پذیر هستند که معمولاً از جنس ژلاتین و پلاستیک ساخته میشوند در حقیقت کلیشه به قالبی از طرح چاپی گفته می شود که به منظور چاپ بر روی سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهم‌ ترین کاربرد های کلیشه چاپ فلکسو می باشد. پرکاربرد ترین و ساده ترین نوع کلیشه همان انواع مهر ها هستند که تقریباً تمام افراد از آن ها استفاده می کنند.

مطالب دیگر:

تبدیل سی دی ام آر آی به کلیشه

 

مزایای استفاده از کلیشه چیست؟

امروزه انواع تکنیک چاپ کلیشه بسیار متنوع هستند و از این رو که کاربردهای متفاوتی دارند. از کلیشه ها برای چاپ روی بسته بندی مواد غذایی، انواع مختلف جعبه و کارتن، سفره های کاغذی و نایلونی و… استفاده می کنند. از مهمترین مزایای این روش می‌توان به این موضوع اشاره کرد که امکان چاپ رنگ های متنوع بر روی سطوح مختلف متخلخل، صاف و صیقلی وجود دارد. از دیگر مزایای استفاده از تکنیک‌ های چاپ کلیشه، سرعت بالا در خشک شدن رنگ ها است.

انواع مختلف تکنیک چاپ کلیشه و روش های ساخت آن کدام اند؟

روش های ساخت کلیشه بسیار متفاوت اند و بر همین مبنا تکنیک های چاپ کلیشه نیز دارای تنوع زیادی هستند.

انواع کلیشه های ژلاتینی:

در ساخت کلیشه های ژلاتینی معمولاً طراحی توسط کامپیوتر انجام می‌ شود و پرینت نهایی بر روی کاغذی که اصطلاحا کاغذ کالک نام دارد، صورت می گیرد. در نهایت کاغذ پرینت شده توسط پلاستیک یا ژلاتین در معرض نور یووی قرار می گیرد. پس از این حالت و دریافت نور کافی شستشو با فرچه و حلال انجام می شود تا نقوش طراحی شده حالت برجسته پیدا کنند.

انواع کلیشه های فلزی:

یکی دیگر از انواع مختلف تکنیک چاپ کلیشه و روش های ساخت آن مربوط‌ به کلیشه های فلزی است. مرحله آغازین مربوط به ریختن مواد حساس به نور روی یک سطح فلزی می باشد. در این روش فیلم نگاتیو مورد استفاده قرار می گیرد. پس از طی این مراحل برای گود کردن قسمت های غیر ضروری هستند از اسید استفاده می‌شود و در نهایت قسمت هایی که در معرض نور قرار گرفته اند، حالت محکمی پیدا می کنند. این مورد از انواع تکنیک های چاپ کلیشه برای ساختن انواع مو های برجسته مورد استفاده قرار می گیرد. کلیشه های  استفاده شده برای ساخت چنین مهر هایی کلیشه های نایلوپرینت نام دارند.

انواع کلیشه های چاپ سیلک :

در این روش روی طرحی که از قبل پرینت گرفته شده لایه نازکی از یک نوع لاک حساس بر روی توری های شابلون کشیده خواهد شد. این مجموعه در نهایت در درون دستگاه قرار داده می‌شود تا در معرض نور قرار بگیرد و سپس توسط فشار آب شست و شو داده خواهد شد.

انواع کلیشه های داغی :

انواع کلیشه های داغی یکی دیگر از تکنیک های چاپ کلیشه و روش های ساخت آن به شمار می روند. این کلیشه ها عموماً در چاپ انواع سررسید و تقویم، کارت های عروسی و یا چرم مورد استفاده قرار می‌ گیرند. از دیگر موارد استفاده این کلیشه می‌ توان به چاپ طلاکوب و برجسته اشاره کرد. در این روش ابتدا طرح مورد نظر بر روی کاغذهای کالک چاپ می‌ شوند و در نهایت همراه با نایلوپرینت درون دستگاه کلیشه سازی قرار داده خواهند شد تا در معرض نور قرار بگیرند. پس از این مراحل شستشو با حلال و فرچه انجام می شود چنین کلیشه‌ هایی تحمل دما تا حدود ۲۰۰ درجه سلسیوس را دارند.

انواع کلیشه های چاپ تامپو :

در این روش از تکنیک های چاپ کلیشه و ساخت آن طرح مورد نظر در نرم افزار های طراحی از قبیل کرل و فتوشاپ کشیده می‌شوند و در نهایت روی کاغذهای کالک چاپ می‌شوند، در تهیه آن ها امکان استفاده از لاک مایع وجود دارد. در نهایت پس از آن که روی میز نور قرار گرفتند، طرح با اسید شستشو داده شده و روی کلیشه قرار داده خواهد شد.

انواع کلیشه های دیجیتال :

تولید انواع کلیشه های دیجیتال در این مرحله انجام می شود و دارای یک لایه ماسک می باشند که نسبت به نور لیزر CDE حساس هستند. این لایه ماسک پس از آن که لیزر شد، مانند یک فیلم آنالوگ عمل می کند.

سخن پایانی

تنوع بالا در تکنیک های چاپ کلیشه منجر به استفاده گسترده از آن در چاپ بر روی انواع مختلف کارتن، مقوا، سفره و… شده است.

مضرات MRI
مطلب بعدی

ارسال نظر