مقالات

چاپ عکس ام آر آی چه روش هایی دارد؟

توسط 24 بهمن 1400 بدون نظر

امروزه یکی از روش های پیشرفته در بخش تصویر برداری پزشکی، ام آر آی (MRI) یا تصویربرداری با تشدید مغناطیس است. به طوری که تمامی متخصصان ارتوپد به کمک عکس ام آر آی، بافت های درون بدن مانند مفاصل، غضروف، رباط ها، عضلات و تاندون ها را مشاهده می‌ کنند. یعنی تشخیص مشکلات و بیماری های درون بدن با این روش تصویر برداری بسیار آسان تر و دقیق تر شده است.  چاپ عکس ام آر آی روش های مخصوص به خود را دارد.

در روش ام آر آی بر خلاف دیگر روش های تصویربرداری مانند سی تی اسکن و رادیوگرافی، اصلا از اشعه ایکس استفاده نمی‌ شود. بنابراین نسبت به بقیه ضرر بسیار کمتری دارد و در عملکرد سلول‌ های بدن اختلالی ایجاد نمی کند.

برای دریافت خدمات چاپ تصاویر پزشکی با کارشناسان ما تماس بگیرید..

02122075273 – 02122075273 – 02126740496 – 09352062065

 

روش تصویربرداری ام آر آی

تصویربرداری MRI که با نام تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی هسته ای نیز شناخته می شود، برای ایجاد تصاویر بسیار دقیق از بدن به کار می رود. این اسکن از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای تولید تصاویری از قسمت هایی از بدن که نمی توان به خوبی با اشعه ایکس، سی تی اسکن یا سونوگرافی مشاهده کرد، استفاده می کند.

میدان مغناطیسی موجب می شود محور چرخش پروتون های هسته اتم ها در تمام بافت های بدن در امتداد خطوط میدان مغناطیسی ام آر آی قرار گیرند. سپس امواج رادیویی خاصی به سوی بدن بیمار تابانده می شود. این امواج به صورت پالس فرستاده می شوند و موجب می گردند تا محور چرخش پروتون ها کمی تغییر کند. با اتمام پالس رادیویی، محور پروتون ها به محل اولیه خود باز می گردند که امواج حاصل از آن توسط دستگاه MRI ثبت می شود.

تبدیل سی دی رادیولوژی به کلیشه چگونه است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نتیجه تصویربرداری ام آر آی

پس از آخرین مرحله یعنی ثبت امواج الکترومغناطیسی ثانویه ساتع شده از پروتون ها، نتیجه به کامپیوتر فرستاده می شود. البته سیستم کامپیوتر ام آر آی بسیار قوی و توان محاسباتی بالایی دارد. در نتایج به دست آمده از تحلیل کامپیوتر، پزشک متوجه می شود که چه قسمت هایی از بدن موج بیشتری ساتع کرده است. این به آن معنی است که در آن بخش از بدن تجمع پروتون ها زیاد بوده است.

چاپ عکس ام آر آی

همانطور که گفتیم پزشکان متخصص می توانند از روی صفحه کامپیوتر جواب تصویربرداری MRI را ببینند. اما انواع دیگری از تحویل نتایج به بیماران و یا پرشکان وجود دارد، آن هم تبدیل نتیجه ام آر آی به کلیشه و یا CD است. شما با توجه به درخواست پزشک خود می توانید از آزمایشگاه درخواست هر نوع از چاپ عکس را داشته باشید. معمول ترین روش آن چاپ بر روی کلیشه است. حتی تصویربرداری ها و پرتو نگاری های ساده و یا با اشعه ایکس و سونوگرافی ها نیز اکثرا از کلیشه برای چاپ نتایج استفاده می کنند.

MRI photo printing

البته به روز بودن دستگاه ها و تجهیزات تصویربرداری تاثیر مستقیمی در کیفیت نتیجه به دست آمده دارد. اگر چه استفاده بیش از اندازه از دستگاه ها باعث فرسوده شدنشان و همچنین نیاز آن ها به برخی تعمیرات می شئد که هزینه زیادی را تحمیل می کند. به همین سبب امروزه نتیجه برخی رادیوگرافی ها به جای چاپ بر روی کلیشه، روی کاغذ چاپ می شوند.

نوع دیگری از خروجی گرفتن و سپس  چاپ عکس ام آر آی ذخیره تصاویر به دست آمده بر روی یک CD است. به مرور زمان و با مجهز شدن اکثریت کلینیک ها و مطب های پزشکان به سیستم کامپیوتری، این روش نیز در تصویربرداری رواج یافت. یکی از ویژگی های بسیار خوب استفاده از CD به جای چاپ بر روی کلیشه، امکان ذخیره سازی فیلم می باشد. یعنی می توان نتیجه ام آر آی و بعضی رادیوگرافی های دیگر را به صورت ویدیویی ایجاد کرد.

برای دریافت خدمات تبدیل سی دی سی تی اسکن به کلیشه کلیک کنید.

سخن آخر

جالب است بدانید که با توجه به پیشرفت علم امروزی، اگر شما در ابتدا جواب ام آر آی خود را به صورت کلیشه دریافت کرده اید، با مراجعه به مراکز چاپ تصاویر پزشکی می توانید به راحتی آن را به فایل تبدیل کرده و در یک CD همراه خود داشته باشید. در این مراکز، امکان چاپ و پرینت عکس ام آر آی از روی CD و همچنین تبدیل عکس های رادیولوژی به دیجیتال و ذخیره آن به صورت فایل jpg  نیز وجود دارد. حتی اگر به نسخه دیگری از CD تصاویر ام آر آی خود نیاز داشتید، می توانید یک کپی از فایل مربوطه دریافت کنید. 

ارسال نظر