مقالات

نکاتی درباره ام ار ای با بیهوشی نوزادان

توسط 19 مهر 1402 بدون نظر

علی  رغم تصورات غلط رایج، اسکن MRI به دلیل امواج و سایر عوامل دخیل در آن برای نوزادان مضر نیست. بااین‌حال، نوزادان ممکن است به دلیل ناتوانی درماندن در زیر دستگاه به بیهوشی در طول MRI نیاز داشته باشند. بسیار مهم است که سر فرد در طول MRI کاملاً بی‌حرکت باشد، که برای نوزادان تقریباً غیرممکن است. بنابراین، بیهوشی یا آرام‌بخش ممکن است در شرایط خاصی ضروری باشد. این مقاله به موضوعات مرتبط با MRI برای کودکان و نوزادان می‌پردازد و نکاتی درباره ام ار ای با بیهوشی نوزادان را به شما ارائه می‌دهد.

همچنین: تبدیل mri به عکس

 

Mri کودکان

MRI کودکان یک تکنیک تصویربرداری پزشکی است که از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از داخل بدن کودک استفاده می‌کند. قبل از عمل، کودک ممکن است نیاز داشته باشد که لباس بیمارستان را بپوشد و اشیاء فلزی را دربیاورد. همچنین ممکن است به آن‌ها یک مسکن داده شود تا در طول اسکن ثابت بماند. کودک روی میزی دراز می‌کشد که به اسکنر MRI می‌رود و تکنسین بدن و سر او را با دقت قرار می‌دهد.

اسکنر یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی را برای تولید تصاویر باکیفیت ساطع می‌کند و کودک باید در طول اسکن ثابت بماند. هنگامی‌که اسکن کامل شد، تکنسین به کودک کمک می‌کند لباس بپوشد و تصاویر برای تفسیر به رادیولوژیست و برای چاپ ام ار آی ارسال می‌شود. توجه به این نکته مهم است که فناوری MRI ایمن و غیر تهاجمی است، اما می‌تواند پر سروصدا باشد و ممکن است برای کودکان خردسالی که به سختی ثابت بمانند، نیاز به آرام‌بخش داشته باشد. پرینت عکس های ام ار ای به پزشک کم می کند تا علت بیماری را به دقت شناسایی نماید.

ام ار ای بیهوشی

 آمادگی کودکان برای ام ار ای

قبل از انجام MRI، مهم است که به درستی آماده شوید. فرآیند MRI شامل یک میدان مغناطیسی قوی است که می‌تواند برای کودکی که کاشت فلزی در بدنش دارد ناراحت‌کننده باشد. اگر کودک قبلاً عمل جراحی داشته است، مهم است که تیم تصویربرداری را از هرگونه ایمپلنت فلزی مانند میله، پیچ، صفحه، گیره یا هر شی فلزی دیگری در بدن او مطلع کنید. بسته به نوع ایمپلنت، تصویربرداری اشعه ایکس ممکن است گزینه ایمن تری برای کودک باشد.

اگر کودک بتواند حدود یک ساعت راحت دراز بکشد، ممکن است نیازی به داروهای آرام‌بخش یا خواب آور نباشد. اما اگر کودک نتواند بی‌حرکت بماند، ممکن است قرص های خواب آور تجویز شود و ام ار ای با بیهوشی برای کودک انجام شود. اگر کودک سرپایی باشد، تیم تصویربرداری به والدین اطلاع می‌دهد که کودک چند ساعت قبل از تصویربرداری نباید غذا بخورد. اگر برای نتیجه دقیق‌تر به ماده حاجب نیاز باشد، پزشک ممکن است آن را از طریق تزریق داخلی وریدی به بدن کودک تزریق کند. اگرچه این دارو برای سلامتی کودک بی خطر است، اما ممکن است واکنش هایی در بدن آن‌ها ایجاد کند. تیم تصویربرداری به دقت کودک را در طول فرآیند زیر نظر خواهند داشت تا از ایمنی او اطمینان حاصل کنند. در ادامه چاپ عکس رادیولوژی و ام ار ای نشاندهنده علت بیماری خواهد بود.

 نکات مهم در ام ار ای کودکان

در طول آزمایش MRI، کودک شما معمولاً در یک اتاق مخصوص قرار می گیرد. بااین‌حال، برخی از مراکز MRI ​​ممکن است به والدین اجازه دهند در اتاق بمانند. برای کمک به فرزندتان در گذراندن زمان، هدفون به او داده می‌شود و در صورت وجود، می‌تواند به موسیقی گوش کند یا یک فیلم یا برنامه تلویزیونی را روی یک مانیتور ویدیویی تماشا کند. مهم است که کودک شما در طول MRI که معمولاً فقط چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد کاملاً بی‌حرکت بماند. کودک شما همچنین باید بداند که صداهای بلند در طول فرآیند تصویربرداری شنیده می‌شود.

در برخی موارد، ماده حاجب ممکن است از طریق یک سوزن داخل وریدی به بدن کودک شما تزریق شود. این ممکن است باعث ناراحتی و کبودی و همچنین تحریک پوست و طعم فلزی موقت در دهان شود. اگر از آرامبخش استفاده نشود، کودک شما می‌تواند بلافاصله پس از انجام آزمایش، فعالیت های عادی و رژیم غذایی خود را از سر بگیرد.

سخن پایانی

بااین‌حال، برخی از بیماران ممکن است عوارض جانبی مانند حالت تهوع و درد موضعی ناشی از ماده حاجب را تجربه کنند. در موارد نادر، بیماران ممکن است به ماده حاجب حساسیت داشته باشند و کهیر یا سایر واکنش‌ها را تجربه کنند. اگر کودک شما هر گونه علائم آلرژیک را تجربه کرد، فورا رادیولوژیست یا پزشک را در جریان بگذارید.

همچنین پس از انجام ام آر آی برای تبدیل سی دی ام آر آی به کلیشه در کمترین زمان و با بهترین کیفیت می توانید به سایت رازان تصویر طب مراجعه کنید.

ارسال نظر