مقالات

چه زمانی ام ار ای کمر انجام می‌شود؟

توسط 27 اسفند 1402 بدون نظر

ام ار ای کمر بهترین روش برای پزشک است تا بتواند مشکلات این ناحیه را تشخیص دهد و درمان لازم را برای بیماران اجرا کند. استفاده از ام ار آی کمر برای تشخیص و درمان مشکلات ناحیه کمر بسیار حیاتی است. با ما در این مقاله همراه باشید تا به شما بگوییم معمولاً چه زمانی MRI ناحیه کمر انجام شده و پس از آن تبدیل ام ار ای به کلیشه انجام می‌شود؟

برای افرادی که کمر درد داشته و یا به جراحی در ناحیه کمر نیاز دارند، انجام MRI کمری می‌تواند بسیار مفید باشد. آشنایی با فرایند انجام MRI کمر و نیز آماده‌سازی صحیح برای این فرآیند از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر به پزشک اطلاعات دقیقی از وضعیت ناحیه کمر بیمار ارائه می‌دهد و به او کمک می‌کند برنامه‌ی درمانی مناسب و کارآمدتری ارائه دهد.

چگونه برای MRI ناحیه کمر آماده شویم؟

تعدادی از قوانین و توصیه‌های اجباری وجود دارد که بدون آنها انجام معاینه اکیداً ممنوع است. بیمار باید اقلام حاوی فلز را بردارد و وسایل شخصی از جمله جواهرات و وسایل الکترونیکی را در خارج از سلول در اتاقی جداگانه بگذارد. همچنین اگر دستگاه‌های الکترونیکی در بدن خود دارید که عملکرد قلب شما را پشتیبانی می‌کند یا شنوایی شما را بهبود می‌بخشد، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

ام ار ای کمر

چه زمانی ام ار ای کمر انجام می‌شود؟

MRI کمر معمولاً در مواردی که نیاز به تشخیص دقیق و تصویربرداری دقیق از منطقه کمری و ستون فقرات وجود دارد، انجام می‌شود. این شامل موارد زیر می‌شود:

  •  کمردرد همراه با علائم نگران‌کننده

اگر کسی کمردرد شدید و همراه با تب، سختی حرکت یا اختلالات احساسی مانند ضعف یا بی‌حسی در پاها دارد، پزشک ممکن است MRI کمر را توصیه کند تا علت این علائم را تشخیص دهد.

  •  بررسی نقایص مادرزادی یا آسیب به ستون فقرات

 اگر فرد دارای شرایط مادرزادی یا آسیب به ستون فقرات است، MRI کمر می‌تواند به پزشک کمک کند تا میزان آسیب و اثرات آن را بررسی کند. همچنین برنامه درمانی مناسب را تعیین کند.

  • بررسی علائم مرتبط با بیماری‌های مزمن

برای بیمارانی که مبتلا به بیماری‌هایی مانند مالتیپل اسکلروزیس هستند. علائمی مانند کمردرد مداوم یا مشکلات در پاها دارند. MRI کمر می‌تواند به تشخیص و پیگیری تغییرات بیماری کمک کند.

  • مشکلات در مثانه

 اگر فرد مشکلاتی مانند کمبود کنترل ادرار، راحتی ادرار یا تورم مثانه دارد، MRI کمر ممکن است به ارائه اطلاعات مفید درباره مشکلات مثانه و علت آن‌ها کمک کند.

  • علائم مرتبط با سرطان

اگر فرد علائمی مانند سردرد شدید، تشنج‌ها، ضعف یا بی‌حسی در پاها و سابقه سرطان مغز یا ستون فقرات دارد، پزشک ممکن است MRI کمر را برای بررسی ممکن‌های سرطانی در این منطقه توصیه کند.

در چه مواردی انجام MRI ناحیه کمر برای بیمار نباید تجویز شود؟

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یک روش تشخیصی ایمن است؛ اما چندین قانون وجود دارد که توسط میدان مغناطیسی تعیین می‌شود که شما در طول معاینه در آن خواهید یافت:

  • تمام اشیای فلزی را از خود جدا کنید.
  • به متخصص در مورد خال‌کوبی با استفاده از عناصر فلزی در رنگ‌ها اطلاع دهید.
  • مطمئن شوید که می‌توانید در تمام مدت معاینه بی‌حرکت دراز بکشید.
  • اگر ضربان‌ساز یا سایر عناصر فلزی در بدن خود دارید، MRI برای شما منع مصرف دارد.
  • علاوه بر این، MRI با ماده حاجب که طبق تجویز پزشک استفاده می‌شود، در دوران بارداری، شیردهی یا عدم تحمل شخصی به ماده حاجب منع مصرف دارد.
  • اگر عناصر فلزی مانند محرک قلب، گیره روی رگ‌ها و سمعک در گوش داخلی در بدن بیمار نصب شده باشد که قابل برداشتن نباشد، اسکن به شدت ممنوع است.
  • این روش برای زنان باردار و زنان در دوره شیردهی توصیه نمی‌شود. نتایج مطالعه و پرینت عکس‌ ام ار ای به بیمار داده می‌شود. که پزشک معالج بر اساس آنچه که ام ار ای کمر نشان می‌دهد، تشخیص نهایی را انجام می‌دهد.

ام ار ای کمر

ام ار ای کمر چگونه انجام می‌شود؟

روش MRI بسیار ساده و ایمن است. بیمار روی میز مخصوصی که داخل دستگاه حلقه‌ای با میدان مغناطیسی قوی است، قرار می‌گیرد. اگر صدای داخل این دستگاه بیمار را آزار می‌دهد، می‌تواند از گوش‌گیر استفاده کند. علاوه بر این، یک کنترل از راه دور مخصوص به او داده می‌شود. اگر فردی احساس ناخوشی کند یا احساس کلاستروفوبیک داشته باشد، می‌تواند دکمه‌ای را فشار داده و بلافاصله از دستگاه خارج شود.

MRI ناحیه لومبوساکرال 20-30 دقیقه طول می‌کشد. به علاوه، باید حدود یک ساعت دیگر صبر کنید تا کارشناسان نتیجه‌گیری کنند. یعنی اگر مدت زمان انجام MRI را در نظر می‌گیرید، توصیه می‌شود 2 ساعت برای بازدید از مرکز توموگرافی اختصاص دهید.

سخن پایانی

در این مطلب به سوال چه زمانی ام ار ای کمر انجام می‌شود؟ پاسخ داده شد. ام ار ای کمر در برخی موارد خاص که در مقاله توضیح دادیم تجویز می‌شود. در این مورد، پزشک تصمیم می‌گیرد که آیا MRI کمر لازم است یا خیر و این تصمیم بر اساس تاریخچه پزشکی و علائم بیمار است.

ارسال نظر