مقالات

تشخیص ام اس با ام آر آی

توسط 10 آبان 1402 بدون نظر

اگر علائم ام اس مثل، ضعف و بی‌حسی در اندام ها و همچنین مشکلات تعادلی که می‌تواند راه رفتن را تحت تاثیر قرار دهد، را تجربه می کنید، پزشک ممکن است برای کمک به تشخیص ام اس با اسکن ام آر آی از مغز و نخاع شما را تجویز کند. تصاویر تهیه شده توسط اسکن، پزشکان را قادر می‌سازد تا ضایعات یا پلاک‌ها را در CNS شناسایی کنند. در ادامه به نکاتی درباره تشخیص بیماری ام اس با استفاده از چاپ عکس ام ار ای می‌پردازیم.

سایر علائم ام اس

مشکلات بینایی در ام اس نیز شایع هستند، به‌طوری‌که التهاب عصب بینایی باعث تاری دید، درد چشم یا حتی کوری موقت در یک‌ چشم می‌ شود. مشکلات گفتاری، اگرچه چندان رایج نیست، اما ممکن است رخ دهد، به‌طوری‌که برخی از افراد به دلیل مشکلاتی در سیگنال ‌های گفتاری مغز، دچار لکنت زبان یا مشکل در بلع می ‌شوند.

همچنین: تبدیل سی دی ام آر آی به کلیشه

 راه‌های تشخیص ام اس

برای تشخیص ام اس، متخصص مغز و اعصاب معمولاً با جمع‌آوری سابقه پزشکی بیمار و انجام مجموعه‌ای از معاینات بالینی شروع می‌کند. پس از تکمیل این مراحل اولیه، پزشک معمولاً یک یا چند آزمایش را تجویز می‌کند. در ادامه برخی از روش‌های تشخیص ام اس را توضیح می‌دهیم.

  • تشخیص ام اس با ام ار ای

ام آر آی یک ابزار تشخیصی غیرتهاجمی است که شامل اشعه نمی‌شود. از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای ارسال اطلاعات به رایانه استفاده می‌کند و سپس آن را به تصاویر مقطعی تبدیل می‌کند. برای افزایش دید انواع خاصی از ضایعات، ممکن است ماده حاجب به داخل ورید شما تزریق شود. اگرچه این روش بدون درد است، اما دستگاه MRI می‌تواند بسیار پر سروصدا باشد و برای به دست آوردن تصاویر واضح باید مدت طولانی بی‌حرکت بمانید. این آزمایش معمولاً بین 45 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. توجه به این نکته مهم است که تعداد پلاک‌های قابل‌مشاهده در اسکن ام آر آی همیشه با شدت علائم یا احتمال ابتلا به ام اس مرتبط نیست. این به این دلیل است که همه ضایعات CNS توسط ام‌اس ایجاد نمی‌شوند و همه افراد مبتلا به ام اس پلاک‌های قابل‌مشاهده ندارند.

ام اس با ام آر آی

  • تشخیص ام اس از طریق آزمایش خون

آزمایش خون برای از بین بردن سایر بیماری‌هایی که علائم مشابه ام‌اس دارند، استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر، آزمایش‌های مختلفی برای شناسایی مشکلات جسمی خاص مرتبط با ام‌اس ایجادشده است که ممکن است به تشخیص ام‌اس نیز کمک کند.

  • اسپینال تپ یا سوراخ کمری

تکنیک پونکسیون کمری شامل استخراج نمونه کوچکی از مایع مغزی نخاعی از کانال نخاعی فرد مشکوک به MS برای تجزیه‌وتحلیل آزمایشگاهی است. این نمونه  کوچک می‌تواند ناهنجاری‌هایی را  که در آنتی‌بادی‌های مرتبط با ام‌اس وجود دارد را  نشان دهد. ضربه زدن به ستون فقرات همچنین می‌تواند به از بین بردن عفونت و سایر بیماری‌هایی که علائم مشابه ام‌اس دارند کمک کند.

همچنین: تبدیل ام آر آی به کلیشه

  • تست‌هایی برای پتانسیل برانگیخته

تست‌های پتانسیل برانگیخته سیگنال‌های الکتریکی تولیدشده توسط سیستم عصبی فرد در پاسخ به محرک‌ها را ثبت می‌کنند. محرک‌های بینایی یا محرک‌های الکتریکی ممکن است در آزمایش پتانسیل برانگیخته استفاده شوند. در این آزمایش‌ها، فرد شاهد یک الگوی دیداری متحرک است یا تکانه‌های الکتریکی کوتاهی به اعصاب پاها یا بازوهای او اعمال می‌شود. الکترودها سرعت حرکت اطلاعات را در مسیرهای عصبی اندازه‌گیری می‌کنند.

  چرا لازم است ام آر آی بگیریم؟

وقتی پزشک مشکوک به ام اس می شود دستور ام آر آی می‌دهد، به دنبال دو چیز خاص می باشد.

اولاً، می‌خواهد هرگونه اختلال دیگری را که می‌تواند باعث علائم شود را رد کند و به تشخیص قطعی برسد.

ثانیاً،  به دنبال شواهدی از دمیلیناسیون  است، یعنی زمانی که لایه چربی میلین؛ محافظ رشته‌های عصبی آسیب‌دیده، دیگر آب را دفع نمی‌کند.

این منجر به ایجاد ناحیه‌ای می‌شود که آب بیشتری را در خود نگه می‌دارد، که می‌تواند توسط MRI شناسایی شود. به‌منظور تشخیص ام اس، پزشکان باید علائم دمیلینه شدن را شناسایی کنند و ام آر آی می‌تواند راه مطمئنی برای تائید این تشخیص و رد سایر شرایط بالقوه باشد.

سخن پایانی

قبل از انجام آزمایش MRI، مهم است که تمام جواهرات را بردارید، و اگر لباس‌هایی با اجزای فلزی مانند زیپ یا دکمه پوشیده اید، با  لباس بیمارستان  عوض کنید. در طول آزمایش، باید تقریباً 30 تا 45 دقیقه در دستگاه MRI که از هر دو طرف باز است، دراز بکشید. بسته به شرایط خاص شما، ممکن است از دستگاه‌های اضافی در طول آزمایش استفاده شود. برای انجام انواع امور ام آر آی میتوانید به سایت رازان تصویر طب مراجعه کنید.

ارسال نظر