مقالات

تبدیل سی‌ دی رادیولوژی به عکس

توسط 20 فروردین 1401 بدون نظر

امروزه با پیشرفت علم و فناوری در زمینه‌ی پزشکی، برای بسیاری از مشکلات و بیماری‌هایی که در گذشته راه درمانی نداشتند، راه حل‌های بسیاری پیدا شده است‌. چندین سال است که عکس‌برداری از اعضای بدن به روش‌های مختلف، به عنوان راه حلی برای پیش بینی و پیشگیری و حتی در مواردی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. عکس‌برداری یا همان رادیولوژی در اکثر بیماری‌ها نقش حیاتی دارد به این صورت که با دریافت عکس از اندام‌های درگیر بیماری نوع بیماری بسیار سریع‌تر تشخیص داده می‌شود و درمان آن نیز با توجه به جزئیات برسی شده در رادیولوژی‌ها در بهترین نوع آن‌ها پیشنهاد داده می‌شود. در این عکس‌برداری ها با استفاده دستگاه‌های پیشرفته، ابتدا از عملکرد اندام مورد‌نظر در بدن تصاویری تهیه و مورد برسی قرار میگیرد و در نهایت توسط متخصصینِ و رادیولوژیست‌ها، گزارش یا ریپورت نهایی به همراه عکس‌های اصلی تهیه می‌شوند. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی دستگاه‌های رادیولوژی و کار‌ِ آن، به نحوه‌ی تبدیل سی‌ دی رادیولوژی به عکس نیز بپردازیم.

با تبدیل سی دی ام ار ای به کلیشه بیشتر آشنا شوید

رادیولوژی چیست؟

رادیولوژی زیر‌ مجموعه‌ای از علم پزشکی است که به‌وسیله‌ی اشعه‌ی ایکس به عکس‌برداری از اندام‌های مختلف بدن و یا در بعضی موارد به درمان برخی بیماری‌ها می‌پردازد. که البته برخی اوقات علاوه‌بر اشعه‌ی ایکس، از دیگر امواج مانند مغناطیس نیز بهره برده‌ می‌شود. از نمونه این عکس‌برداری‌ها می‌توان به سی‌تی‌اسکن، ‌سونوگرافی، رادیوگرافی و ام‌آر‌آی اشاره کرد. استفاده از این نوع عکس‌برداری‌ها در پزشکی بسیار پر‌کاربرد است و پزشکان با استفاده از آن‌ها می‌توانند روش‌های درمانی بسیار دقیق را برای بیماران  به‌کار بگیرند. در بسیاری از موارد می‌توانید با دریافت سی‌دی رادیولوژی بلافاصله بعد از انجام آزمایش و ارائه‌ی آن به مارکز مخصوص در کمترین زمان ممکن تبدیل سی دی رادیولوژی به عکس را انجام دهید.

نحوه‌ی کار دستگاه‌های رادیولوژی

دستگاه‌های متنوعی در این نوع تصویر برداری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که به‌طور کلی در اکثر آن‌ها لامپ‌هایی برای انتشار انواع اشعه‌ها و پرتو‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لامپ‌ها اشعه‌های ریز و غیر قابل دیدن را منتشر کرده و باعث پخش شدن آنها در تمام فضای دستگاه می‌شوند.

برای مثال نحوه‌ی کارکرد دستگاه سی‌تی‌اسکن به‌این صورت است که، اشعه‌ی ایکس از طریق دستگاه سی‌تی‌اسکن به بدن شخص بیمار تابیده می‌شود و از طرف دیگر بدن خارج شده و توسط بخش‌های به نام دتکتور دریافت می‌شوند. با توجه به اینکه این اشعه‌ها از هر ماده‌ای عبور کرده و اصلا قابل مشاهده نمی‌باشند، از تمام بافت‌های اندام مورد نظر بیمار عبور و در نتیجه تمام بخش‌ها و بافت‌ها مورد برسی قرار خواهند گرفت. در نهایت پس از دریافت شدن اشعه‌ها و اطلاعات در اندام مورد نظر توسط دتکتور ها، این اطلاعات به کامپیوتر‌های مرکزی سی‌تی‌اسکن ارسال خواهند شد. سپس از طریق این کامپیوتر‌های پیشرفته‌، این اطلاعات به‌صورت تصاویر جمع آوری می‌شوند و در ابتدا بصورت سی‌دیی تهیه می‌شوند که در این مرحله می‌تولن از طریق تبدیل سی دی رادیولوژی به عکس، تصاویر اصلی را بدست بیاورید.

همچنین سونوگرافی نیز از جمله آزمایش‌های بسیار رایج بوده که کارکرد آن به‌این‌صورت است که ابتدا به کمک دستگاه مخصوص، امواج با فرکانس‌های بسیار بالا را به داخل بدن ساطع می‌شود و متقابلا بدن نیز امواجی را منعکس می‌کند، که این امواج منعکس شده نشان دهنده‌ی عملکرد اندام‌های بدن خواهد بود. که روی دستگاه‌های مخصوص نمایش داده می‌شود و ریپورت آن بلافاصله قابل دریافت خواهد بود.

سی تی اسکن و ام آر آی چه تفاوتی دارند؟

نحوه‌ی تبدیل سی دی رادیولوژی به عکس

در هنگام انجام آزمایش‌های رادیولوژی مانند ام‌آر‌آی بسته به نوع و نحوه‌ی انجام آزمایش، تصاویری از اندام‌های بدن تهیه می‌شود. برای مثال در حین انجام ام‌آر‌‌آی بدن بیمار داخل یک میدان‌مغناطیسی قوی قرار می‌‌گیرد. سپس بعد از مدتی، امواج رادیویی به بدن بیمار القا می‌شود که این باعث ایجاد تغییراتی در بدن شخص و در نتیجه ساطع کردن امواجی بصورت متقابل می‌شود. این امواج از طریق گیرنده‌های دستگاه ام‌آر‌آی دریافت شده و به کامپیوتر‌های پرقدرت آن فرستاده می‌شود که به‌صورت تصاویر مورد برسی پزشکان و رادیولوژیست‌ها قرار خواهد گرفت.

ممکن است این تصاویر به دلیل مشکل زمانی و یا دلایل دیگر به‌صورت سی‌دی به بیمار تحویل داده‌شود. برای مثال در برخی موارد وضعیت بیماری به‌صورتی است که نیاز است در سریع‌ترین زمان ممکن مورد برسی و تحت درمان قرار بگیرد و نیاز است نتیجه‌ی آزمایش‌ها در سریع ترین زمان ممکن به دست پزشک برسد؛ در این زمان اگر نیاز به تبدیل سی‌ دی رادیولوژی به عکس داشتید می‌توانید از طریق مراجعه به مراکز مخصوص اقدام به تبدیل سی دی رادیولوژی به عکس نمایید. توجه داشته باشید که این نوع سی‌دی‌ها توسط سیستم‌های معمولی باز نشده و قابل مشاهده نخواهند بود و فقط توسط دستگاه‌ها و کامپیوتر‌های پیشرفته و برنامه‌هایی خاص مورد برسی قرار می‌گیرند.

ارسال نظر