مقالات

نکات مهم ام آر آی برای کودکان

توسط 22 آبان 1400 بدون نظر

نکات مهم ام آر آی برای کودکان: اغلب مردم تصور می کنند که اشعه های ام آر آی برای کودکان مضرمیباشد امااین امر صحت ندارند. اما بیشتر نوزادان برای انجام آن بیهوش شدن را تجربه می‌کنند

این امر به این دلیل میباشد که اغلب نوزادان حرکات زیاد در داخل دستگاه باعث می شوند که دستگاه نتواند مشکل را به طور دقیق نشان دهد. به همین دلیل هم نوزادان و کودکان را بیهوش میکنند تا مانع از حرکت آنها بشوند.

در زمان کار سر فردی که دارد این کار را انجام می دهد باید کاملاً ثابت باشد.

هیچ کودکی نمی‌تواند این کار را در حالت عادی انجام دهد. بیهوشی نیز به همین سبب انجام می‌شود.

برای دریافت خدمات چاپ تصاویر پزشکی با کارشناسان ما تماس بگیرید..

02122075273 – 02122075273 – 02126740496 – 09352062065

ام آر آی کودکان

نکات مهم ام آر آی برای کودکان

ام آر آی کودکان

ام آر آی کودکان یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یک تکنیک تصویربرداری پزشکی است که از یک میدان مغناطیسی قدرتمند و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از داخل بدن استفاده می کند. مراحل کلی انجام ام آر آی کودکان به شرح زیر است:

آماده‌سازی:

قبل از اینکه کودک وارد اسکنر MRI شود، ممکن است لازم باشد لباس بیمارستان را بپوشد و هر گونه اجسام فلزی مانند جواهرات، ساعت و گیره‌های مو را از بدن خود خارج کند. همچنین ممکن است به آنها یک آرام بخش داده شود تا در طول عمل بی حرکت بمانند.

آیا تبدیل CD ام ار آی به فیلم امکان پذیر است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

موقعیت یابی:

کودک روی میزی دراز می کشد که به داخل اسکنر MRI می رود. تکنسین بدن و سر کودک را با دقت قرار می دهد تا مطمئن شود که ناحیه مورد نظر در مرکز اسکنر قرار دارد.

اسکن:

اسکنر MRI سپس یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی ساطع می کند که تصاویری با کیفیت از داخل بدن کودک تولید می کند. کودک باید در این مدت بی حرکت بماند، که می تواند از چند دقیقه تا یک ساعت یا بیشتر طول بکشد.

تکمیل:

هنگامی که MRI کامل شد، تکنسین کودک را از اسکنر خارج می کند و به او کمک می کند لباس بپوشد. این تصاویر برای یک رادیولوژیست ارسال می شود که آنها را تفسیر کرده و یافته ها را با پزشک کودک در میان می گذارد.

توجه به این نکته مهم است که فناوری MRI ایمن و غیرتهاجمی است و از اشعه یونیزان مانند اشعه ایکس و سی تی اسکن استفاده نمی کند. با این حال، می تواند بسیار پر سر و صدا باشد و ممکن است برای کودکان خردسالی که به سختی ساکن هستند، نیاز به آرام بخش داشته باشد.

نکات مهم ام آر آی برای کودکان

نکات مهم ام آر آی برای کودکان

پرینت عکس ام ار ای چگونه است؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید

تفاوتهای ام آر آی برای کودکان و بزرگسالان

برای اینکه تکنسین ها بتوانند تصاویر دقیق و با کیفیتی را به دست بیاورند باید کودک در آرامش کامل باشد

و به دستورالعمل هایی که درباره نفس کشیدن درست به او داده میشود عمل کند. اگر کودک مضطرب باشد و ترس داشته باشد امکان اینکه دروغ بگوید بالاتر می‌رود همین امر باعث می‌شود تا عکس او به درستی نشان داده نشود.

می دانیم که داشتن لوازم فلزی و فلزات باعث به هم خوردن نتیجه  واختلال در کار می شود تکان خوردن نوزاد هم مانند فلزات عمل می‌کند و باعث ایجاد اختلال در کار وی می شود.

از طرفی ضربان بالای الکتریکی قلب و داشتن اضطراب بالای کودک می‌تواند بر نتایج ام آر آی تاثیر بگذارد.

چگونه با کودک خود درباره انجام ام آر آی صحبت کنیم؟

به دلیل داشتن بعضی از شرایط ضروری میباشد تا شما کودک یا فرزند خودتان را قبل از انجام دادن کودکتان را آماده کرده و یا با او صحبت کنید.

این را می دانید که کودکتان در زمان انجام ام آر آی داخل اتاق می رود و با تکنسین در ارتباط می باشد و تکنسین از اتاق دیگر با او صحبت می کند او را می بیند و صدایم را می شنود. در بعضی موارد نیز به مادر و اولیای فرزند اجازه داده می‌شود که در اتاق حضور پیدا کنند.

فضای ام آر آی کودکان چگونه است؟

در زمانی که شروع میشود انجام می‌شود به کودک شما هدفون می‌دهند که از طریق آن با کودک صحبت کنند یا حتی برای او آهنگ پخش کنند. در بعضی از مراکز مانیتورهای وجود دارد

که از آن برای کودک فیلم یا کارتون یا برنامه های کودکان پخش می شود تا کودک بتواند این زمان را راحت‌تر سپری کند.

نکات مهم ام آر آی برای کودکان

نکات مهم ام آر آی برای کودکان

نکته مهم دیگر این است که کودک شما باید بدانند

که در حدود چند ثانیه باید بدون هیچ حرکتی کاملاً ثابت بماند. و این امر را نیز باید به او در جریان بگذارید که کودک ممکن است صداهای مختلفی در این زمان به گوشش برسد. در بعضی از موارد نیز ممکن است ماده وریدی حاجب برای کودک تزریق شود. که ممکن است محل تزریق و سوزن گاهی باعث ناراحتی کودک شما شود. و محل تزریق دچارکبودی بشود.

در بعضی موارد نیز بعد از تزریق آهن و فلز ممکن از مدت زمان محدودی در دهان فرد احساس شود. اگر کودک شما ام آر آی را بدون بیهوشی انجام دهد ممکن است بعد از انجام کار به توان بتواند کارهای روزمره خود را به راحتی انجام بدهد و رژیم غذایی شنیز تغییری نکند. اما در بعضی موارد بعد از تزریق ماده حاجب ممکن است بدن واکنش نشان بدهد و فرزنداتان دچار آلرژی بشود. دربعضی موارد هم ممکن است حالت تهوع و یا استفراغ رخ بدهد. اگر کودک دچار علائم آلرژیک میباشد حتما قبل از انجام کار با پزشک معالج مشورت بشود.

برای نوزدان ممکن است که برای انجام ام آر آی از بیهوشی استفاده بشود. در این صورت به شما دستورالعمل هایی درباره خوردن و خوردن و آشامیدن داده می‌شود دستورالعمل‌های که تا چند ساعت قبل از انجام ام آر آی نوزاد یا کودک شما نباید چیزی خورده باشد. برای اینکه کودک شما ایمنی کامل را داشته باشد

در زمان انجام کار شما می بایست از تمام دستورالعمل ها به طور دقیق پیروی کنید. زمانی که کار کودک شما به پایان برسد و پزشک شما تایید کند که کودک شما هوشیاری کامل را دارد شما می توانید کودک خود را به منزل ببرید.

 نتیجه گیری

برای انجام ام آر آی کودک شما باید کودک خود را به طور کامل آماده کنید

تااختلالی در روند انجام ام آر آی ایجاد نشود.

 

ارسال نظر