مقالات

سی تی اسکن و ام آر آی چه تفاوتی دارند؟

توسط 30 بهمن 1400 بدون نظر

تاثیر تصویر برداری پزشکی را در جهت تشخیص شکستگی، بیماری یا جراحت را نمی توان نادیده گرفت. دستگاه های هوشمند تصویر برداری با مخابره کردن سیگنال یا اشعه، درک بهتری از شرایط جسمی بیمار به پزشک متخصص می دهند. این تصاویر در قالب کلیشه چاپ و یا در لوح فشرده (DVD) رایت می شوند.  در این مقاله قصد داریم تا راجب تفاوت عکس سی تی اسکن و ام آر آی گفتگو کنیم.

تفاوت عکسبرداری رادیولوژی و سی تی اسکن در چیست؟

تعریف ام آر آی

ام آر آی یا همان (Magnetic Resonance Imaging (MRI نوعی تصویر برداری پزشکی با تشدید میدان مغناطیسی است. در واقع در این روش از اشعه ایکس استفاده نمی شود بلکه از امواج مغناطیسی استفاده می گردد که ضرری برای بدن ندارد.

طرز کار آن به این صورت است که فرد بیمار در اتاقی کوچک تحت عنوان میدان مغناطیسی قرار می گیرد و در آن امواج ارسال می گردند. بازگشت این امواج به گیرنده موجب به وجود آمدن تصاویر می شود که توسط رایانه و دستگاه ام آر آی تحلیل و پیاده سازی شده اند.

دقت داشته باشید که هنگام عکس گرفتن در این دستگاه، کارت اعتباری، ساعت، جواهرات، سمعک، کلید، سکه، کمربند و هرچیزی که فلزی باشد، نباید به همراه داشته باشید.

در برخی موارد خاص ممکن است اجسام خارجی در لباس باقی مانده باشند. در این حالت به فرد مراجعه کننده یک دست لباس طبی یک بار مصرف داده می شود.

چون اتاق آن یک اتاق بسته است ممکن است برخی بیماران احساس ناراحتی کنند. در این شرایط یک قرص آرام بخش به آن ها داده می شود. هرگونه تحرک اضافی بدن بیمار موجب خطا در عملیات تصویر برداری می گردد.

سی تی اسکن و ام آر آی چه کاربردی در بیماری های مغز و اعصاب دارد؟

  • تومورهای مغزی
  • سکته مغزی
  • عفونت‌های مغزی
  • آنومالی‌های تکاملی
  • هیدروسفالی
  • علل بروز صرع و تشنج
  • اختلالات بینایی و گوش داخلی
  • اختلالات غده هیپوفیز

تعریف سی تی اسکن

در تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی باید گفت که سی تی اسکن برخلاف ام آر آی با اشعه ایکس کار می کند. طرز کار آن به این صورت است که باریکه ای لیزری به سر تا سر بدن بیمار یا قسمت مربوطه تابانده می شود. سپس توسط سنسور ها که دتکتور نام دارند، دریافت می شوند. این مرحله چندین بار تکرار می شود تا در نهایت توسط کاپیوتر پردازش و در قالب عکس نمایش داده شود.

سی تی اسکن در شرایط پاندمی کرونا، برای برخی بیماران حاد تنفسی استفاده می شود تا پزشک متوجه مقدار درگیری دستگاه تنفسی توسط ویروس بشود. در واقع این تصویر برداری کمک بسیار زیادی در تشخیص مشکلات بافتی و استخوانی بیماران دارد.

در این روش بیمار یا فرد مراجعه کننده بصورت دراز کشیده روی تخت، از یک حلقه حاوی اشعه عبور می نماید و تکنسین سی تی اسکن از اتاق کنترل امور را انجام می دهد.

اما تابیدن اشعه بر روی بدن ممکن است آسیب هایی به همراه داشته باشد. یعنی شرایط بیمار باید تا چه حدی بد باشد که پزشک برای تشخیص مشکل راه حل سی تی اسکن را پیشنهاد کند.

سی تی اسکن چه کاربردی دارد؟

  • آسیب به مغز یا نخاع
  • تومور های سرطانی و غیر سرطانی
  • بیماری قلبی
  • لخته خون
  • شکستگی و مشکلات استخوانی
  • خونریزی داخلی

تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی

سوالی که در ذهن بسیاری از افراد مطرح می شود این است که این دو تکنولوژی تصویر برداری چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند و چه ویژگی هایی از هرکدام آن ها را متمایز می کند.

سی تی اسکن با اشعه ایکس کار می کند و همین تابش اشعه ممکن است به تدریج مضر باشد. اما اسکن ام آر آی صرفا توسط امواج الکترومغناطیسی مانند آهنربا کار می کند که تا کنون ضرری از آن ثبت نشده است.

همچنین نحوه عملکرد این دو نیز با هم متفاوت است. هرکدام برخی بافت ها را تصویر برداری می کنند و برای تشخیص طیف های مختلفی به کار می روند.

مدت زمان فرآیند تصویر برداری در سی تی اسکن حدود پنج دقیقه تخمین زده شده است. اما در ام آر آی ، به دلیل ثبت جزئیات بیشتر و سرعت امواج مغناطیسی حدود یک ربع طول می کشد.

تشخیص بیماری توسط سی تی اسکن و ام آر آی

تشخیص این که بیمار دقیقا در کدام یک عمل تصویر برداری را انجام دهد، به پزشک مربوطه بستگی دارد. در برخی از مراکز درمانی و بیمارستان ها بدون تجویز پزشک انجام نمی شود.

با چاپ کلیشه اینجا بیشتر اشنا شوید

ارسال نظر