مقالات

سی تی اسکن ریه

توسط 15 آذر 1402 بدون نظر

سی تی اسکن ریه چیست؟ یکی از رایج‌ترین کاربردهای سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری تصویربرداری کردن از ریه‌ها می‌باشد. ممکن است به دلیل درد در قسمت‌هایی مانند قفسه سینه، تب، سرفه‌های مکرر و یا دیگر مشکلات ریوی پزشک سی تی اسکن ریه را تجویز کند، همچنین جهت تشخیص دادن سرطان ریه نیز سی تی اسکن یکی از رایج‌ترین روش‌ها می‌باشد که در این حالت تصاویر دریافتی از این قسمت بر روی صفحه رایانه نمایان شده و می‌توان آن را بر روی سی‌ دی چاپ کرد. البته در صورت نیاز و درخواست چاپ کلیشه به وسیله پزشک، امکان تبدیل سی‌دی سی تی اسکن به کلیشه نیز وجود دارد. در این مقاله سی تی اسکن ریه و موارد استفاده آن را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با سی تی اسکن ریه

سی تی اسکن از رایج‌ترین روش‌ها جهت تشخیص دادن مشکلات قسمت های مختلف بدن می‌باشد که با استفاده از آن می‌توان راه حل مناسب جهت درمان را تشخیص داد. در این روش از چندین پرتو یا اشعه ایکس استفاده می‌شود که در زوایای مختلف از قسمت مورد نظر عکسبرداری کرده و تصاویر نهایی بر روی صفحه کامپیوتر نمایان می‌شود، سپس این تصاویر بر روی سی دی ضبط شده و در اختیار پزشک قرار داده می‌شود. اما اگر پزشک چاپ کلیشه را درخواست کند، امکان تبدیل سی‌دی سی تی اسکن به کلیشه وجود دارد.

تصاویری که در این روش به دست می‌آیند، از تصاویری که از اشعه ایکس معمولی ایجاد می‌شوند بسیار دقیق‌تر می‌باشند. در واقع این شیوه از تصویربرداری ریه توانسته است جهت درمان بسیاری از مشکلات این قسمت به علم پزشکی کمک کند که یکی از کاربردهای آن نیز سی تی اسکن ریه است.

سی تی اسکن ریه

چه زمانی سی تی اسکن ریه تجویز می شود؟

گاهی اوقات به دلایل مختلفی مانند سرفه‌های مکرر، درد در قفسه سینه، مشکلات ریوی و تب به پزشک مراجعه می‌کنیم و پزشک در این حالت سی‌تی اسکن ریه را تجویز می‌کند.

سی تی اسکن ریه یا همان توموگرافی کامپیوتری امکان تصویربرداری کردن از قسمت‌های مختلف ریه را فراهم می‌کند، بنابراین وجود هر گونه درد در قفسه سینه تشخیص داده می‌شود.

یکی دیگر از موارد استفاده رایج از سی تی اسکن ریه، تشخیص دادن سرطان در این قسمت می‌باشد. به این ترتیب سرطان در مرحله نخست نیز به خوبی مشخص می شود و در صورت وجود هر نوع توموری در این قسمت پزشک با استفاده از سی دی اسکن می‌تواند آنها را تحت درمان قرار دهد.

بیماری‌های دیگری که با استفاده از سی تی اسکن قابل تشخیص می‌باشند، انواع التهاب، سل، ذات الریه، انواع ناهنجاری‌ها و غیره هستند. لازم به ذکر است که هر گونه علائم غیر طبیعی در این قسمت با استفاده از سی تی اسکن مشخص می‌شود.

کاربردهای رایج

  • بررسی کردن ناهنجاری‌های موجود در قسمت قفسه سینه
  • تشخیص دادن علائم بالینی برخی از بیماری‌ها در قفسه سینه مانند تنگی نفس، سرفه، تب یا درد قفسه سینه
  • شناسایی کردن و ارزیابی تومورهای به وجود آمده در قسمت قفسه سینه یا ریه‌ها
  • ارزیابی کردن تومورها و پاسخ آنها به درمان‌های استفاده شده
  • ارزیابی کردن آسیب در قسمت قفسه سینه مانند رگ های خونی، قلب، دنده‌ها، ریه‌ها و ستون فقرات
  • مشخص کردن ناهنجاری در قفسه سینه طی معاینات سونوگرافی از جنین
  • اختلالات قابل تشخیص با استفاده از سی تی اسکن ریه

اختلالاتی که سی تی اسکن ریه به خوبی تشخیص می دهد

  1. ذات الریه
  2. بیماری
  3. سل
  4. تومورهای بدخیم یا خوش خیم
  5. ناهنجاری مادرزادی
  6. بیماری‌های پلور و یا التهاب ریه‌ها
  7. فیبروز کیستیک
  8. برونشکتازی

برای انجام دادن آن نیز ابتدا بیمار باید لباس مخصوص بپوشد و کلیه اشیا فلزی مانند عینک، جواهرات، سنجاق، دندان مصنوعی و غیره را از خود جدا کند. حال بر روی یک تخت مخصوص به صورت خوابیده تحت عکسبرداری سی تی اسکن قرار می‌گیرد. این تصاویر دریافتی به خوبی بر روی صفحه کامپیوتر قابل مشاهده می‌باشد، در نهایت نیز می‌توان آن را به صورت سی دی یا چاپ کلیشه تحویل گرفت. گاهی اوقات اسکن ریه با تزریق و یا مصرف داروهای خوراکی انجام می‌شود که این موارد به تشخیص پزشک معالج می‌باشد.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله سی‌تی اسکن ریه، کاربردهای آن، بیماری‌های قابل تشخیص به وسیله سی‌تی اسکن ریه و غیره را بررسی کردیم. سی تی اسکن یک شیوه رایج است که با استفاده از آن می‌توان بیماری‌های مختلفی را تشخیص داد. نتیجه این نوع عکسبرداری به صورت سی دی به بیمار تحویل داده می‌شود که می‌توان تبدیل سی‌دی سی تی اسکن به کلیشه را نیز انجام داد. در سایت رازان تصویر طب بیشتر با سی تی اسکن ریه آشنا شوید.

ارسال نظر