مقالات

کلیشه سی تی اسکن چیست؟

توسط 29 مهر 1402 بدون نظر

سی تی اسکن ، یک تکنیک تصویربرداری پزشکی مدرن است که شامل گرفتن مجموعه ای از تصاویر از اندام های داخلی بیمار با استفاده از پرتوهای نازک اشعه ایکس از زوایای مختلف است. کلیشه نیز به تصویر ثبت شده در سی تی اسکن اشاره دارد. در سی تی اسکن تصاویر توسط کامپیوتر پردازش می شوند تا تصاویر مقطعی دقیقی از استخوان ها، رگ های خونی و سایر بافت های نرم بدن تولید شود.  این روش سریع، بدون درد و بسیار دقیق است و برای طیف وسیعی از کاربردهای پزشکی مفید است. می توان از آن برای اسکن تقریباً هر قسمت از بدن استفاده کرد و تصاویر دقیق و دقیقی از ساختارهای داخلی ارائه می دهد. در ادامه شما را با کلیشه سی تی اسکن و انواع کاربرد و مزایای آن آشنا خواهیم ساخت.

همچنین: تبدیل کلیشه به سی دی

کلیشه چیست؟

کلیشه به یک ایده یا تصویر بسیار ساده شده از یک گروه یا چیز خاص اشاره دارد. در مراکز پزشکی، بخش های رادیولوژی جزء مهم و پرهزینه هستند و هرگونه نقص در عملکرد آنها می تواند آسیب های جبران ناپذیری برای بیماران و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ایجاد کند. تصویربرداری ساده با اشعه ایکس و اولتراسوند بیش از 90 درصد از تمام نیازهای تصویربرداری را تشکیل می دهد و این موارد معمولاً با استفاده از تکنیکی به نام چاپ کلیشه تولید می شوند.

کلیشه سی تی اسکن

تصویر برداری تشخیصی حداقل برای 25 درصد از بیماران تحت درمان لازم است و بیش از 80 درصد از بیمارانی که به بیمارستان ها مراجعه می کنند به آن نیاز دارند. تصویربرداری با اشعه ایکس متداول‌ترین نوع تصویربرداری تشخیصی است و دومین ارزیابی رایج پاراکلینیکی پس از مطالعات آزمایشگاهی است.

همچنین:  تبدیل سی دی ام آر آی به کلیشه

در طول دو دهه گذشته، پیشرفت در سیستم های تصویربرداری تشخیصی و هزینه های آنها نشان داده است که استفاده از فناوری تصویربرداری در سطح جهانی افزایش یافته است. قابل ذکر است که پیشرفت‌های جدید در این زمینه می‌تواند جایگزین فناوری‌های قبلی شود و در نتیجه مداخلات کمتر، دوز کمتر تشعشع، کاهش هزینه‌ها و زمان کمتر مورد نیاز باشد.

چاپ روی کلیشه

چاپ تصاویر پزشکی با استفاده از کلیشه شامل قرار دادن تصویر آماده شده بر روی یک کلیشه است که سپس روی قسمت استوانه ای دستگاه چاپ قرار می گیرد. سپس کلیشه با یک جوهر مخصوص پوشانده می شود و در دستگاه چاپ قرار می گیرد تا تصویر مورد نظر بر روی یک ورق مخصوص تولید شود. این روش دارای چندین مزیت از جمله کیفیت بالاتر و ماندگاری طولانی تر نسبت به روش های دیگر، سرعت چاپ بیشتر، استفاده از جوهرهای مبتنی بر آب سازگار با محیط زیست، قابلیت چاپ بر روی چندین دستگاه به طور همزمان، سهولت ذخیره سازی و توزیع و امکان تکثیر است.

استفاده مجدد از عکس های چاپ شده با پیشرفت علم و فناوری، پزشکان اکنون کار آسان تری در صنعت پزشکی دارند. در حال حاضر، برخی افراد به جای چاپ کلیشه برای ارائه نتایج رادیوگرافی، آنها را روی کاغذ چاپ می کنند یا به سی دی تبدیل می کنند و یا برعکس.

مزایای تصاویر چاپ شده با کلیشه در ام آر آی و در سی تی اسکن

چاپ تصاویر سی تی اسکن و ام آر آی با استفاده از کلیشه ها چندین مزیت دارد. این روش در مقایسه با سایر روش های چاپ و نگهداری، ماندگاری بیشتر و کیفیت بالاتری را ارائه می دهد. علاوه بر این، سرعت چاپ بالایی دارد که باعث صرفه جویی در وقت و هزینه برای مراکز تصویربرداری و بیماران می شود. جوهرهای مورد استفاده در چاپ کلیشه ای مبتنی بر آب هستند و حاوی هیچ گونه مواد شیمیایی مضر نیستند و آنها را دوستدار محیط زیست می کند. علاوه بر این، امکان چاپ متن بر روی چندین دستگاه به طور همزمان وجود دارد که سرعت چاپ را افزایش می دهد. کلیشه ها نیز سبک هستند و ذخیره، جابجایی و توزیع آنها را آسان می کند. در نهایت این روش چاپ امکان تولید مجدد و استفاده مجدد از تصاویر سی تی اسکن و ام آر آی را می دهد که مزیت دیگری است.

تبدیل سی دی  سی تی اسکن و ام ار آی به کلیشه

عمل تبدیل سی دی سی تی اسکن به کلیشه شامل گرفتن تصاویر اشعه ایکس از زوایای مختلف و استفاده از پردازش کامپیوتری برای ایجاد تصاویری از اعضای بدن است. این تصاویر کمک زیادی به علم پزشکی کرده است و می توان از آنها برای مشاهده بافت های داخلی، تشخیص بیماری ها و بررسی شرایط مختلف پزشکی استفاده کرد. با توجه به اهمیت سی تی اسکن در تشخیص و درمان بیماری ها، تصاویر به دست آمده نیز بسیار مهم است.

سخن پایانی

کیفیت و فرسودگی تجهیزات رادیولوژی عاملی حیاتی در تضمین کیفیت تصویربرداری و ارائه مراقبت‌های مطابق با استانداردهای بین‌المللی است. استفاده بیش از حد از برخی دستگاه‌ها می‌تواند منجر به آسیب و هزینه‌های بالای تعمیر شود، در حالی که استفاده بهینه می‌تواند آسیب‌های اقتصادی و غیراقتصادی برای بیماران و سیستم‌های بهداشتی به همراه داشته باشد.

همچنین برای تبدیل تصویر سی تی اسکن و ام آر آی به کلیشه، میتوانید با خیالی راحت اینکار را به وبسایت رازان تصویر طب بسپارید.

ارسال نظر