مقالات

چاپ عکس رادیولوژی چه روش دارد؟

توسط 12 بهمن 1400 بدون نظر

رادیولوژی یکی از راه های تصویربرداری در علم پزشکی می باشد که تابش اشعه ایکس باعث شکل گیری و چاپ عکس رادیولوژی می شود. عکس های رادیولوژی باعث می شوند تا پزشکان بتوانند هر قسمت از اعضای بدن که مد نظر باشد را مورد بررسی دقیق تر قرار دهند. در ادامه به بررسی نحوه چاپ عکس رادیولوژی خواهیم پرداخت.

مکانیزم عکس برداری های رادیولوژی چگونه است؟

در عکس برداری به روش رادیولوژی اشعه ایکس روی هر عضوی که قرار است مورد بررسی قرار گیرد تابانده می شود برای اینکه بتوان نتایج حاصل از تاباندن اشعه ایکس را ثبت کرد زیرا آن عضو صفحه ای قرار می گیرد که جاذبه اشعه ایکس می باشد. اشعه ایکس تاحدودی می تواند از قسمت هایی مثل پوست و عضلات عبور کند، بنابراین این قسمت ها در نتایج رادیولوژی به رنگ خاکستری مشاهده می‌شوند، در طرف مقابل اشعه ایکس نمی تواند از استخوان ها عبور کند بنابراین این قسمت ها در نتایج رادیولوژی به صورت سفید نمایان می شوند. قسمت های سیاه در تصاویر رادیولوژی مختص هوا می باشد مثلا در عکس برداری از شکم، گاز موجود درون روده ها در تصاویر رادیولوژی سیاه دیده می شود.

بیشتر بخوانید: چاپ تصاویر پزشکی چگونه انجام می شود؟ برای کب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

چاپ عکس رادیولوژی

اگر تصور این موضوع برای شما مشکل است می توانید به سایه ها دقت کنید، شکل گیری تصاویر در صفحه های رادیولوژی دقیقا مشابه شکل گیری سایه ها در یک روز آفتابی می باشد. با استفاده از تصاویر رادیولوژی پزشکان می توانند مشکلاتی از قبیل انواع شکستگی ها را مورد بررسی قرار دهند.

انواع روش های چاپ عکس رادیولوژی کدام اند؟

رادیولوژی به روش های مختلفی انجام می شود که قدیمی ترین نوع آن رادیولوژی ساده و روش جدیدتر رادیولوژی دیجیتال می باشد. البته یک روش دیگر به نام رادیولوژی رنگی نیز وجود دارد که در واقع مکمل رادیولوژی ساده می باشد.

رادیولوژی ساده

این رادیولوژی اولین روش عکسبرداری با اشعه ایکس می باشد که از دیرباز تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است. در رادیولوژی ساده تصاویر روی ورقی از جنس سلوفان یا پلاستیک شفاف شکل می گیرند. برای اینکه پزشکان بتوانند تصویر چاپ شده را مورد ارزیابی قرار دهند مقابل نور در برابر نور یا روی دستگاهی به نام نگاتوسکوپ میگذارند. دامنه کاربرد رادیولوژی ساده بسیار گسترده است و می توان گفت که همه قسمت های بدن را با این روش می توان عکس برداری کرد.

رادیولوژی دیجیتال

در رادیولوژی دیجیتال، از کاست استفاده می شود که دارای صفحه الکترونیک می باشد و عملکردی مشابه عمل کرده فیلم های رادیولوژی ساده دارد. اشعه ایکس ای که به قسمت مورد نظر تابیده میشود با توجه به رسانایی آن قسمت، از خود اثری بر جای می گذارد، این اطلاعات به صورت سیگنال های الکتریکی ثبت شده و از طریق مانیتور کامپیوتر قابل ارزیابی می باشند. در این روش امکان چاپ عکس رادیولوژی روی کاغذ فیلم هم وجود دارد.

رادیولوژی رنگی

رادیولوژی رنگی در حقیقت یک روش مکمل رادیولوژی ساده می باشد. ساز و کار این روش به این صورت است که در ابتدای کار پزشک رادیولوژیست ماده حاجب رنگی را به بیمار تزریق می کند یا این که این ماده به وی خورانده می شود. این ماده حاجب حاوی ساختاری است که مانع عبور اشعه ایکس از آن می شود. پس از ورود به داخل بدن به شکل همان عضوی در میآید که در آن قرار میگیرد و بدین ترتیب رادیولوژیست می تواند فرم عضو را ببیند. شاید برخی از مردم به اشتباه فکر کنند که در این روش چاپ عکس رادیولوژی به صورت رنگی است اما ماحصل کار باز هم به صورت سیاه و سفید می باشد.

نتایج رادیولوژی چگونه گزارش داده می شوند؟

بعد از این که اشعه ایکس روی عضو مورد نظر تابانده شود نتایج حاصل از آن ثبت می شود. امروزه چاپ عکس رادیولوژی تنها مختص کلیشه ها یا همان صفحات طلق مانند شفاف نیست برخی از پزشکان تمایل دارند تا نتایج رادیولوژی روی سی دی گزارش داده شود و در نهایت بتوان آنها را روی کاغذ چاپ نمود و یا از طریق سیستم کامپیوتری مورد ارزیابی قرار داد.

چاپ عکس ام ار ای را با چه روش های انجام می دهند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

چاپ عکس رادیولوژی

چاپ عکس رادیولوژی چه روش هایی دارد؟

در صنعت پزشکی رادیولوژی می توان گفت عملیات تصویر برداری بدن در ساخت سلامت کشور امری مهم و طبیعی است و مرکز عکس رادیولوژی یکی از مراکز بسیار مهم و پربازدید بیماران در طول روز است رادیولوژی در واقع یکی از روش های تشخیص و درمان است و به دو حوزه اصلی پزشکی هسته ای بر اساس مواد رادیواکتیو و سایر تشعشعات مبتنی بر اشعه ایکس یا اشعه ایکس تقسیم می شود.

برای انجام اینکار می توان گفت این لامپ ها به اشعه ایکس مانند بازویی متصل می شوند که می تواند در زوایای مختلف رقص داشته باشد با رادیولوژی، می توانید تصاویر رنگی با کنتراست بالا و وضوح بالا از شکم، معده، روده، کلیه ها، لوزه سوم، سنگ کلیه و مری بیمار به دست آورید و به متخصصان پزشکی در روند درمان و تشخیص کمک کنید.

اساس کار یا در واقع می توان گفت تشخیص شکستگی ها توسط رادیلوژی انجام می شود بنابراین یکی از بهترین روش های تشخیص است و ممکن است در طول روز با افرادی برخورد کرده باشید که رادیوگرافی های مربوط به شکستگی دست، پا و سر را به مراکز درمانی می گیرند تابش خطراتی دارد که باید در نظر گرفته شود چه عکسبرداری با اشعه ایکس دندان و چه از مغز و معده چون از امواج یونیزان استفاده می کند، قدرت نفوذ بالایی دارد و تابش مکرر آن بافت سلولی را از بین می برد.

بنابراین لازم به ذکر است که بدانید عکس برداری با اشعه ایکس فقط یکبار در طول روز انجام می شود لذا در رادیولوژی دیجیتال، دوز تابش کاهش می یابد و تصاویر دیجیتالی با کیفیت بالا در اختیار پزشکان قرار می گیرد توجه داشته باشید که رادیوگرافی با رادیولوژی متفاوت است و کاری که شما در رادیولوژی انجام می دهید فرق دارد.

تفاوت رادیولوژی و رادیوتراپی چیست؟

در رادیولوژی در مورد پرتوها صحبت کردیم هر علمی مرتبط با پرتو، رادیوگرافی و رادیوتراپی با رادیولوژی ارتباط دارد مانند روش های تشخیصی، درمانی و صنعتی رادیولوژی تشخیصی به طور گسترده در پزشکی استفاده می شود رادیوگرافی بخشی از فعالیت های رادیولوژی است و البته شامل توموگرافی کامپیوتری (CT-SCAN) و یا سنجش تراکم استخوان است با انجام رادیوگرافی گاهی نمی توان به طور قطعی ضایعات را تشخیص داد و باید از رادیوگرافی استفاده کرد و همانطور که در بالا گفتیم گاهی لازم است ماده حاجب به بیمار تزریق شود (رادیوگرافی رنگی).

نکات تکمیلی در مورد رادیوگرافی

  1. رادیوگرافی های خود را سعی کنید نگه دارید زیرا ممکن است در سال های آتی، مقایسه تصاویر جدید با تصاویر قدیمی ممکن است بسیار موثر در تشخیص بیماری شما باشد.
  2. تشخیص و درمان بیماری ها در علوم پزشکی گروهی است که از علائم بیمار شروع می شود و با معاینات پزشک ادامه می یابد و با روش های بالینی مانند سونوگرافی، رادیولوژی، آزمایشگاه، توموگرافی و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی تکمیل می شود هیچ یک از موارد فوق به تنهایی برای تشخیص قطعی کافی نیست.
  3. تفسیر رادیوگرافی همراه با علائم بالینی و معاینه بیمار ارزشمند است تنها از رادیوگرافی خود انتظار تشخیص قطعی را نداشته باشید.

بیشتر بخوانید: آیا تبدیل سی دی ام ار ای به عکس وجود دارد؟

چاپ عکس رادیولوژی

مرکز چاپ سی دی بیمارستان ها و مراکز درمانی

در واقع می توان گفت مراکز درمانی و چاپ سی دی های بیمارستانی جزو خدماتی است که که مراکز تخصصی چاپ سی دی به همراه تکثیر دیسک نوری، چاپ دی وی دی، چاپ سی دی، چاپ مینی دی وی دی، چاپ دی وی دی ارائه می کنند و 9 عدد را ارائه می دهند CD/DVD Locker و بسیاری از خدمات دیگر این کار را به خوبی انجام می دهند البته در این زمینه بد نیست بدانید که این مراکز خدماتی علاوه بر چاپ سی دی بیمارستان ها و مراکز درمانی، امکان چاپ انواع بسته بندی، تولید مهر CD و DVD اورجینال، چاپ قاب، و همچنین چاپ پاکت سی دی و غیره انجام می شود.

چاپ سی دی بیمارستان ها و مراکز درمانی چه ضرورتی دارد؟

با توجه به پیشرفت در تجهیزات پزشکی، امروزه شاهد آن هستیم که سی دی های خام را می توان برای پیمایش در زمینه های مختلف پزشکی مانند سونوگرافی، رادیولوژی، تصویربرداری و غیره استفاده کرد از اطلاعات سخت افزاری برای ذخیره داده ها استفاده می شود تا در ویزیت های بعدی وضعیت بیمار بررسی شود و اما برخی از سیستم های بیمارستانی به دلیل نداشتن کیفیت سی دی یا دی وی دی با مشکل رایت نشدن CD/DVD مواجه هستیم به همین دلیل اکثر بیمارستان ها و مراکز درمانی در حین رسیدگی به بیماران خود تازه به بررسی آن می پردازند.

در اینجا بخوانید: تبدیل رادیوگرافی های آنالوگ به دیجیتال چگونه است؟

کلام پایانی

تصویربرداری و چاپ عکس رادیولوژی یکی از مهم ترین روش هایی که به پزشکان در تشخیص بیماریهای مختلف کمک می نمایند. به لطف پیشرفت روز افزون در دنیای پزشکی روشهای مختلفی از تصویربرداری و رادیولوژی وجود دارد که هدف تنهایی همه آنها دیدن هر چه بهتره اعضای داخلی بدن می باشد.

ارسال نظر