مقالات

چگونگی تبدیل سی دی MRI به عکس

توسط 14 مرداد 1402 بدون نظر

سی دی MRI به عکس با چه روش هایی انجام میشود؟

یکی از راه های پیشرفته در زمینه انجام عکس برداری پزشکی است ام آر ای می باشد، با ام آر آی می توان از بافت های داخلی بدن تصویر برداری کرد؛از سلامت و یا مشکلات بافت های اعضای بدن آگاهی پیدا کرد و در صورت وجود بیماری نسبت به درمان آن اقدام کرد.

نسبت به سایر روش های عکس برداری پزشکی با اشعه ایکس، مانند سیتی اسکن یا رادیوگرافی کم ضررتر است. در آن برخلاف روش های عکس برداری همراه با اشعه ایکس، بدن تحت تابش اشعه های یونیزه کننده قرار نمی گیرد.

حال اگر بدن بیشتر از حد معینی در مقابل تابش اشعه های یونیزه کننده قرار بگیرد، ممکن است در فعالیت سلول ها مشکلاتی را ایجاد کند اما در روش ام آر آی از اشعه ایکس استفاده نمی شود و در نتیجه آسیب کمتری به بدن می رسد.

درMRI تصاویر بافت های نرم مانند غضروف و تاندون و عصب وغیره بسیار واضح تر دیده می شود.

اما MRI در کنار کارایی بالایی که دارند انجام این کار در مدت زمان کوتاهی به تعداد بسیار زیاد می تواند عوارضی هم به دنبال داشته باشد.

در انجام  ام آر آی با رعایت تمامی نکات ایمنی، تصویر برداری کم خطر و ایمن را می توان برای آن برشمرد.MRI کاملا بدون درد است و هیچ عارضه ای چه کوتاه مدت و چه بلندمدت برای آن شناخته نشده است.

چگونگی تبدیل سی دی MRI به عکس

MRI در یک میدان الکتریکرومغناطیسی انجام می شود، دارا بودن اجسام فلزی و حرکت آن ها در مجموع امواج مغناطیسی می تواند موجب آسیب دیدگی بیمار شود و یا اگر بیماری جراحی داشته است که در جراحی آن از گیره های فلزی به روی رگها استفاده شده است، MRI توصیه نمی شود زیرا ممکن است گیره فلزی منتقل شوند و همچنین گلوله ها و ترکش ها در بدن شخص بیمار می تواند مشکل ایجاد کند و حتی بیمارانی که از سمعک استفاده می کنند،می توانند در عملکرد این دستگاه ها نیز اختلال ایجاد شود.

طریقه تبدیل سی دی MRI به عکس

کلیشه رویدادی است که می تواند در تبدیل سی دی MRI به عکس، برای بررسی ساختارهای داخلی بدن و تشخیص انواع اختلالات مانند سکته های مغزی، تومورها،آنوریسم ها، آسیب های نخاعی ،ماتیپل اسکلروزیس و مشکلات گوش مورد استفاده قرار می گیرد و همین طور از آن در تحقیقات برای اندازه گیری ساختار و عملکرد مغز مورد استفاده قرار می گیرد.

رویداد چاپ تصاویر پزشکی با استفاده از کلیشه:

روند چاپ تصاویر ام آر آی و سایر تصاویر پزشکی با استفاده از آن به شکل زیر اتفاق می افتد:

۱ ) اول از همه  تصویر آماده شده با تصویرهای MRI وسایر عکس های پزشکی بر قسمت روی کلیشه قرار می گیرد.

۲ )سپس در مرحله دوم کلیشه ای که مدرنظرتان است بر روی قسمت سیلندر دستگاه قرار داده می شود.

۳ ) در این مرحله کلیشه را درون سیتی رنگ مخصوص قرار می دهند

۴ )و در مرحله پایانی ،سپس سینی درون دستگاه چاپ قرار گرفته و تصویر مورد نظر روی ورق مخصوص به چاپ خواهد رسید.

مزایای تصاویر چاپ شده MRI توسط کلیشه:

۱ )چاپ کلیشه در مقایسه با دیگر روش های آن و نگهداری تصاویر ام آر آی،  از میزان مدت ماندگاری و کیفیت در سطح بالاتری قرار دارند.

۲ )سرعت چاپ کلیشه بسیار بالاست و باعث صرفه جویی در مدت زمان و خرج کرد مراکز تصویر برداری و بیماران می شود.

۳)جوهرهایی که در این چاپ مورد استفاده قرار می گیرد مبتنی بر آب قرار دارند، این جوهرها فاقد هرگونه ماده و مواد مضر شیمیایی هستند که باعث مورد آسیب قرار گرفتن محیط زیست می شوند.

۴ ) در چاپ کلیشه امکان چاپ متن روی چندین دستگاه به صورت همزمان وجود دارد که این مورد باعث سریع تر انجام شدن فرآیند چاپ می شوند.

۵ ) به دلیل سبک تر بودن کلیشه ها نسبت به صفحات متحرک امکان ذخیره سازی، جابه جایی و توزیع آن سریع و آسان قرار می گیرد.

۶ ) امکان تولید مجدد عکس های چاپ شده  با ام آر ای به صورت کلیشه ای و مورد استفاده قرار دادن مجدد این عکس های چاپ شده.

امروزه با پیشرفتی که در علم و تکنولوژی وجود داشته موجب شده تا در صنعت پزشکی کار برای پزشکان بسیار راحت تر شود.

 

مطالب مرتبط:

تبدیل سی دی ام ار ای به کلیشه

ارسال نظر