مقالات

سی تی اسکن سر برای چه مواردی انجام می‌ شود؟

توسط 27 آبان 1402 بدون نظر

سی تی اسکن سر برای چه مواردی انجام می شود؟ سی تی اسکن سر برای موارد متعددی از جمله عفونت مغز، تشخیص دادن تومورهای مغزی، سکته مغزی، خونریزی اطراف مغز و غیره استفاده می‌ شود و یکی از روش‌ های تشخیصی جهت بیماری‌ های مختلف در سر می‌ باشد، که علاوه بر استفاده در سر برای قسمت‌ های دیگر بدن مانند کبد، ریه، قلب، مفاصل، استخوان‌ ها و کلیه‌ ها نیز کاربرد دارد. دقت بالای این روش تشخیصی موجب شده است که پزشکان با استفاده از آن مشکلات و بیماری‌ های مختلف را تشخیص دهند. در این مقاله سی تی اسکن برای تشخیص دادن بیماری‌ های مختلف مغزی را بررسی می‌ کنیم.

سی تی اسکن سر برای چه مواردی انجام می‌ شود؟

برای انجام دادن سی تی اسکن سر معمولاً از مقادیر بالای اشعه ایکس جهت تصویربرداری استفاده می‌ کنند که طی آن می توان بیماری‌ های مختلف مغز، جمجمه، سینوس‌ ها، چشم و حدقه را تشخیص داد. اما به طور معمول سی تی اسکن سر برای موارد ذکر شده در زیر بیشترین کاربرد را دارد:

  1. نقص‌ های مادرزادی

معمولا نقص های مادرزادی در قسمت مغز یا سر وجود دارد که تشخیص دادن آن با دیگر شیوه‌ های درمانی امکان‌ پذیر نیست. در این حالت ما به روشی نیازمند هستیم که به وسیله آن پزشک مشکل به وجود آمده را تشخیص دهد، سی تی اسکن یکی از این روش‌ ها می‌ باشد که با استفاده از آن می‌ توان این گونه نقص‌ ها را شناسایی کرد.

  1. عفونت سر

گاهی اوقات به دلایل مختلفی فرد با عفونت سر مواجه می‌ شود و تشخیص دادن آن با دیگر شیوه‌ های تشخیصی از جمله عکسبرداری ساده امکان‌ پذیر نیست. برای همین پزشک سی تی اسکن را پیشنهاد می‌ دهد. سی تی اسکن نیز تصاویر دریافتی از قسمت سر و مغز را بر روی کامپیوتر نمایش داده که می‌ توان آن را به صورت سی دی تبدیل کرد. در صورت تشخیص پزشک نیز باید تبدیل سی دی سی تی اسکن به کلیشه را انجام داد.

سی تی اسکن سر

 

  1. تشخیص تومورهای مغزی

تشخیص دادن تومورهای مغزی یکی از موارد رایج استفاده و کاربرد سی تی اسکن محسوب می‌ شود که به وفور در مراکز تشخیص سرطان از این شیوه استفاده می‌ کنند.

  1. تجمع مایه در جمجمه

اگر پزشک احتمال دهد که بیماری فرد به علت تجمع یافتن مایع در قسمت داخل جمجمه است، در وهله اول فرد را برای انجام سی تی اسکن می فرستد.

  1. آسیب سر و صورت

در صورت اسیب به قسمت‌ های سر، صورت و حتی مغز نه تنها در ظاهر حتی ممکن است به قسمت‌ های داخلی این اندام‌ ها آسیب وارد شود، برای اطمینان یافتن از عدم ایجاد چنین مشکلاتی سی تی اسکن می‌ تواند یک راه تشخیصی درست باشد.

  1. تشخیص سکته مغزی

گاهی افراد با سکته مغزی خاموش مواجه می‌ شوند و چون این مشکل دارای علائم ظاهری خاصی نمی‌ باشد برای تشخیص و درمان باید از سی تی اسکن استفاده شود.

  1. خونریزی مغزی

اگر بیمار به هر دلیلی دچار خونریزی در اطراف یا داخل مغز شده باشد، جهت ادامه درمان و استفاده از روش مناسب برای برطرف کردن آن ابتدا سی تی اسکن انجام می‌ شود، سپس پزشک معالج با بررسی کردن نتایج به دست آمده از نتایج سی تی اسکن به صورت سی دی یا چاپ کلیشه اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله موارد رایج استفاده از سی تی اسکن برای مشکلات سر را بررسی کردیم. سی تی اسکن یکی از شیوه‌های تشخیصی رایج است که در حال حاضر برای قسمت‌ های مختلف بدن از جمله مغز، قلب، کبد، کلیه، مفاصل، استخوان‌ ها، مهره‌ ها و غیره مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در ابتدا تصاویر دریافت شده از دستگاه سی تی اسکن برای صفحه کامپیوتر نمایش داده می‌ شود که می‌ توانید آن را به صورت سی‌ دی تحویل بگیرید، اما اگر نیاز به چاپ کریشه باشد، اپراتور می‌ تواند تبدیل سی‌ دی سی تی اسکن به کلیشه را نیز برای شما انجام دهد که پزشک معالج با بررسی کردن چاپ کلیشه مشکل به وجود آمده را تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدام خواهد کرد. در سایت ….. بیشتر با موارد استفاده از سی تی اسکن، نحوه تبدیل ام آر آی به کلیشه، بیماری‌ های قابل تشخیص به وسیله سیتی اسکن و غیره آشنا شوید.

ارسال نظر